최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국학교ㆍ지역보건교육학회지 = The Journal of Korean Society for School & Community Health Education, v.18 no.3, 2017년, pp.83 - 95
박지연 (이화여자대학교 융합보건학과) , 이명선 (이화여자대학교 융합보건학과)
Objectives: The purpose of the research is understand the priorities of national competency standards vocational key competence factors in nurse who is work in Seoul and Incheon. Methods: The design of this study is descriptive investigation research, and the subjects were 144 nurse. we establish th...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
계층적 의사결정방법이란 무엇인가? | 계층적 의사결정방법(Analytic Hierarchy Process, AHP)는 1970년대 미국 Pennsylvania 대학의 Thomas L. saaty교수에 의해 개발된 다기준 의사결정방법 중 하나로 의사결정문제가 다수의 평가기준으로 이루어져 있는 경우 평가기준을 계층화 하고 계층구조를 결정하고 있는 구성요소 간 쌍대비교 (Pairwise comparision)에 의한 판단을 통하여 평가자의 지식, 경험 및 직관을 포착하고자 하는 새로운 의사결정방법론이다(Saaty, 1980). | |
직업기초능력이 중요시 되고 있는 이유는 무엇인가? | 21세기에 들어서면서 지식, 정보, 기술이 급격히 변화하는 사회가 되어감에 따라 산업 환경을 파악하고 적절히 대처하기 위해서는 특정 전공분야의 지식 뿐 아니라 직종이나 직무 환경변화에 유연하게 대처하기 위한 직업기초능력을 갖춘 인재가 요구되고 있으며, 개인 차원에서도 복잡하고 다양해지는 직업현장에서 고용가능성을 높이기 위한 요소로 직업기초능력이 중요시 되고 있다(Kim 등, 2012). | |
직업기초능력 교육을 위해 대학에서 어떤 노력을 하는가? | 이처럼 급변하는 산업 환경에서 능동적으로 대처하기 위해 직업기초능력이 강조됨에 따라 대학에서도 NCS 기반 교육과정 중의 하나로 교양교육이 직업기초능력 중심으로 개편되고 있으며 (Kwon et al, 2015) 대부분의 학교에서 10가지 영역 중 2-3가지 영역을 선택하여 다루고 있는 경우가 많다(Joo & Kim, 2016). |
Byeon YS, Kim MY. Interpersonal conflict experiences of nurses. Qualitative Research 2009;10(2):142-152.
Chae CK, Ok JP. Corporate satisfaction level of college education and education and training for college graduates. Sejong: Korea Research Institute for Vocational Education and Training, 2006.
Hwang YH, Park SJ. Educational needs analysis for key vocational competency in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society 2016;17(11):595-603.
Joo HJ, Kim HW. PBL Program Development and Application for improving NCS Vocational basic abilities : Focusing on the case of S health university. Culture and Convergence 2016;38(3):327-358.
Kim HK. (The) Analysis of the mediating effects of team orientation and cooperation for teamwork and organizational effectiveness [Unpublished master's Thesis]. Seoul : Dankook University, 2011.
Kim SN, Kwon YS, Shin JS. A study for promoting key competencies of college students. Korean Corporation Management Review 2012;42:57-77.
Kim JS. Relationship of learning styles and problem-solving ability in baccalaureate nursing students in Korea [Unpublished master's Thesis]. Seoul : Yonsei University, 2014.
Kwon JG, Maeng BH, Lee JS, Lee GH, Shin MG. The guide line for curriculum development using national competency standards(NCS). Ministry of education, 2015:3-5.
Lee YD, Kim JK, Park CH. Public health related department graduates’ occupational key competence required by hospital work staff members. The Journal of Korean Health & Fundamental Med Science 2013;6(3):147-152.
Ma RW. Critical thinking disposition and problem solving ability of nursing students [Unpublished master's Thesis]. Seoul : Ewha University, 2009.
National Competency Standard, Ulsan, Human Resources Development Service of Korea. http://www.ncs.go.kr/ncs/page.do?skindexView
Park MH, Kim CS. A study on the ethical values of clinical nurses. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education 2003;9(1):30-40.
Park NS. A study on the quality improvement of university education for hospital administrator based on the NCS. Korea Journal of Hospital Management 2014;19(2):22-33.
Park DJ. A study on priorities of the Key Competence of Port Logistics Enterprise using AHP Method. Journal of Korea Port Economic Association 2014;30(1):159-173.
Howenstein MA, Bilodeau K, Brogna MJ, Good G. Factors associated with critical thinking among nurses. Journal of Continuing Education Nurse 1996;27(3):100-103.
Saaty T. The analytic hierarchy process:planing, priorty setting, Resource Allocaion. New York, McGraw-Hill, 1980.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.