This study was to investigate the perception about the popularization of temple food, known as health food and adult disease prevention food as an object of total 248 residents in Youngnam region. From the result of this research above, it may be summed up as follows. This study has found out that t...
This study was to investigate the perception about the popularization of temple food, known as health food and adult disease prevention food as an object of total 248 residents in Youngnam region. From the result of this research above, it may be summed up as follows. This study has found out that the advantages of temple food showed the statistical significant difference according to the gender, age, and size of family (p<0.01). The reason 'because of health food' (66.7%) had such high percentage. The necessity of popularization of temple food had big difference according to the gender and age (p<0.01). In addition, this study has shown the statistical significant difference in the cooking form for popularization by age, and future improvement for popularization by age and size of family (p<0.001). And, this study has found out that the 'traditional way as it is' (57.3%) was high in the cooking form, and 'use of various materials' (27.4%) in the improvement. Furthermore, the necessity of using meat for temple food had significant difference according to the gender and age, and 'need' (33.9%) showed rather higher tendency. The necessity of using osinchae, five forbidden pungent roots like garlic, green onions, Korean leeks, wild chives, and asafetida had significant difference according to the gender, age and size of family (p<0.05, P<0.001). The 'need' (61.3%) was considerably high. Based on the above results, general customers thought that the need for popularization of temple food and use of osinchae was very positive.
This study was to investigate the perception about the popularization of temple food, known as health food and adult disease prevention food as an object of total 248 residents in Youngnam region. From the result of this research above, it may be summed up as follows. This study has found out that the advantages of temple food showed the statistical significant difference according to the gender, age, and size of family (p<0.01). The reason 'because of health food' (66.7%) had such high percentage. The necessity of popularization of temple food had big difference according to the gender and age (p<0.01). In addition, this study has shown the statistical significant difference in the cooking form for popularization by age, and future improvement for popularization by age and size of family (p<0.001). And, this study has found out that the 'traditional way as it is' (57.3%) was high in the cooking form, and 'use of various materials' (27.4%) in the improvement. Furthermore, the necessity of using meat for temple food had significant difference according to the gender and age, and 'need' (33.9%) showed rather higher tendency. The necessity of using osinchae, five forbidden pungent roots like garlic, green onions, Korean leeks, wild chives, and asafetida had significant difference according to the gender, age and size of family (p<0.05, P<0.001). The 'need' (61.3%) was considerably high. Based on the above results, general customers thought that the need for popularization of temple food and use of osinchae was very positive.
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제안 방법
설문지는 Hong 등(2007)과 Kang KK(2010) 등의 결과를 수정하여 작성한 후 20명에게 예비 조사한 후 미흡한 항목을 수정․보완하여 일반 항목은 성별, 연령층, 가족 수 3가지로 하였다. 사찰음식의 기호도와 구매력은 사찰음식의 장점, 사찰음식 대중화의 필요성, 조리형태, 개선할 점, 육류 사용의 필요성 및 오신채 사용의 필요성에 관련한 6가지 문항으로 구성하였다.
설문지는 Hong 등(2007)과 Kang KK(2010) 등의 결과를 수정하여 작성한 후 20명에게 예비 조사한 후 미흡한 항목을 수정․보완하여 일반 항목은 성별, 연령층, 가족 수 3가지로 하였다. 사찰음식의 기호도와 구매력은 사찰음식의 장점, 사찰음식 대중화의 필요성, 조리형태, 개선할 점, 육류 사용의 필요성 및 오신채 사용의 필요성에 관련한 6가지 문항으로 구성하였다.
대상 데이터
영남지역(대구, 경북, 부산, 경남)의 거주자 300명을 대상으로 하여 대구경북의 의성 고운사, 부산경남의 합천 해인사 관광객에게 2016년 3월 1일부터 2016년 3월 30일까지 10대부터 50대까지 30일간 설문조사하였다. 응답자는 사전에 1번 이상 사찰음식을 먹어본 사람으로 연구 배경과 목적을 설명한 후, 설문지를 배포하여 기입시키는 방식으로 300부를 배포하여 응답한 248부를 분석에 사용하였다.
영남지역(대구, 경북, 부산, 경남)의 거주자 300명을 대상으로 하여 대구경북의 의성 고운사, 부산경남의 합천 해인사 관광객에게 2016년 3월 1일부터 2016년 3월 30일까지 10대부터 50대까지 30일간 설문조사하였다. 응답자는 사전에 1번 이상 사찰음식을 먹어본 사람으로 연구 배경과 목적을 설명한 후, 설문지를 배포하여 기입시키는 방식으로 300부를 배포하여 응답한 248부를 분석에 사용하였다.
데이터처리
둘째, 사찰음식에 대한 인식도를 알아보고, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아보기 위하여 χ2검정(p<0.001, p<0.01, p<0.05)을 실시하였다.
수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning) 과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) version 17.0으로 분석하였다. 응답비율은 작은 응답 항목이나 표본비율이 낮은 집단은 통계분석 단계에서 오류를 제거하기 위해 결과 해석을 해치지 않는 범위에서 통합 분석하였고, 분석방법은 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 일반적 특성은 빈도분석을 하였다.
성능/효과
Table 5는 사찰음식의 대중화를 위해 개선할 점을 분석한 결과로, 전반적으로 ‘다양한 재료’가 68명(27.4%)으로 가장 높게 나타났고, 이어서 ‘조리방법’ 44명(17.7%), ‘맛’과 ‘저장성’이각 34명(13.7%), ‘영양가 보완’ 26명(10.5%), ‘위생안전성’ 14명(5.6%) 순으로 나타나, 대중화에 다양한 재료가 먼저 개선되어야 하는 것으로 나타났다.
사찰음식의 소비자 구매의향과 대중화에 대한 설문조사 분석 결과, 사찰음식의 장점은 성별, 연령 및 가족 수에 따라 통계적인 유의차를 나타냈고(p<0.01, p<0.05), 사찰음식의 대중화에 대한 필요성은 성별에 따라 남성 58.3%, 여성 80.3%로 나타났다. 연령에 따라서는 10대는 66.
이상의 결과를 종합해 볼 때 일반 대중은 성별에 따라 오신채 사용 여부에 대하여 견해차가 컸으며, 일반 대중들은 육류 사용과 오신채 사용에 다소 긍정적인 시각을 갖고 있다.
9%)으로나타나, 대체적으로 오신채가 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 일반적 특성에서 성별, 연령, 가족 수에 따라 유의한 차이로(p<0.05) 다소 차이는 있으나, 대체적으로 사찰음식의 대중화를 위해 오신채가 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다.
조사대상자의 일반적 특성은 연령에 따라 유의한 차이가 나타났고(p<0.001), 다소 차이는 있으나 연령에 따라서는 대중화에 전통적 그대로의 조리형태가 바람직한 것으로 나타났다. Cho MO(2002)는 사찰음식의 대중화 방안으로 남자들은 현대인의 입맛에 맞도록 변형이 필요(15.
후속연구
모든 고객들은 사찰음식의 대중화에 대체로 공감하였으나, 세부적으로는 전통사찰음식에 적합하지 않은 ‘오신채’와 ‘육류의 사용’을 요구하였다. 그와 함께 다양한 조리방법 등의 요구사항은 지속적으로 연구되어야 할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
사찰음식의 식단 구성은 무엇인가?
사찰음식은 지역, 계절, 기후에 따라 다르며(Ryu SS 1996), 채식을 기본으로 육류와 오신채(파, 마늘, 달래, 부추, 흥거(무릇)를 사용하지 않고 주로 식물성 재료를 배합, 조리, 가공하므로 두류(豆類)에 의한 양질의 단백질 섭취, 식물성 기름에 의한 불포화 지방산의 섭취, 채소에 의한 비타민, 무기질, 섬유소, 약용 성분을 구성하는 식단으로 되어 있다. 그래서 영양적으로 균형이 잡혀서 건강식, 질병 예방식으로 각광을 받고 있다(Kim & Lee 2007; Lee JR 2013).
사찰음식의 대중화에 대한 필요성은 성별에 따라 어떻게 나타나는가?
01, p<0.05), 사찰음식의 대중화에 대한 필요성은 성별에 따라 남성 58.3%, 여성 80.3%로 나타났다. 연령에 따라서는 10대는 66.
사찰음식의 대중화를 위한 조리형태와 개선점은 무엇인가?
대중화를 위한 조리형태는 연령에 따라, 대중화를 위한 향후 개선점은 연령과 가족 수에 따라 통계적인 유의한 차이를 나타냈고(p<0.001), 조리형태는 ‘전통적인 방법 그대로’(57.3%)가, 개선해야할 점은 ‘다양한 재료의 이용’이 27.4%로 높게 나타났다. 대중화가 필요한 이유로는 ‘성인병 예방 등 건강증진 기여’가 71.
참고문헌 (13)
Cho MO. 2002. Research on the strategy to popularize the tradition Korea zen cuisine. MS Thesis, Graduate School of Traditional Culture and Art, Sookmyung Women's University, Seoul
Hong GJ, Lee YS, Nam JS, Ann HK, Lee EJ. 2007. A study on the preference determinants of buddhist temple food. Korean J Food Nutr 20:284-391
Hwang EG, Kim SJ, Kim BK, Lee JY. 2015. Awareness analysis for poulaization of temple food in monks. J Koeran Data Infor Sci 26:1217-1224
Jeon HW, Cho SH, Lee MH. 2013. Effect of the characteristics of temple food on satisfaction : moderating effect of religion. The Korean Journal of Culinary Research 19:40-55
Jin YH, Cho JO. 2007. The effect of the next generation's recognition of traditionnal food on the popuariztion of foodservice industry. The Korean Journal of Culinary Reseraech 13:1-11
Kang KK. 2010. A study on the current availability and popularization of the Korean buddhist temple dish. MS Thesis, Graduate School of Industry, Chodang University. Mooan
Kim JA, Lee SY. 2007. Nutritional evaluation of served menu in Korean temples. The Korean Nutrition Society 40:172-181
Lee HS, Park GS. 2012. Study on recoganition of and preferences for Korean traditional seasonal foods. J East Aian Soc Dietary Life 22:423-439
Lee JR. 2013. A study on buddhist monks dietary life in relation to the contemporary culture of well-being. Indian Philosophy. 38:57-79
Lee NH. 2011. A study of influence on establishment a temple foods business by its characteristics. MS Thesis, The Global Entrepreneurship Graduate School, Hoseo University
Lim HO. 1999. Literature study and research for popularization of templefoods in Korea. MS Thesis, Graduate School of Education, Dongguk University. Seoul
Ryu SS. 1996. Kimchi in buddhist temple food I: Studies on traditional buddhist temple food. Korean Soc Food Nutr 9:516-520
Shin DK, Jang BJ. 2004. A study of commercialization of traditional temple food for tourism. Korean Tour Indus Res Associ 24:471-482
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