최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.12, 2017년, pp.403 - 412
이선영 (공주대학교 간호학과) , 이정숙 (상명대학교 간호학과)
The study were to identify the effect of ego-resilience, nursing professionalism, social support on department satisfaction in nursing students. Data were collected from April to May 2017 from 272 nursing students. The study tools were ego-resilience, nursing professionalism, social support, departm...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
우리나라 고등학생들이 무엇을 기준으로 진로를 선택하는가? | 세상이 급격하게 변화하고 점점 경쟁하는 분위기가 만연해지면서 우리나라 고등학생들은 진로를 선택할 때 자신의 관심이나 적성보다는 취업률이 높은 학과나 수능 성적에 맞추어 대학을 진학하는 경우가 많다. 이런 경우 학과에 대한 이해가 부족하여 만족하지 못하고 대학생활에 제대로 적응하지 못하며 중도에 학업을 포기하게 된다[1,2]. | |
자신의 관심이나 적성보다는 취업률이 높은 학과나 수능 성적에 맞추어 대학을 진학하는 경우 발생하는 문제점은 무엇인가? | 세상이 급격하게 변화하고 점점 경쟁하는 분위기가 만연해지면서 우리나라 고등학생들은 진로를 선택할 때 자신의 관심이나 적성보다는 취업률이 높은 학과나 수능 성적에 맞추어 대학을 진학하는 경우가 많다. 이런 경우 학과에 대한 이해가 부족하여 만족하지 못하고 대학생활에 제대로 적응하지 못하며 중도에 학업을 포기하게 된다[1,2]. 이는 개인은 물론 사회적 차원에서도 손실이 발생하는 것이므로 중고등학교 시기에 자신의 적성과 진로에 대해 탐색할 수 있는 충분한 시간을 마련해주고 그에 맞추어 진로를 선택할 수 있도록 지도하는 것이 필요하다. | |
학과만족은 무엇이며 학과만족이 높은 경우는 언제인가? | 학과만족이란 학과에 대한 자신의 기대나 진로와 비교하여 학과를 평가하는 것으로 자신의 미래의 진로나 기대와 일치한다면 학과만족은 높을 것이다. 이런 판단은 사회적 인식에 영향을 받으며 사회적 인식에 대한 개인의 지각이 학과만족에 영향을 미치게 된다[3]. |
S. H. Lee, G. Y. Jeong, Y. W. Jang. "A Study of Relations among Ego-Resilience, Social Support and Satisfaction of Department among College Students from Cosmetology-Related Departments", The Journal of Business Education, Vol. 30, No. 3, pp.21-47, 2016.
K. H. Kim, H. S. Ha, "A Study of Department Satisfaction Factors of Undergraduate Students", The Korean Journal of Counseling, Vol. 1, No. 1, pp.7-20, 2000.
H. J. Choi, "Moderating and Mediating Effects of Nursing Professionalism between Major Satisfaction and College life Adaptation among Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 18, No. 6, pp.68-77, 2017.
K. M. Soria, M. Stebleton, "Major Decisions: Motivations for Selecting a Major, Satisfaction, and Belonging", NACADA Journal, Vol. 33, No. 2, pp.29-43. 2013.
S. Y. Yun, S. H. Min, "Influence of Ego-resilience and Spiritual well-being on College adjustment in major of Nursing Student", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 12, pp.395-403, 2014.
Y. M. Kwon, E. J. Yeun, "A Correlation Study on Nursing Professional Values, Department Satisfaction, Sociality, Self-Esteem among Nursing Students", Journal of Korean Academy Nursing Administration, Vol. 13, No. 3, pp.285-292, 2007.
H. S. Kim, D. K. Sherman, S. E. Taylor, "Culture and Social Support", American Psychologist, Vol. 63, No. 6, pp.518-526, 2008.
H. J. Kweon, Y. H. Nam, E. Y. Cheon, "A Study on Major Satisfaction according to Social Support Types of Students in the Dept. of Public Health Administration", Vol. 13, No. 2, pp.17-27, 2012.
M. Y. Han, Y. S. Kim, M. K. Jeon, I. J. Kim, "The Mediating Effect of Resilience in the Relationship between Social Support and Satisfaction in Major among Nursing Students", Crisisonomy, Vol. 12, No. 6, pp.53-65, 2016.
Y. G. Noh, Y. S. Lee, "Influence of Self-Efficacy and Social Support on Test Anxiety among Nursing Students Taking the National Examination for Registered Nurses", Journal of the Korea Contents Association, Vol. 16, No. 11, pp.633-643, 2016.
E. C. Klohnen, "Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resilience", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 70, No. 5, pp.1067-1079, 1996.
S. Y. Lee, J. S. Lee, Y. Y. Kim, "The Effects of Self-Esteem and Self-Efficacy on Ego-Resilience of Nursing Students", Journal of Digital Convergence, Vol. 15, No. 5, pp.401-409, 2017.
Y. M. Heo, "An Impact of Nursing Professional Values on Clinical Performance Ability in Nursing College Students-Focusing on Mediating Effects of Self-Leadership and Critical Thinking Disposition-.", Ph.D. dissertation, pp. 28-43, Daegu Haany University, 2017.
P. W. Nolten, "Conceptualization and measurement of social support : The development of the student social support scale.", Ph.D. dissertation, pp.1-2, Wisconsin-Madisin University, 1995.
J. Y. Choi, "Study on Factors Affecting Self-leadership of Nursing Students.", Ph.D. dissertation, pp. 26-36, Eulji University, 2016.
Y. D. Kim, G. S. Kim, "Relationships between Life Stress and Adaptation to University Life in University Students Majoring in Art Therapy: Mediating Effects of Ego-resilience and Social Support", Korean Journal of Art Therapy, Vol. 24, No. 1, pp.25-42, 2017.
H. Y. Jung, "The Convergence Influence of Life Stress, Depression and Ego Resiliency on College Life Adaptation in Nursing Students", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 7, pp.259-268, 2016.
S. O. Utsey, J. N. Hook, N. Fischer, B. Belvet, "Cultural orientation, ego resilience, and optimism as predictors of subjective well-being in African Americans", The Journal of Positive Psychology, Vol. 3, No. 3, pp.202-210, 2008.
H. J. Park, J. W. Oh, "The Relationships of the Clinical Practice Stress and the Major Satisfaction with the Nursing Professionalism of Nursing College Students", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 12, pp.417-426, 2014.
K. O. Lee, H. J. Chae, "The relationships between emotional intelligence and college adjustment and nursing professionalism in nursing students", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 10, pp.355-365, 2016.
H. N. Lee, J. H. Kim, "The influencing factors of Ego-Resilience and Empowerment on Nursing Professionalism among Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 17, No. 8, pp.292-300, 2016.
N. Yildirim, A. Karaca, S. Cangur, F. Acikgoz, D. Akkus, "The relationship between educational stress, stress coping, self-esteem, social support, and health status among nursing students in Turkey: A structural equation modeling approach", Nurse education today, Vol. 48, pp.33-39, 2016.
H. W. Kwak, S. W. Hwang, "A comparative study on interpersonal relationship, self-efficacy, and department satisfaction of students majoring in nursing: focus on a four-year technical college and university", Journal of Digital Convergence, Vol. 15, No. 2, pp.239-249, 2017.
Y. S. Kim, E. J. Oh, "Relationship among Emotional Intelligence, Critical thinking and Major satisfaction in Nursing students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 17, No. 7 pp.103-111, 2016.
Y. J. Kim, Y. Y. Kim, S. M. Lee, "The Relationships among Self-Esteem, Satisfaction with Major, Career Identity and University life adjustment of University Students in the Department of Children's English Education", Journal of Digital Convergence, Vol. 13, No. 9, pp.39-47, 2015.
K. A. Chung, J. H. Cho, "Differences between Major Satisfaction, University Life Adjustment, Self-Esteem and Career Identity according to the Time of Department Selection of Students in the Department of Occupational Therapy at One University", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6. No. 5, pp.143-155, 2015.
M. Komarraju, J. Swanson1, D. Nadler, "Increased Career Self-Efficacy Predicts College Students' Motivation, and Course and Major Satisfaction", Journal of Career Assessment, Vol. 22. No. 3, pp.420-432, 2014.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.