최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.23 no.3, 2016년, pp.292 - 299
원종순 (을지대학교 간호대학 성남캠퍼스) , 박형숙 (부산대학교 간호대학) , 신윤희 (연세대학교 원주의과대학 간호학과) , 박효정 (이화여자대학교 간호대학) , 임세현 (극동대학교 간호학과) , 신미경 (나사렛대학교 간호학과) , 김정희 (가톨릭대학교 간호대학) , 김영주 (성신여자대학교 간호대학) , 장성옥 (고려대학교 간호대학) , 정승교 (세명대학교 간호학과) , 양영옥 (가야대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to provide a basis for improvement and enhancement of nursing education by investigating learning outcomes that apply to fundamentals of nursing and teaching methods used in classes. Methods: Data were collected from 111 professors of fundamentals of nursing wh...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
기본간호학이란 어떤 과목인가? | 이를 달성하기 위해 간호교육 프로그램은 국내외 보건의료 현장에서 필요한 역량을 갖춘 학생을 배출할 수 있도록 성과 중심 교육체제로 운영하고 있다[2]. 기본간호학은 간호대상자를 간호할 수 있는 기본적인 이론과 실기를 익히는 과목으로, 전문적인 간호의 기초가 되는 과목이다[3]. | |
간호교육의 목표를 달성하기 위해 어떻게 간호교육 프로그램이 운영되고 있는가? | 간호교육의 목표는 간호학생이 교육을 통해 간호학에 대한 지식과 태도, 기술을 습득하여 간호대상자의 요구에 대처하는 능력과 역량을 갖도록 하는 것이다[1]. 이를 달성하기 위해 간호교육 프로그램은 국내외 보건의료 현장에서 필요한 역량을 갖춘 학생을 배출할 수 있도록 성과 중심 교육체제로 운영하고 있다[2]. 기본간호학은 간호대상자를 간호할 수 있는 기본적인 이론과 실기를 익히는 과목으로, 전문적인 간호의 기초가 되는 과목이다[3]. | |
학습성과란 무엇인가? | 학습성과란 교과 및 교과외 교육과정을 통하여 학생들이 획득해야 하는 능력으로[2], 교과목은 프로그램을 구성하는 기본요소이므로, 간호교육의 학습성과를 측정하기 위해서는 전체 교육과정이 끝난 후 학생들이 무엇을 할 수 있어야 하는 지에 대한 간호계의 합의가 필요하며 이것이 현재 간호교육의 목표이다[1, 3]. 이러한 목표를 기준으로 각 교과목에서는 학생이 수업 결과로 어떠한 목표를 어느 정도 성취하였는지 측정한 후 전체 교육과정을 평가하여, 현 교육과정에서 학생 들이 간호교육 목표를 모두 성취할 수 있는 지를 평가한다[6]. |
Kim YH, Lee YM. Relationship of learning motivation, self-directed learning ability and problem solving process of nursing students after practice evaluation of fundamentals of nursing course using role play. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2012;13(1):147-155. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.1.147
Korea Accreditation Board of Nursing Education. Nursing education accreditation standards [Internet]. Seoul: Korea Accreditation Board of Nursing Education; 2013 [cited 2016 April 30]. Available from: http://kabon.or.kr/kabon02/140414_1.pdf
Kim K, Chang SO, Kang HS, Kim KS, Kim JI, Kim H, et al. Content and educational needs for fundamental nursing practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2011;18(4):506-519.
Kim JI, Kim KH, Paik H, Sohng KY, Eom M, Oh SY, et al. Study on the present status of practicum of fundamentals of nursing and test for competency of nursing skills. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2010; 17(3):362-370.
Talcott K, O'Donnell JM, Burns HK. Technology and the nurse educator: Are you elite? Nurse Educator. 2013;38(3):126-131. http://dx.doi.org/10.1097/NNE.0b013e31828dc2a8
Chang SO, Kim KH, Won JS, Kim JI, Park HS, Jo BH, et al. The strategies for basic nursing theory construction and clinical scenarios. Seoul: hyunmoonsa; 2013. p. 1-36.
You SO. A study on the effect of health promotion education using problem-based learning based on the constructivism theory: With the community elderly adult [dissertation]. Seoul: Chung-Ang University: 2002.
Liou SR, Cheng CY, Tsai HM, Chang CH. Innovative strategies for teaching nursing research in Taiwan. Nursing Research. 2013;62(5):335-343. http://dx.doi.org/10.1097/NNR.0b013e31829fd827
Chang SF. The development of an evaluation tool to measure nursing core curriculum teaching effectiveness: An exploratory factor analysis. Journal of Nursing Research. 2012;20(3):228-236. http://dx.doi.org/10.1097/jnr.0b013e3182656166
Kim YH. Changes in nursing values and nursing professional attitudes after practical education based fundamental nursing practice education. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2007;14(4):420-428.
Cho BH, Ko MH, Kim SY. Effectiveness of web based learning on competence, knowledge, and confidence in foley-catheter management in basic nursing education. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2004;11(3):248-255.
Kim SM, Park MJ, Yang YK. Effects on problem solving ability and learning satisfaction of nursing students of receiving a teaching method using standardized patients-Blood transfusion. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2015;22(4):406-415. http://dx.doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.4.406
Eom MR, Kim HS, Kim EK, Seong K. Effects of teaching method using standardized patients on nursing competence in subcutaneous injection, self-directed learning readiness, and problem solving ability. Journal of Korean Academy of Nursing. 2010;40(2):151-160. http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2010.40.2.151
Kim YH. Evaluation of practice education using checklists in fundamentals of nursing: Focused on measuring blood pressure on the upper arm and sterilized gloving (open method). Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2005;12(3):298-306.
Kim YH. Effects of utilizing animation prior to fundamental nursing practice on learning motivation and self-directedness in student nurses. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2010;17(2):240-248.
Tiffany J, Hoglund BA. Teaching/learning in second life:Perspectives of future nurse-educators. Clinical Simulation in Nursing. 2014;10(1):e19-e24. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2013.06.006
Johnson S. Development of educator competencies and the professional review process. Journal for Nurses in Staff Development. 2002;18(2):92-102.
Nurgent KE, Bradshaw MJ, Kito N. Teacher self-efficacy in new nurse educators. Journal of Professional Nursing. 1999;15(4):229-237.
Parsh BK. Eight traits make great nursing instructors: Now's the perfect time to move nursing education to teach the next generation of nursing students. American Journal of Nursing. 2010;110(1):16-17.
Lee HY. The development of a inventory for teaching competency in colleges engineering and the relationship among teaching competency, teaching efficacy, job satisfaction, and course evaluation [dissertation]. Seoul: Ewha Womans University; 2011. p. 26-41.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.