최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.25 no.4, 2017년, pp.76 - 82
김광일 (필리핀항공사) , 이수미 (한국항공대학교 대학원)
I studied existing research and thesis which are relating emotional labor, job-related stress, and service level to set up the structural model and potential factors that form this structural model. The result showed that emotional labor is affecting job-related stress, service delivery level and cu...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
집중 타당도를 평가하는 방법으로는 무엇이 있는가? | 집중 타당도를 평가하는 방법으로는 평균분산 추출값(AVE), 임계비(C.R. : Critical Ratio) 및 구성개념 신뢰도(C.R. : Construct Reliability) 등을 활용하는 방법이 있으며, AVE 및 구성개념 신뢰도 등을 계산하여 집중타당도를 분석하였다. 언급했듯이 표준화 요인적재량 계수는 0. | |
설문지를 배포한 후 어떤 프로그램으로 결과를 분석했는가? | 설문조사는 총 370부를 하였는데, 응답에 일관성이 없다고 판단되는 설문지 36부를 제외하여, 최종 사용된 설문지는 349부였다. 설문조사의 데이터는 SPSS 21.0 통계프로그램과 AMOS 20.0을 사용하여 분석하였다. | |
본문에서 정의한 항공사 종사자란? | 항공사 종사자들은 고객에게 서비스를 제공하면서 감정관리를 하는데 이와 관련된 종사자를 감정노동자(emotional laborer)라고 명명하며 김영진(2009)[1]은 육체(physical)도 정신(brain)도 아닌 주로 마음(emotion)을 사용하는 일을 하고 대가(代價)를 받는 자이라고 정의 하였다. 최근 항공을 이용하는 사람들은 서비스에 대하여 기대가 크기 때문에 작은 불편에도 참지 못하여 이유가 없거나 빈번한 항의를 하는 경우가 많다. |
Kim Young-Jin. (2009). Influence of burnout on the relationship of emotional labor and customer orientation:Focusing on Airlines Employees. Kyungwon University Graduate Doctoral Dissertation.
Bonanno,G.A(2001) The crucial imp ortance of emprical evidence in the de velopment of bereavement the ory: Re ply to Archer(2001), Psychological Bulletin,Vol.127,No4,pp.561-564.
Brotheridge, C.M. & Grandey, A. A.(2002), Emotional Labor and Burnout : comparing two perspectives of "people work". Journal of vocational Behavior, 60(1),17-39.
Kim Dae-Eop(2008), Structural equation model analysis by the procedure of thesis composition, p. 34, Hakhyeonsa.
Goo Jung-Dae(2007), Research Articles : The Effects of Internal Marketing Level on Customer Orientation and Service Delivery Level, Tourism Research, 22(3), pp.125-141.
Kim Bo-Sung(2008), A study on the influ ence of emotional labor on employees' level of service delivery and firm performanc, Kyonggi University Graduate Doctoral Dissertation.
Kim Joon-Hwan(2010), The Effect of emot ional regulation processes and adaptive selling behavior on relational quality and repurchase intentions: focusing on the moderating effect of customer orientation, University of Seoul Graduate Doctoral Dissertation.
Park Ho-Hyeon, Kim Si-Jung(2013), A Study on the Effects of Hotel Employee's Emotional Labor on the Job Stress and the Service Delivery Level -Focused on the deluxe hotels in Daejeon-, Tourism Management Research, 17(2), pp.99-119
Choi I-gyu(2006), Structural equation model, Seoul: Trade management consultant.
Selye, H.(1976). The Stress of Life. Review Edition. pp.371-395.
Brotheridge, C. M. & Lee, R. T.(2002), Testing a conservation of resources model of the dynamics of emotional labor, Journal of Occupational Health Psychology, 7(1), pp.57-67.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.