최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기JKSDH : Journal of Korean Society of Dental Hygiene = 한국치위생학회지, v.16 no.3, 2016년, pp.391 - 399
성미경 (마산대학교 치위생과) , 황세현 (영산대학교 치위생학과) , 강현경 (신라대학교 치위생학과) , 장경애 (신라대학교 치위생학과)
Objectives: The purpose of the study is to investigate the influencing factors on satisfaction of clinical practice field in dental hygiene students. Methods: A self-reported questionnaire was completed by 273 dental hygiene students in Gyeongnam from September 7 to 25, 2015 after receiving informed...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
치위생 학과 학생들이 학교 졸업 전 현장임상실습을 통해 학교에서 학습된 이론과 실습을 직접 경험함으로서 확실한 학습효과를 거둘 수 있는 이유는 무엇인가? | 치위생교육의 목적은 21세기 사회가 요구하는 업무수행능력을 갖추고 올바른 가치관을 형성하여 전문직 치과위생사로서 사명감과 책임감을 지닌 구강보건인력을 양성하는 것이다[7,8]. 치위생을 전공하는 학생들은 학교에서 이론과 실습수업을 충분히 배우나 학교에서 이루어지는 수업만으로는 임상현장에서의 직무와 연결하여 적용하는데 한계가 있다. 따라서 학교 졸업 전 현장임상실습을 통해 학교에서 학습된 이론과 실습을 직접 경험함으로서 확실한 학습 효과를 거둘 수 있다[9]. | |
현재 체계적인 현장실습교육이 미흡한 이유는 무엇인가? | 또한 현장임상실습 기간에 학생들은 치과위생사에 대한 긍정적이거나 부정적인 이미지를 가질 수 있고[12], 학과 만족도나 학업성취도 뿐만 아니라 더 나아가 치과위생사로서의 직업적 가치관과 졸업 후 진로를 결정할 때 영향을 미치게 된다[1]. 그러나 현재 현장실습기관에서는 임상실습에 대한 지도방침이나 실습 지침서, 실습지도 치과위생사가 부족하여[13] 체계적인 현장실습교육이 미흡한 실정이다. 따라서 현장실습기관과 학교교육이 연계성 있게 실시될 수 있도록 학교교육의 명확한 실습목표 설정과 임상실습지침서의 기준이 필요하다[14]. | |
치위생교육의 목적은 무엇인가? | 치위생교육의 목적은 21세기 사회가 요구하는 업무수행능력을 갖추고 올바른 가치관을 형성하여 전문직 치과위생사로서 사명감과 책임감을 지닌 구강보건인력을 양성하는 것이다[7,8]. 치위생을 전공하는 학생들은 학교에서 이론과 실습수업을 충분히 배우나 학교에서 이루어지는 수업만으로는 임상현장에서의 직무와 연결하여 적용하는데 한계가 있다. |
Park JR. Characteristics of junior college students majoring in dental hygiene and their attitude on clinical training [Master's thesis]. Daegu: Univ. of Kyungpook, 1991.
Lee SE. A study on satisfaction and experience of clinical practice & direction for clinical education: focused on maternity nursing practice. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2001; 7: 333-48.
Lee SH, Kim SY, Kim JA. Nursing students' image of nurse and satisfaction with clinical practice. J Korean Acad Nurs Adm 2004; 10: 219-31.
Hong SU, Han JH, Kim HK, Ahn YS. A study on the stress of clinical practice, stress coping and somatization for dental hygiene students. J Dent Hyg Sci 2009; 9: 219-24.
Chun JY, Lee HO, Kim J. The effect of self-expression on stress with clinical dental practice among students in the department of dental hygiene. J Dent Hyg Sci 2007; 7: 89-96.
Kim SK, Jung YS. Dental hygiene students' stress during clinical practices and stress coping styles. J Korean Soc Dent Hyg 2010; 10: 887-95.
Butters JM, Vaught RL. The effect of an extramural education program on the perceived clinical competence of dental hygiene students. J Dent Educ 1999; 63: 415-20.
Lee BR, Kim HG, Yoon MK, Lee GJ, Cha SY, Lim CH. A Study on the perception of students in the radiation study on the clinical practices. J Radiological Sci and Tech 2014; 37: 211-21.
Kim YS, Kim YS. A study about the satisfaction of dental hygiene students with clinical training places. J Korean Acad Oral Health 2010; 34: 543-52.
Jeon MY, Song HD. Development of an instruction design model for the practice based subjects for utilizing NCS learning modules in colleges. J Interdisciplinary Adult Continuing Educ 2015; 18: 123-49.
Heo HY, Hong SH. A study on dental hygiene students with clinical practice. J Korean Acad Dent Hyg 2011; 13: 243-53.
Sim HS. The status of clinical practice by dental hygiene students at Kwangju.Chonnam area colleges[Master' sthesis]. Kwangju: Univ. of Chosun, 2000.
An SH. Development of a standardized clinical practice manual for practitioners in dental hospitals[Doctoral dissertation]. Seoul: Univ. of Kyung Hee, 2014.
Park MY. A study on the satisfaction and stress factor of clinical practice for students in the department of dental hygiene. J Dent Hyg Sci 2006; 6: 243-9.
Lee JH, Jeon ES. A study on causes of stress experienced by part students of dental hygiene department during clinical training. J Dent Hyg Sci 2009; 9: 137-43.
Park SM, Choi ES. Influencing factors on the satisfaction of the paramedic students in clinical training. J Korean Soc of Emerg Med Tech 2012; 16: 91-101.
Lee SH, Kim SY, Kim JA. Nursing student's image of nurse and satisfaction with clinical practice. J Koreaa Acad Nurs Adm 2004; 10: 219-31.
Na HS, Kang GY. The status of field practice education by students and field teachers in the Dept. of dermatology and beauty art. J Article Manage Syst 2009; 7: 59-69.
Lee HK, Cho WH. The research on the effect that the welfare field training reaches to the course selection around the statistical analysis technique. J Korea Soc Comput Inf 2005; 18: 217-23.
Shin SY, Lee SY. Evaluation of pharmacy students' attiyudes toward pharmaceutical care and career choices following interdisciplinary inpatient clerkships. J Korea Clin Pharmacy 2014; 24: 88-9.
Lee HJ, Choi MY, Hwang JH. Impact of perceived risk on emotional response, satisfaction level and intention of recommendation in students with clinical practice experience. J Korean Data Analysis Soc 2015; 17: 2179-93.
Do HS, Cho IJ. A Study on the improvement of competence for social work professional practice among social work interns. J Sch Soc Work 2014; 29: 561-83.
Lee HS, Noh JS, Cha JJ, Kim SR, Kim SK, Park SG, et al. The Change of Awareness of Decision on Employment Through the Fieldwork for Occupational Therapy Students. J Korean Soc Occup Therapy 2010; 18: 107-21.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.