본 논문에서는 한국, 중국, 일본, 싱가포르 등 4개국 수학 교과서의 곱셈구구 지도내용을 비교하였다. 이를 위해 곱셈구구 지도시기와 지도순서, 곱셈구구의 주요 요소의 지도 내용을 중심으로 나라별 교과서를 분석하였다. 비교 분석 결과를 바탕으로 추후 우리나라 수학 교과서를 개발할 때 숙고해야 할 쟁점들을 도출하였다. 곱셈구구 지도 단원의 수, 구구단의 범위와 단과 단 사이의 연속성과 비약, 곱셈 모델의 다양성과 일관성 확보, 0단과 1단의 지도, 곱셈의 원리 이해와 암기의 조화 등이 쟁점으로 도출되었다.
본 논문에서는 한국, 중국, 일본, 싱가포르 등 4개국 수학 교과서의 곱셈구구 지도내용을 비교하였다. 이를 위해 곱셈구구 지도시기와 지도순서, 곱셈구구의 주요 요소의 지도 내용을 중심으로 나라별 교과서를 분석하였다. 비교 분석 결과를 바탕으로 추후 우리나라 수학 교과서를 개발할 때 숙고해야 할 쟁점들을 도출하였다. 곱셈구구 지도 단원의 수, 구구단의 범위와 단과 단 사이의 연속성과 비약, 곱셈 모델의 다양성과 일관성 확보, 0단과 1단의 지도, 곱셈의 원리 이해와 암기의 조화 등이 쟁점으로 도출되었다.
In this study, we analyzed and discussed the instruction method of multiplication tables in mathematics textbooks from four countries in Asia; South Korea, China, Japan, and Singapore. The conclusions of remarks are states as follows: First. The teaching period and elements should be subdivided more...
In this study, we analyzed and discussed the instruction method of multiplication tables in mathematics textbooks from four countries in Asia; South Korea, China, Japan, and Singapore. The conclusions of remarks are states as follows: First. The teaching period and elements should be subdivided more structurally so that the learner could understand the concept and principle of multiplication tables better. Second. The bundle model, the linear model, and the array model of multiplication need to be presented so that the learners could experience various situations related to multiplication. Third, The concrete explanation and the higher frequency of presenting the commutative rules of multiplication is suggested so that the learner could understand the concept of the rules well. Fourth. The context related to multiplication by 1 and 0 should be presented so that the learner could comprehend the character of multiplication by 1 and 0. Fifth. The activities which helping memorizing a multiplication table should be suggested when the memorization is needed.
In this study, we analyzed and discussed the instruction method of multiplication tables in mathematics textbooks from four countries in Asia; South Korea, China, Japan, and Singapore. The conclusions of remarks are states as follows: First. The teaching period and elements should be subdivided more structurally so that the learner could understand the concept and principle of multiplication tables better. Second. The bundle model, the linear model, and the array model of multiplication need to be presented so that the learners could experience various situations related to multiplication. Third, The concrete explanation and the higher frequency of presenting the commutative rules of multiplication is suggested so that the learner could understand the concept of the rules well. Fourth. The context related to multiplication by 1 and 0 should be presented so that the learner could comprehend the character of multiplication by 1 and 0. Fifth. The activities which helping memorizing a multiplication table should be suggested when the memorization is needed.
곱셈구구는 복잡한 곱셈을 효율적으로 처리하거나 나눗셈 문제를 해결하는 주요 도구이다. 곱셈구구는 거의 대부분의 계산에서 기본이 되기 때문에 학생들은 이에 숙달해야 한다.
초등학교 수학교과서 저자들이 곱셈구구에 대해 고안하는 이유는?
그런데 곱셈구구는 복잡하기도 하다. 2단부터 9단까지 등장하는 구구의 수는 72개이다. 외운다는 입장에서 보면 72개의 구구는 만만치 않다. 그리고 10살이 채 안 된 어린 아이들에게 가르쳐야 한다는 점을 생각해 보면, 곱셈구구 지도 내용을 교과서에 구성한다는 것은 섬세한 작업일 수밖에 없다. 그동안 초등학교 수학교과서 저자들은 아이들이 곱셈구구를, 원리를 이해하면서, 지루하지 않게, 효율적으로 배우고 암기할 수 있도록 각종 장치들을 고안해 왔다.
한국, 중국, 일본, 싱가포르는 곱셈구구를 언제 다루는 시기를 비교하면?
한국, 중국, 일본, 싱가포르는 모두 곱셈구구를 2학년부터 다룬다. 중국과 싱가포르는 2-1학기에, 우리나라와 일본은 2-2학기에 시작한다. 일본과 싱가포르는 두 개 학년, 즉 2 학년과 3학년에서 곱셈구구를 나누어 다룬다는 점에서 공통된다. 곱셈구구를 다루는 단원의 개수에서, 일본과 싱가포르는 3개 단원, 중국은 2개 단원, 우리나라는 1개 단원이다.
참고문헌 (17)
강흥규, 심선영 (2010). 알고리즘의 다양성을 활용한 두 자리 수 곱셈의 지도 방안과 그에 따른 초등학교 3학년 학생의 곱셈 알고리즘 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 287-314.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.