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[국내논문] 회전익 항공기 인적요인 향상을 위한 잠재원인에 관한 연구
The Research on the Latent Failure to Improve Human Factors of the Helicopters 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.25 no.4, 2017년, pp.195 - 203  

최진국 (극동대학교 항공운항학과) ,  변아름 (에어인천(주) 안전보안실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Around 70% of domestic aircraft accidents in helicopter aircraft. The causal factors of the helicopter accidents are identified as human factors. People have focused mostly on unsafe acts to prevent the accident. The accidents should be analysed on human factors to reduce accident. The unsafe acts c...

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문제 정의

  • 조종사 실수는 항공사고로 이어질 수 있는 가능성을 높이므로 인적요인에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구의 목적은 인적요인분류 및 분석시스템의 핵심요소인 잠재 원인에 대하여 살펴보고 항공전문가 인터뷰 실시를 통하여 회전익 항공기 사고의 잠재원인의 분석과 인적요인을 향상할 수 있는 방안을 살펴보고, 국내 관련기관과 민간업체들에게 잠재원인에 대한 관리의 중요성을 인식시키고자 한다.
  • 본 연구에서는 항공전문가 인터뷰를 통하여 아래와 같이 회전익 항공기의 사고 잠재 원인에 대한 향상안을 살펴보았다.
  • 본 연구는 소수 항공전문가들의 인터뷰를 통하여 수집된 내용을 분석하였으므로, 전체를 대표하지 못하는 한계가 있으며, 일반 조종사들이 인식하지 못하는 조직적인 내용이 포함된 잠재요인에 대하여 논의하였다. 요즘 들어 국민안전처의 강원소방헬기의 권고사항에 조직적인 내용과 잠재요인에 관련한 내용이 포함되어 권고되는 내용은 희망적이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
인적오류의 구성단계는 무엇인가? HFACS는 인적오류를 네 가지 실수단계로 구분하였으며, 불안전한 행위, 불안전한 행위의 전제조건, 불안전한 감독, 조직의 영향의 단계로 구성된다[12]. 불안전한 행위를 이해하기 위해서는 조직의 영향, 불안전한 감독, 불안전한 행위의 전제조건 등의 잠재 원인들에 대해 살펴보아야 근본적인 문제들을 파악하여 개선이 가능하다.
사고요인의 추세는 어떠한가? 초창기에는 대부분 항공기의 기계적 결함이 원인이 되어 항공사고로 이어졌으나, 현대에는 항공기를 운항하는 항공종사자들에 의해서 발생되는 인적오류가 사고요인의 대부분을 점유하고있는 추세이다[6]. 핵발전소 제어 및 비행과 같은 복잡한 시스템 사고의 주요 원인 중 60-90%가 인적오류에 의한 것이라고 추정된다[7].
헬기에서의 CRM이 항공사에 비교하여 매우 부족한 이유는? 특히 헬기의 경우 CRM이 진짜 심각하다고 전문가들은 입을 모았다. 헬기의 경우에는 거의 군출신 자원으로 구성 되어있어 CRM이 가장 시급하다. 승무원 상호간에 권력거리가 존재하며, 세대 차이가 심하여 50대이상기준으로 위아래 갈등이 많고, 출신 간에 갈등이 있다고 하였다. 50대 이상이 과거에 받았던 CRM 개념과 교육훈련의 질이 달라서, 연배가 있는 층은 “내가 다 안다”고 생각하며 의사소통에도 문제가 있어, 의사소통에 대한 교육이 무엇보다도 시급하다고 하였다.
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참고문헌 (16)

  1. Kim, Jungwhan, 2016, "9 Billion MRO Market", Mail Business News Korea, (2016) 

  2. Gam, Ilsang, 2016, "Urgent Safety Measures for Helicopters", KBS News, 2016.03.30 

  3. Kim, Young-geun, 2016, Reduction of Helicopter Accident, Ministry of Public Safety and Security, Sejong Special Self-Governing City, pp 1-6 

  4. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, 2014, A Research Report on the Safety Enhance Measures of the Helicopters, Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Sejong Special Self-Governing City, pp.9-21 

  5. Y. C. Choi, Y. K. Kim, C. Y. Kim, A Study on the Detailed Classification and Empirical Analysis of Human Error, The Korean Society for Aviation and Aeronautics, Vol.10 No.1, 2002. 

  6. Byeon,,A-Reum, Cho,,Young-Jin, Choi,, Youn-Chul, Study on Importance of Safety Management Factors in Aircraft Using Business Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics v.24 no.2, (2016), pp.68 - 73 

  7. Wiegman D, Shappell S, 2000, the Human Factors Analysis an Classification System (HFACS), FAA, pp 1-2 

  8. Wiegman D., Shappell S., 2001 Applying the Human Factors Analysis and Classification System(HFACS) to the Analysis of Commercial Aviation Accident Data, 11th International Sym-posium on Aviation Psychology, The Ohio State University. Columbus, OH, . pp.2-3 

  9. Kim, dongsan., Paek, Donghyun., Yoon, Wanchul., 2006, Analysis of human errors in safety-critical systems: A framework for analysis and its application to a railway accident case, Erognomics Society of Korea. 

  10. Yu, Taejung,, Kim, Chilyoung., Lim, Sehon., 2014, A Study on Analysis of Acident Rate and the Latent Conditon of Acident for Helicopters in Korea, Journal of the Korean society for aeronautical science and flight operation, Vol.22, No4, pp. 56-63 

  11. BASI (Bureau of Air Safety Investigation). Human Factors in Fatal Aircraft Accidents, p7, 1996 

  12. Wiegman D, Shappell S, 2000, the Human Factors Analysis an Classification System (HFACS), FAA, pp 1-2 

  13. Eurocontrol, 2003, The Human Error in ATM Technique (HERA-JANUS), pp.1-58, 

  14. Choi, Yeonchul., Kim, Yangkyu., Kim, Chilyoung., 2002, A Study on the Detailed Classification and Empirical Analysis of Human Error, Journal of the Korean society for aeronautical science and flight operation, Vol.10, No1, pp. 13-19 

  15. Wiegman D., Shappell S., 2001 Applying the Human Factors Analysis and Classification System(HFACS) to the Analysis of Commercial Aviation Accident Data, 11th International Sym-posium on Aviation Psychology, The Ohio State University. Columbus, OH, . pp.2-3 

  16. Kim, dongsan., Paek, Donghyun., Yoon, Wanchul., 2006, Analysis of human errors in safety-critical systems: A framework for analysis and its application to a railway accident case, Erognomics Society of Korea. 

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