간호대학생의 자기효능감과 사회적 지지, 대학생활 적응 및 학업성취도와의 관계 The Relations between Self-efficacy, Social support, College life adaptation and Academic achievement of Nursing students원문보기
Purpose. This study was to explore the relations between self-efficacy, social support, college life adaptation and academic achievement of nursing students. Method. A descriptive study was conducted with a sample of 209 students enrolled in one college located in D City, and the data were collected...
Purpose. This study was to explore the relations between self-efficacy, social support, college life adaptation and academic achievement of nursing students. Method. A descriptive study was conducted with a sample of 209 students enrolled in one college located in D City, and the data were collected during from May 14, to June 10, 2017. Data were analyzed using descriptive statistics, One way-ANOVA, and Pearson's correlation coefficient SPSS/WIN 21.0 programs. Results. Mean score for academic achievement was 3.06/4.5. Among college life adaptation there were significant differences between gender (t=9.13, p=.003), grade (F=7.07, p<.001). There were correlated between academic achievement in the nursing students, self-efficacy (r=.33, p<.001), social support (r=.31, p<.001), and college life adaptation (r=.42, p<.001). And there were correlated between self-efficacy (r=.16, p=.022), and social support (r=.22, p=.002). Conclusion. It was found that a higher degree of self-efficacy and social support, college life adaptation and academic achievement of nursing students. Therefore, to increase the academic achievement, between the social support, self-efficacy and college life adaptation are recommended.
Purpose. This study was to explore the relations between self-efficacy, social support, college life adaptation and academic achievement of nursing students. Method. A descriptive study was conducted with a sample of 209 students enrolled in one college located in D City, and the data were collected during from May 14, to June 10, 2017. Data were analyzed using descriptive statistics, One way-ANOVA, and Pearson's correlation coefficient SPSS/WIN 21.0 programs. Results. Mean score for academic achievement was 3.06/4.5. Among college life adaptation there were significant differences between gender (t=9.13, p=.003), grade (F=7.07, p<.001). There were correlated between academic achievement in the nursing students, self-efficacy (r=.33, p<.001), social support (r=.31, p<.001), and college life adaptation (r=.42, p<.001). And there were correlated between self-efficacy (r=.16, p=.022), and social support (r=.22, p=.002). Conclusion. It was found that a higher degree of self-efficacy and social support, college life adaptation and academic achievement of nursing students. Therefore, to increase the academic achievement, between the social support, self-efficacy and college life adaptation are recommended.
본 연구는 위와 같은 선행연구 결과들을 바탕 으로 간호대학생의 자기효능감, 사회적 지지는 대학생활 적응과 학업성취도에 긍정적 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 따라서 본 연구에서는 간호대 학생의 자기효능감과 사회적 지지, 대학생활 적응 및 학업성취도와의 상관관계를 파악하여 학생 지도를 위한 다양한 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 한다.
제안 방법
자료수집 기간은 2017년 5월 14일부터 6월 10 일까지였으며, D 광역시 소재의 D 대학교 간호학과 재학생을 대상으로 하였다. 자료수집 방법은 구조화된 질문지를 이용하였으며, 설문지 응답에 소요된 시간은 약 20분이었다. 본 연구의 표본크 기는 G*power를 이용하여 유의수준(α) .
대상 데이터
본 연구의 연구대상자는 D시에 소재하는 D대학교 간호대학생 대상으로 편의 표집하였으며, 본연구의 목적과 설문지에 대한 정보를 제공하고, 연구에 참여를 동의하고 서면 날인한 자를 대상 으로 하였다. 연구자의 윤리적 측면을 고려하여 설문자료는 연구자의 권리, 연구목적만으로 사용할 것, 연구 참여에 대한 비밀보장, 익명을 보장하고, 응답을 원하지 않을 경우에는 언제라도 철회 가능함을 설명하였다.
편의 표집대상자는 탈락률을 20%를 고려하여 연구대상 자는 233명으로 계획하여 수행하였으며, 221부가 회수되었다. 불충분한 응답을 보인 설문지 12부를 제외한 총 209부를 최종 분석하였다.
데이터처리
대상자의 일반적인 특성은 빈도와 백분율로 분석하 였으며, 각 변수의 특성은 평균과 표준편차로 분석하였으며, 일반적 특성에 따른 학업성취도 차이 검증은 independent t-test와 one-way ANOVA 로 분석하였다. 또한 자기효능감, 사회적 지지, 대학생활 적응 및 학업성취도 간의 상관관계는 Pearson correlation coefficient로 분석하였다.
0 program 이용 하였으며, 구체적인 분석방법은 다음과 같다. 대상자의 일반적인 특성은 빈도와 백분율로 분석하 였으며, 각 변수의 특성은 평균과 표준편차로 분석하였으며, 일반적 특성에 따른 학업성취도 차이 검증은 independent t-test와 one-way ANOVA 로 분석하였다. 또한 자기효능감, 사회적 지지, 대학생활 적응 및 학업성취도 간의 상관관계는 Pearson correlation coefficient로 분석하였다.
이론/모형
본 연구에서는 Baker와 Siryk19)가 개발한 대학 생활 적응 척도를 참고하여 Cho와 Seo11)가 수정· 보완한 도구를 사용하였다. 각 항목은 ‘전혀 그렇지 않다’ 1점에서 ‘매우 그렇다’ 5점으로 배점되 었으며, 점수가 높을수록 대학생활 적응 정도가 높음을 의미한다.
본 연구에서는 Park14)이 개발한 사회적 지지 도구를 Kim15)이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 이 도구는 총 25문항으로, 각 문항은 ‘전혀 그렇지 않다’1점,‘매우 그렇다’5점까지의 Likert 척도이며, 점수가 높을수록 사회적 지지의 정도가 높음을 의미한다.
자기효능감은 Sherer 등17)이 개발한 자기효능감 도구를 Hong18)이 수정·보완한 사용하였다. 이 도구는 총 23문항의 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감 등 2개의 하위요인으로 구성된 5점 Likert의 도구이다.
성능/효과
본 연구 결과는 자기효능감, 사회적 지지, 대학 생활 적응은 학업성취도에 유의한 양의 상관관계가 있었으며, 자기효능감, 사회적 지지는 대학생활 적응에 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 나타났다.
후속연구
둘째, 간호대학생의 대학생활 적응과 학업성취 도에 영향을 미치는 요인들을 다각적으로 분석하지 못한 한계가 있으므로, 광범위한 요인들에 대한 탐색연구를 제언한다.
셋째, 본 연구 결과를 토대로 자기효능감과 사회적 지지, 대학생활 적응을 포함한 간호대학생의 학업성취도 향상 프로그램의 개발과 효과를 검증 하는 후속 연구를 제언한다.
첫째, 본 연구의 결과를 전체 간호대학생으로 일반화하기에는 한계가 있으므로, 확대연구를 제언한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
우리나라 간호학과 입학정원의 변화는?
우리나라의 간호학과 입학정원은 2014년 기준 지난 7년간 6,708명의 증원을 통해 양적공급이 확대되었다3). 간호대학의 입학생의 수는 꾸준히 증가하고 있으나 이들은 대학생활 적응의 어려움을 경험하고 있으며, 대학생활 적응의 어려움을 겪는 이유로 학업스트레스가 높고 학업성취도가 낮다고 보고되었다.
간호대 학생의 대학생활 적응의 어려움 원인은?
간호대학의 입학생의 수는 꾸준히 증가하고 있으나 이들은 대학생활 적응의 어려움을 경험하고 있으며, 대학생활 적응의 어려움을 겪는 이유로 학업스트레스가 높고 학업성취도가 낮다고 보고되었다. 간호대학생은 일반대학생들이 경험하는 스트레스와 더불어 입학과 동시에 시작되는 과중한 학습량, 인간의 생명을 다루는 학문임에 발생되는 긴장감, 다양한 임상실습 환경에 대한 두려움, 간호사 면허증 취득을 위한 국가고시에 대한 스트레스 등으로 대학생활 적응의 어려움을 경험하고 있다4).
연구에서 사용한 자기효능감 도구의 구성은 무엇인가?
자기효능감은 Sherer 등17)이 개발한 자기효능감 도구를 Hong18)이 수정·보완한 사용하였다. 이 도구는 총 23문항의 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감 등 2개의 하위요인으로 구성된 5점 Likert의 도구이다. 각각의 항목은 ‘전혀 그렇지 않다’ 1점에서 ‘매우 그렇다’ 5점으로 배점되었으며, 점수가 높을수록 자기효능감의 정도가 높음을 의미한다.
참고문헌 (25)
Choi JY, Hwang IY, Park YM. Relationship among sense of humor, self-esteem, and performance in nurses, Korean Journal of Occupational Health Nursing, 2012;21(1):10-17. DOI:http://dx.doi.org/10.5807/kjohn.2012. 21.1.10
Kim MA, Park KO, You SJ, et al. A survey of nursing activities in small and medium-size hospitals: reasons for turnover, Journal of Korean Clinical Nursing Research, 2009;15(1): 149-165.
Kim SM, Noh YJ, Kim JI, et al. A plan for expansion of jobs and improvement of quality of labor in health care department, Economics and Social Development Commission Report, 2014.
Kim GP. A study on self-efficacy of course decision and major field satisfaction in dental hygiene students, The Journal of Korea Clinical Health Science, 2013;1(2) 49-57.
Lee SJ. The effect of flow on learning and self-efficacy on college adaptation and academic achievement in undergraduate students, Journal of Educational Psychology, 2011;25(2):235-253.
Kim SS, Koh MS. The factor of effect in growth of academic achievement in adolescent : The use of latent growth model, Studies on Korean Youth, 2007;18(3):5-29.
Amoon B, Peggy, Fuertes, et al. Self-efficacy, self-rated abilities, adjustment and academic performance, Journal of Counseling and Development, 2011;89(4):431-439.
Lee SJ. A study on the relationships of the autonomy, relatedness, competence, academic achievement, emotional-adjustment and subjective well-being among university students, Journal of Educational Psychology, 2011;25(4): 903-926.
Choi HJ, Lee EJ. Mediation effects of self-efficacy between academic stress and college adjustment in first year nursing students, The Korean journal of fundamentals of nursing, 2012;19(2):261-268.
Kim KW, Cho YH. Mediation and moderation effects of self-efficacy between career stress and college adjustment among freshmen. Korean journal of youth studies, 2011;18(4): 197-218.
Cho HJ, Seo YS. Parental attachment, separation-individuation, adult attachment, college adjustment, and psychological distress among college freshmen, Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, 2010;22(2): 385-411.
Jeong MH, Shin MA. The relationship between self-esteem and satisfaction in major of nursing students, The Journal of Korean academic society of nursing education, 2006;12(2): 170-177.
Lee HI. Correlations among self-esteem, depression and academic achievement in nursing college students, The Journal of Korea Community Health Nursing Academic Society, 2008;22(1):97-107.
Park JW. A study to development a scale of social support, unpublished doctoral dissertation, Yonsei University, Seoul, 1985.
Kim YS. Study on relationship between life satisfaction and perceived social support among adults with mental disorders, Unpublished Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul, 1995.
Lee JY. The mediating effects of emotional stability and social support in the relationship between major satisfaction and academic adjustment of college freshmen majoring in nursing and health science, The Korean journal of stress research, 2016;24(4):269-276.
Kim YH. Influence of academic self-efficacyand department satisfaction on college lifeadaptation of nursing freshman, Journal of theKorea Academia-Industrial cooperation Society,2016;17(11):104-113. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.104
Ryu HG, Ku IY. The relationship socio-demographic characteristic and campus life satisfaction of the dental hygiene students, The Journal of Korea Clinical Health Science, 2016;4(3):615-621.
Han MH. Factors affecting college adaptation and academic achievement in nursing students, Journal of The Korea Society of Health Informatics and Statistics, 2017;42(1): 36-43.
Jung HJ, Chung HI. Effect of self-esteem, emotional intelligence and social support on college adjustment in first nursing college students, Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2012;21(3):188-196.
Yoon HS, Hwang YM, Kim DB, et al. The effects self-differentiation stress coping methods and mental health on life adjustment in university, The Journal of Korean Educational Forum, 2011;10(2):1-25.
Roh HL. Promote of healthy clinical expert for analysis of sleep type and stress level on university students on health series. The Journal of Korea Clinical Health Science, 2017;5(1): 803-807.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.