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병원 간호사가 지각하는 호혜성과 감정노동이 간호서비스 질과 이직의도에 미치는 영향
Influences of Hospital Nurses' perceived reciprocity and Emotional Labor on Quality of Nursing Service and Intent to Leave 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.46 no.3, 2016년, pp.364 - 374  

이미애 (동국대학교 간호학과) ,  김은정 (대동대학교 간호학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was performed to investigate the relationship among reciprocity, emotional labor, nursing service quality and intent to leave, and to identify factors influencing nursing service quality and intent to leave. Methods: This study was a cross-sectional survey. Participants were 300 ...

주제어

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문제 정의

  • 이에 본 연구는 조직 속 인간행동에 영향을 미치는 정서변수와 조직 생산성 간의 관계를 파악하고자 간호사의 정서변수인 호혜성 및 감정노동, 그리고 조직 생산성을 나타내는 간호서비스 질과 간호사 이직의도와의 관계를 확인하고자 한다. 이와 같은 목적 하에 시도된 본 연구 결과는 간호 및 병원 관리자들로 하여금 간호조직을 관리하는데 필요한 효과적이고 효율적인 간호사 인사관리 정책을 마련하는 데 기초자료를 제공할 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간호관리자가 간호사 이직의도에 영향을 미치는 요인을 명확하게 규명하고 관리해야하는 이유는 무엇인가? 간호서비스 질과 함께 조직 생산성을 나타내는 변수 중에 하나인 이직의도는 조직에 대한 구성원의 정서적 반응이자 태도로, 구성원이 자발적으로 조직을 떠나거나 옮기려고 다른 직장을 탐색하는 행위까지 포함하는 개념이다[16]. 그래서 이직의도는 이직과 동일하지는 않지만 이직현상을 잘 설명할 수 있고 이직에 대한 연구를 경제적으로 수행할 수 있게 하며, 무엇보다 이직을 예방할 수 있게 만들기 때문에 조직차원에서 반드시 관리되어야 한다[17]. 또한 이직의 도가 높은 간호사는 타 간호사들의 근무의욕까지 낮추어 간호서비스 질을 저하시킴과 동시에 다른 간호사들에게 업무부담, 직무스트레스, 소진 등을 가중시켜[17-19] 조직 생산성을 낮추는 것으로도 보고가 되고 있다. 그러므로 간호 관리자는 간호사 이직의도에 영향을 미치는 요인을 명확하게 규명하고 관리할 필요가 있다.
호혜성이 간호사에게 미치는 영향은 무엇인가? 자신과 타인에 대한 믿음과 신뢰, 이해를 바탕으로 상호 간의 혜택을 추구하는 호혜성[2]은 타인에 대한 배려와 협력을 기반으로 실현되기 때문에[3] 간호사로 하여금 좀 더 문화적이고 윤리적인 간호를 제공할 수 있도록 한다[3,4]. 그래서 호혜성은 간호사와 대상자, 간호사와 타 보건의료 전문인과 같은 협력자들과의 관계의 질을 향상시키고 공정하고 균형 잡힌 직무환경을 조성함으로써 간호사의 조직에 대한 애착과 충성심을 강화시켜[4], 간호서 비스 질은 높이고 이직의사는 낮추는 것으로 보고되고 있다[3].
감정노동이란 무엇인가? 조직 구성원의 행동에 영향을 미치는 인간정서와 관련된 변수 중의 하나로 최근 크게 주목받고 있는 것이 감정노동이다[5]. 감정노동은 조직이 요구하는 감정을 표현하기 위하여 구성원이 자신의 얼굴표정이나 몸짓 등을 조절하려는 개인의 노력으로[6], 고객만족이중시되는 서비스 조직에서 특히, 강조되고 있다[5]. 그런데 구성원이 감정노동을 많이 경험하면 할수록 직무에 대한 스트레스[6], 소진[7], 이직의도는 높아지고[8,9], 직무만족[7,9], 업무성과[8,9]와서비스 질은 낮아지는 것[2,6]으로 보고되고 있다.
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참고문헌 (30)

  1. Brief AP, Weiss HM. Organizational behavior: Affect in the workplace. Annual Review of Psychology. 2002;53:279-307. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135156 

  2. Barr A, Serneels P. Reciprocity in the workplace. Experimental Economics. 2008;12(1):99-112. http://dx.doi.org/10.1007/s10683-008-9202-8 

  3. Yen-Patton GPA. Nurse and nursing assistant reciprocal caring in long term care: Outcomes of absenteeism, retention, turnover and quality of care [dissertation]. Lowell, MA: The University of Massachusetts Lowell; 2012. p. 1-300. 

  4. Rosenstein AH. Original research: Nurse-physician relationships: Impact on nurse satisfaction and retention. The American Journal of Nursing. 2002;102(6):26-34. 

  5. Park SH, Song YJ. The relationship of emotional labor with job performance: Dimensions, impacts and implications. Korean Governance Review. 2013;20(1):1-24. 

  6. Yoon SJ, Kim SP, Kim EM. Emotional labor: A qualitative study of organizational norms about expressed emotion. Korean Journal of Labor Studies. 2000;6(1):215-254. 

  7. Byun DS, Yom YH. Factors affecting the burnout of clinical nurses: Focused on emotional labor. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2009;15(3):444-454. 

  8. Kim SH, Lee MA. Effects of emotional labor and communication competence on turnover intention in nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2014;20(3):332-341. http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2014.20.3.332 

  9. Wi SM, Yi YJ. Influence of emotional labor on job satisfaction, intent to leave, and nursing performance of clinical nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2012;18(3):310-319. http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2012.18.3.310 

  10. Park HJ. Emotional labour, emotional expression and burnout of clinical nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2009;15(2):225-232. 

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  13. Cronin JJ, Taylor SA. SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling performance-based and perceptions-minus-expectations measurement of service quality. Journal of Marketing. 1994;58(1):125-131. http://dx.doi.org/10.2307/1252256 

  14. Lee MA, Yom YH. A comparative study of consumers and providers on nursing service quality, satisfaction, and hospital revisiting intent. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2005;11(4):425-437. 

  15. Lee MA, Gong SW, Cho SJ. Relationship among nursing service quality, medical service satisfaction, and hospital revisit intent. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2012;18(1):96-105. http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2012.18.1.96 

  16. Iverson R. Employee intent to stay: An empirical test of a revision of the price and Mueller model [dissertation]. Iowa City, IA: The University of Iowa; 1992. p. 1-125. 

  17. Moon SJ, Han SS. A predictive model on turnover intention of nurses in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing. 2011;41(5):633-641. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2011.41.5.633 

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  20. Park HS. Relationship between perceived nursing care role orientation, job characteristics, and turnover among nurses [master's thesis]. Seoul: Yonsei University; 2002. p. 1-67. 

  21. Lee MA. Effect of nurses' perception of reward and organizational commitment on their turnover intention. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2009;15(3):434-443. 

  22. Thomas C, Rose J. The relationship between reciprocity and the emotional and behavioural responses of staff. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2009;23(2):167-178. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-3148.2009.00524.x 

  23. Nunnally JC, Bernstein IH. Psychometric theory. 3rd ed. New York, NY: McGraw-Hill; 1994. 

  24. Becker LC. Reciprocity. Chicago, IL: University of Chicago Press; 1990. p. 3-6. 

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  26. Kim MJ. Effects of the hotel employee's emotional labor upon the job-related attitudes. Journal of Tourism Sciences. 1998;21(2):129-141. 

  27. Nitecki DA. Changing the concept and measure of service quality in academic libraries. The Journal of Academic Librarianship. 1996;22(3):181-190. http://dx.doi.org/10.1016/S0099-1333(96)90056-7 

  28. Lawler EE. Satisfaction and behavior. New York, NY: McGraw-Hill; 1983. p. 78-87. 

  29. Yun SG. Quality of nursing service and job satisfaction according to the nursing grade of hospital [dissertation]. Daegu: Kyungpook National University; 2010. p. 1-58. 

  30. Kang AR. Nurses' turnover ratio is 16.9%... 31% of new nurses leave from hospital [Internet]. Seoul: Dailymedi; Kang, A R [cited 2015 February 18]. Available from: http://dailymedi.com/detail.php?number777265. 

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