최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.28 no.4, 2017년, pp.321 - 340
The purpose of this study is to design a teaching model applying a problem-based learning model and to analyze the educational benefits that students felt. This study initiated a problem-based learning model from an analysis of existing studies. Through the consultation of experts, the scenario was ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
4차 산업혁명이 의미하는 것은? | 최근 빅데이터, 인공지능, 로봇을 포함한 과학기술이 발달하면서, 그동안 인간이 담당하던 중급 수준의 숙련이 필요한 반복 업무까지 기술이 대체하고 있다. 이른바 4차 산업혁명(the Fourth Industrial Revolution)이라고 일컫는, 자동화와 연결성이 극대화된 시대가 시작되었다. 아직 새로운 산업혁명이 어떻게 구체화될지, 과연 인류에게 긍정적으로 작용할지, 부정적으로 작용할지 정확하게 예측할 수는 없지만, 새로운 시대를 살아나갈 인재들에게는 지금까지와는 다른 역량과 생존방법이 필요하다는 것은 명백하다. | |
문헌정보학의 특징은? | 문헌정보학은 대표적인 실용학문으로, 학문의 이론을 바로 현장에 접목된다. 최근 문헌정보학계에서도 산업의 변화에 발맞춘 예비 정보 전문가 양성을 위해 교육 프로그램에 현장 전문가 멘토링 등의 산학협력 프로그램 도입이 필요하다는 주장이 있었다(노영희 2017). | |
4차 산업혁명이 시작되면서 인류가 직면한 과제는? | 이른바 4차 산업혁명(the Fourth Industrial Revolution)이라고 일컫는, 자동화와 연결성이 극대화된 시대가 시작되었다. 아직 새로운 산업혁명이 어떻게 구체화될지, 과연 인류에게 긍정적으로 작용할지, 부정적으로 작용할지 정확하게 예측할 수는 없지만, 새로운 시대를 살아나갈 인재들에게는 지금까지와는 다른 역량과 생존방법이 필요하다는 것은 명백하다. Partnership for 21st Century Skills는 글로벌 경제에서 새로운 학생들이 성공하는 비전으로 ‘21세기 학습을 위한 프레임워크’를 제시하였다(Partnership for 21st Century Learning 2017; 이하 ‘P21'이라고 함). |
김종백. 2004. 구성주의에 근거한 문제중심학습의 실천적 과제와 대안의 모색. 교육심리연구, 18(1): 59-74. Kim, J. 2004. "Practical issues and searching for solutions in Problem-Based Learning as a constructive learning model." Korean Journal of Educational Psychology, 18(1): 59-74.
김진형. 2016. 4차산업혁명, 인공지능 시대의 교육. STSS 지속가능과학회 학술대회, 21-29. Kim, J. H. 2016. "The 4th Industrial Revolution, Education in the Era of Artificial Intelligence." The conference of the Sustainability Science Society, 21-29.
김현정. 2017. 문헌정보학 교육에서 프로젝트기반학습이 협력적 자기효능감 향상에 미치는 효과. 한국문헌정보학회지, 51(2): 95-116. Kim, H. 2017. "The effects of project-based learning on self-efficacy for group work in LIS education: A cast study." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(2): 95-116.
나지연, 정현미. 2012. 대학수업을 위한 문제중심학습PBL 설계모형 개발. 열린교육연구, 20(3): 111-140. Na, J. and H. Chung. 2012. "Development of a PBL Instructional Design Model for Higher Education." The Journal of Yeolin Education, 20(3): 111-140.
노영희. 2017. 도서관 및 유관기관 취업 사서의 고용실태 조사 연구. 한국도서관?정보학회지, 48(1): 43-75. Noh, Y. 2017. "A Study on Cognitive Survey for Employment Prospect of Library and Related Organization." Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(1): 43-75.
박선옥. 2016. 문제중심학습 PBL 을 활용한 대학 글쓰기 수업 설계 연구. 어문론집, 65: 187-213. Park, S.-o. 2016. "A Study on a University Writing Class Design that Utilizes Problem-based LearningPBL." The Journal of Language & Literature, 65: 187-213.
박은경. 2003. 의학교육에서의 문제중심학습에서 튜터의 역할에 관한 평가 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원. Park, E. K. 2003. A Study on the Tutor Role in Problem-based Learning for Undergraduate Medical Education. Master's Degree. Seoul National University, Seoul.
이정미. 2013. 문헌정보학 교육에서 문제기반학습법 적용이 자기조절학습능력 향상에 미치는 효과 - 인지적?동기적 구성요소를 중심으로 -. 한국문헌정보학회지, 47(4): 103-124. Lee, J.-M. 2013. "The effects of problem-based learning on self-regulated learning ability in LIS education: Based on cognitive and motivational components." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(4): 103-124.
장정아. 2006. PBL 문제 개발과정에 대한 사례연구. 열린교육연구, 14: 65-92. Jang, J.-A. 2006. "A Case Study of Problem Design Process for PBL." Journal of Yeolin Education, 14(1): 65-92.
조연순, 우재경. 2003. 문제중심학습PBL의 이론적 기초: 지식관과 교육적 가치. 교육학연구, 41(3): 571-600. Cho, Y., and J.-K. Woo. 2003. "The View of Knowledge and Educational Values in the Problem-Based Learning." Korean Journal of Educational Research, 41(3): 571-600.
최미화. 2017. 회계학 교육에서의 PBL(Problem-Based Learning) 방식 적용사례. 재무와회계정보저널, 17(2): 47-78. Choi, M.-H. 2017. "Problem-based learning as a teaching method in accounting education." Journal Finance and Accounting Information, 17(2): 47-78.
최정임, 장경원. 2015. PBL로 수업하기. 서울: 학지사. Choi, J-I. and K.-W. Chang. 2015. Teaching with PBL. Seoul: Hakjisa
한승희. 2008. 문헌정보학 교육에서 프로젝트 중심 학습법이 학생의 문제해결능력 및 자기주도적 학습능력 향상에 미치는 효과. 한국문헌정보학회지, 42(3): 81-101. Han, S.-H. 2008. "The Effects of the Project-Based Learning on LIS Education: Focused on Students' Problem-Solving and Self-Directed Learning Ability." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(3): 81-101.
Angell, K. and K. Boss. 2016. "Adapting the Amazing Library Race: Using problem-based learning in library orientations." College & Undergraduate Libraries, 23: 44-55.
Barrows, HS. 1986. "A taxonomy of problem-based learning methods." Medical education, 20: 481-486.
Carvalho, A. 2016. "The impact of PBL on transferable skills development in management education." Innovations in Education and Teaching International, 53(1): 35-47.
Cunningham, D. and T. Duffy. 1996. "Constructivism: Implications for the design and delivery of instruction." Handbook of research for educational communications and technology, 51: 170-198.
Hazrati, H. and V. Z. Gavgani. 2016. "Which levels of education in medical sciences utilize most the Problem Based Learning? - A citation analysis study." Library Philosophy & Practice, 1-16.
Hines, E. and S. Hines. 2012. "Faculty and Librarian Collaboration on Problem-Based Learning." Journal of Library Innovation, 3(2): 18-32.
Hmelo-Silver, C.E. and H. S. Barrows. 2006. "Goals and strategies of a problem-based learning facilitator." Interdisciplinary journal of problem-based learning, 1(1): 4.
Partnership for 21st Century Learning. 2017. The 4Cs Research Series. [online]. [cited 2017. 11.27]. .
Pietikainen, V., T. Kortelainen, and P. Siklander. 2017. "Public librarians as partners in problembased learning in secondary schools: a case study in Finland." Information Research, 22(2): 1-19.
Savin-Baden, M. and C. H. Major. 2004. Foundations of problem-based learning. New York: Graw-Hill Education.
Walther, J. H. 2016. "Teaching ethical dilemmas in LIS coursework." Bottom Line: Managing Library Finances, 29(3): 180-190.
Weiss, R. E. 2003. "Designing problems to promote higher-order thinking." New directions for teaching and learning, 2003(95): 25-31.
Yin, R. K. 2013. Case study research: Design and methods. London: Sage publications.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.