$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아의 공격성에 대한 개인적 요인과 환경적 요인간의 구조적 관계: 유아의 부정적 정서성과 정서조절, 어머니의 거부적 양육행동, 교사-유아 간 갈등을 중심으로
The Structural Relationships of Personal and Environmental Factors on Child Aggression: Focusing on Child Negative Emotionality and Emotion Regulation, Mother Rejective Parenting, and Teacher-Child Conflict 원문보기

Korean journal of child studies = 아동학회지, v.37 no.4, 2016년, pp.117 - 128  

이혜진 (부산대학교 아동가족학과) ,  김선희 (부산대학교 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: The purpose of this study was to explore the structural relationships of child negative emotionality, mother rejective parenting, teacher-child conflict, and child emotion regulation on child aggression. Methods: The participants in this study were 3- to 5-year-old kindergarten children, ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 하지만 유아에게 중요한 환경은 가정과 보육시설에서 주 양육자로서의 역할을 하는 어머니와 교사이므로 이 두 요인을 함께 고려할 필요가 있다. 또한 유아의 부정적 정서성, 그리고 환경적 요인인 어머니의 거부적 양육행동과 교사-유아 간 갈등은 유아의 정서조절 능력 발달을 저해함으로써 유아의 공격성을 야기할 수 있으므로 이 변인들 간의 인과적 관련성을 검증하기 위해 구조적 관계 분석을 실시하고자 한다. 이를 통해 궁극적으로는 유아의 공격성 예방 및 감소를 위한 프로그램에 기초자료를 제공하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다.
  • 본 연구는 유아의 부정적 정서성, 어머니의 거부적 양육행동, 교사-유아 간 갈등, 유아의 정서조절, 유아의 공격성간의 구조적 관계를 파악하고자 하였다. 이를 통해 유아의 공격성에 영향을 미치는 주요변인들에 대한 이해를 넓히고, 공격성의 예방 및 감소를 위한 방에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 하였다.
  • 또한 유아의 부정적 정서성, 그리고 환경적 요인인 어머니의 거부적 양육행동과 교사-유아 간 갈등은 유아의 정서조절 능력 발달을 저해함으로써 유아의 공격성을 야기할 수 있으므로 이 변인들 간의 인과적 관련성을 검증하기 위해 구조적 관계 분석을 실시하고자 한다. 이를 통해 궁극적으로는 유아의 공격성 예방 및 감소를 위한 프로그램에 기초자료를 제공하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구문제에 따른 가설적 연구모형의 설계는 Figure 1과 같다.
  • 본 연구는 유아의 부정적 정서성, 어머니의 거부적 양육행동, 교사-유아 간 갈등, 유아의 정서조절, 유아의 공격성간의 구조적 관계를 파악하고자 하였다. 이를 통해 유아의 공격성에 영향을 미치는 주요변인들에 대한 이해를 넓히고, 공격성의 예방 및 감소를 위한 방에 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 주요결과와 이에 대한 논의는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
유아의 발달적 특성은? 유아는 자기중심적이고 조망수용능력이 낮은 발달적 특성으로 인해 자신의 목표가 좌절되거나 갈등이 유발되는 상황에서 공격성을 보일 수 있다(Marion, 1994). 공격성이란 다른 사람에게 피해를 주려는 의도를 가진 유아의 직·간접적인 신체 및 언어적 행동을 말한다(Y.
공격성으로 간주되는 유아의 직·간접적인 신체 및 언어적 행동 발현이 영향을 주는 것은? Lee & Yi, 2002). 유아의 공격성은 또래의 거부를 야기하고(S.-H. Lee, 2013), 유아교육기관에의 적응을 어렵게 하는 주된 요인이다(Jeong & Lee, 2014). 또한 공격성은 지속적이고 안정적인 특성을 가지며(Coie & Dodge, 1998), 이후 아동기 및 청소년기에 비행, 범죄 등의 부적응을 겪을 위험성을 높인다(Hall, Herzberger, & Skowronski, 1998). 유아기는 공격성의 조절을 학습할 수 있는 시기이므로(Tremblay et al.
유아 공격성의 예방과 중재를 위해 조기 개입이 필요한 이유는? 또한 공격성은 지속적이고 안정적인 특성을 가지며(Coie & Dodge, 1998), 이후 아동기 및 청소년기에 비행, 범죄 등의 부적응을 겪을 위험성을 높인다(Hall, Herzberger, & Skowronski, 1998). 유아기는 공격성의 조절을 학습할 수 있는 시기이므로(Tremblay et al., 2004), 공격성의 예방과 중재를 위한 조기 개입이 필요하다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (43)

  1. Ashiabi, G. S. (2000). Promoting the emotional development of preschoolers. Early Childhood Education Journal, 28(2), 79-84. Retrieved from doi:10.1023/A:1009543203089 

  2. Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (5th ed., Vol. 3, pp. 779-862). Toronto: John Wiley & Sons. 

  3. DeMuller, E. K., Denham, S., Schmidt, M., & Mitchell, J. (2002) Q-sort assesment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274-282. doi:10.1037/0012-1649.36.2.274 

  4. Denham, S. A., Zoller, D., & Couchould, E. A. (1994). Socialization of preschoolers' emotion understanding. Developmental Psychology, 30(6), 928-936. doi:10.1037/0012-1649.30.6.928 

  5. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books. 

  6. Hall, J. A., Herzberger, S. D., & Skowronski, K. J. (1998). Outcome expectancies and outcome values as predictors of children's aggression. Aggressive Behavior, 24(6), 439-454. doi:10.1002/(SICI)1098-2337(1998)24:6 3.0.CO;2-Q 

  7. Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guilford. 

  8. Mantzicopoulos, P. (2005). Conflictual relationships between kindergarten children and their teachers: Association with child and classroom context variables. Journal of School Psychology, 43(5), 425-442. doi:10.1016/j.jsp.2005.09.004 

  9. Marrion, M. (1994). Encouraging the development of responsible anger management in young children. Early Child Development and Care, 97(1), 155-163. doi:10.1080/0300443940970112 

  10. Pianta, R. C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. Journal of School Psychology, 32(1), 15-31. doi:10.1016/0022-4405(94)90026-4 

  11. Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Seguin, J. R., Zoccolillo, M., Zelazo, P. D., Boivin, M., . . . & Japel, C. (2004). Physical aggression during early childhood: Trajectories and predictors. Pediatrics, 114(1), 43-50. Retrieved from http://pediatrics.org 

  12. Ahn, H.-J. (2005). Child care teachers use of emotional narratives. The Korean Society for Early Childhood Teacher Education, 9(1), 217-238. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA75580665 

  13. Cho, C. Y., & Kwon, Y. H. (2014). The role of child's emotional intelligence and verbal ability on the relations between mother's rejective parenting and child's aggression. Korean Journal of Child Education Care, 14(1), 51-72. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99959522 

  14. Choi, I. S., & Lee, K. (2010). The effects components of social information processing and emotional factors on preschoolers' overt and relational aggression. Korean Journal of Child Studies, 31(6), 15-34. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82491588 

  15. Choi, J. Y., & Kim, M. A. (2010). The effects of temperament and parenting attitude on child's aggression. Journal of Future Early Childhood Education, 17(4), 119-137. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82432378 

  16. Dan, H. K. (2011). Teacher's perception on the teacher-child relationships and children's peer competences. Korean Journal of Early Childhood Education, 13(2), 5-33. Retrieved from http://www.earticle.net/Article.aspx?sn220728 

  17. Han, J. A., Cho, Y., & Kim, J. (2014). Effects of preschool children's gender, temperament, emotional regulation and maternal parenting stress on children's overt aggression and relational aggression. Korean Journal of Human Ecology, 23(4), 599-611. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02469825 

  18. Hong, S. (2000). The criteria for selecting appropriate fit indices in structural equation modeling and their rationales. Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1), 161-177. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06370872 

  19. Jang, Y. A., & Lee Y. J. (2012). Effects of maternal behaviors, parenting stresses, and marital conflicts on children's aggression. Korean Journal of Family Therapy, 20(3), 357-373. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article43283 

  20. Jeon, K. A. (2003). The effect of children's peer-relationship and teacherchild relationship on social competence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT9000343 

  21. Jeong, M.-S., & Lee, H.-Y. (2014). The mediating effects of parental rejective parenting and teacher-child conflictual relation on young children's aggression and adjustment to early childhood education institution. Korean Journal of Child Education, 23(4), 377-390. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100177923 

  22. Jung, J. H. (2014). The relationship of mother's parenting attitudes, children's self-perception and children's social competence (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13730650 

  23. Kim, I. S., Kim, Y. J., & Kim, Y. H. (2010). The effects of attachment to the ,other, mother's parenting style & young children's emotional regulation on aggression. The Journal of Education Studies, 41(3), 175-202. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01791144 

  24. Kim, J. (2013). Preschooler's emotion regulation in different situations: related to executive function and temperament (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13143372 

  25. Kim, J. E., & Shin Y. L. (2015). The influences of negative emotionality, effortful control, and parent-child relationship on emotion regulation of preschoolers. The Journal of Eco-Early Childhood Education, 14(1), 219-237. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100446985 

  26. Kim, J.-Y. (2007). The effects of preschooler's temperament, marital conflict and preschooler's emotion regulation on problem behavior (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11038811 

  27. Kim, Y. (2010). Analysis of variables affecting young children's relational and external aggression. Family and Environment Research, 48(1), 55-66. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82766113 

  28. Kong, Y.-S., & Lim, J.-Y. (2012). The effect of preschooler's temperament and maternal parenting attitude on preschooler's problem and prosocial behaviors: Focusing on the mediating effect of cool executive function. Korean Journal of Early Childhood Education, 32(2), 351-375. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99535318 

  29. Kwon, Y.-H. (2011). Children's relational and overt aggression in relation to their negative emotionality, emotional regulation, and maternal parenting behaviors. Korean Journal of Human Ecology, 20(5), 927-940. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100482372 

  30. Kwon, Y.-H. (2012). The relationships between maternal parenting behaviors and children's aggressions: The moderating role of teacher-child conflictual relationship. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 17(1), 1-19. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99891690 

  31. Kwon, Y. H. (2013). Children's social competence: Effects of emotionality, interpersonal problem solving strategies, and maternal behaviors during mother-child interaction (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT8607393 

  32. Lee, C. S., & Hyun, E. J. (2008). The effects of children's personal psychological variables and parents' attitudes toward child rearing on children's behavioral problems. Korean Journal of Early Childhood Education, 28(3), 51-70. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99535003 

  33. Lee, J.-H. (2011). The relations among young children's emotion regulation, social information processing and aggression depending on sex. The Journal of Child Education, 20(3), 225-241. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA60303853 

  34. Lee, K. N., & Boo, Y. S. (2013). Effects of young children's temperament, emotion regulation and teacher-child relationship on prosocial behavior. Journal of Korean Child Care and Education, 9(4), 31-53. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article56846 

  35. Lee, S. B., & Shin, Y. (2010). Associations of aggression, maternal rejection/neglect, child temperament, and daycare experience: The moderating effect of self-regulation. Korean Home Management Association, 28(3), 73-80. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01484025 

  36. Lee, S.-H. (2013). Aggression and peer relationships of young children: Stability of peer relationships, relationships between aggressor and victim experiences over time and sex differences of relationships between aggressor experiences and peer rejection. Ealry Childhood Education Research & Review, 17(3), 251-269. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99726862 

  37. Lee, Y. A., & Yi, J. S. (2002). A validity study of child aggression assessment inventory. The Journal of Education Research, 22(2), 143-160. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA75757046 

  38. Min, H.-Y. (2010). The mediation effects of affection-rejection parenting in the relationships between mother's report of marital conflicts and preschoolers' behavioral and emotional control. Journal of Korean Home Management Association, 28(5), 1-12. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01547004 

  39. Moon, S. H., & Lee, K. N. (2012). Effects of young children's temperament and teacher-child relationship on young children's problem behaviors. Journal of Korean Child Care and Education, 8(3), 69-89. Retrieved from http://www.newnonmun.com/article30073 

  40. Oh, H. O., Oh, S. Y., & Kim, Y. H. (2007). Mother's characteristics, disciplinary methods & young children's emotional regulation associated with young children's aggression. Family and Environment Research, 45(2), 1-22. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA75467495 

  41. Park, B.-K. (2013). Relations among toddlers' temperament, maternal parenting, and social withdrawal and aggression. Journal of Korean Home Management Association, 31(6), 67-81. Retrieved from http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02337527 

  42. Park, J. S., Lim, S. H., & Park, S. Y. (2009). Effects of child's temperament, mother's parenting behavior and child's emotion regulation on child aggression and social withdrawal. Korean Journal of Child Studies, 30(3), 85-98. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA76494936 

  43. Sung, M. (2006). Social skills and problem behaviors of preschool children: The effect of negative emotionality. Korean Journal of Child Studies, 27(3), 285-300. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA75582386 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로