최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.37 no.2, 2017년, pp.263 - 271
Teacher reeducation is required to be comfortable with the 'Integrated science' subject as introduced in the 2015 revised curriculum. In this research, we designed in-service teacher training programs according to the types of secondary school science teacher's certificates, and developed ways to im...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
2015 개정 교육과정에서 고등학교 교육과정의 주요 특징은? | 교육부가 창의융합형 인재 양성을 목표로 2015년 9월에 확정⋅발표한 2015 개정 교육과정에서 고등학교 교육과정의 주요 특징 중하나는 공통 필수과목으로 통합사회, 통합과학 및 과학탐구실험을 신설하여 모든 학생이 진로 및 진학 경로를 막론하고 반드시 이수하도록 한 것이다. 한국과학창의재단(KOFAC)은 2015 개정 교육과정 시안 개발 연구Ⅰ, Ⅱ를 통해 문⋅이과 통합형 교육과정의 기본 방향에 부합하는 통합과학 교육과정을 개발하고, 미래 창의융합형 인재 양성을 위한 통합과학 교육과정 정착 방안을 제안하였다(KOFAC, 2015a; 2015b). | |
1차 델파이 조사로 제안할 수 있는 연수프로그램의 구성방향은? | 첫째, 새로운 통합과학 내용 이해를 위한 과학내용학의 경우 전문가들이 응답한 “핵심개념(big ideas) 중심의 통합성 강조”라는 특징을 반영하여 통합과학을 구성하는 영역별 핵심개념, 즉 물리학의 운동량과 충격량, 화학의 물질의 구성과 변화, 생명과학의 세포라는 생명계, 지구과학의 지구계 등과 같은 핵심개념을 중심으로 과학내용학 연수 프로그램을 구성할 필요가 있다. | |
통합과학 교육과정 개정의 한계는? | 이에 본 연구에서는 교원 인사제도 중 현직교사 연수 측면의 대응과제를 탐색하려고 한다. 먼저 ‘통합과학’을 비롯한 문⋅이과 통합형 교육과정 개정이 학교 현장에서 실효성을 거두려면 이를 구현할 수있는 역량을 갖춘 교사가 필수 불가결하지만, 개정된 교육과정의 현장 시행을 앞둔 현재 학교현장의 중등학교 과학교사들이 소지한 자격증을 살펴보면, 단일 자격증(물리/화학/생물/지구과학, 택1)을 소지한 과학교사의 경우 자신의 전공영역 이외에 타(他)과학 과목을 전혀 이수하지 않은 까닭에 고등학교 ‘통합과학’ 지도는 물론 중학교 ‘과학’ 과목을 가르치는 데 상치교사여서 한계를 지니고 있다(MOE, 1997). 이러한 맥락에서 제6차 교육과정에서 ‘공통과학’ 과목 개설과 더불어 실시된 ‘공통과학’ 교사연수와 마찬가지로 2015 통합과학 교육과정 현장 실행에 대비한 ‘통합과학을 가르치기 위해 요구되는 교사 전문 역량’을 분석하고 이를 바탕으로 교사 연수 방안을 마련할 필요가 있다(MOE, 2016). |
Choi, B., Kwon, J., Kim, B., Kim, C., Kim, H., Baek, S., & Chung, W. (1997). Development of middle school integrated science curriculum. KNUE Research report.
Chung, M., Kim, K., Ryoo, S-. C., Kim, B., Park, S., & Moon C. (2010). Improving teacher education curriculum. (Research Report RR 2010-11). Seoul: KEDI.
Hong, M. (2002). A Study on the Problems of Training Science(physics) Teachers and how to improve it - a research about appointments of teachers and their training. - major in physics education. Master's thesis of Kyung-Hee University.
Hwang, G., Park, S., Yoon, K., Lee, S., & Choi, E. (2014). Research on teacher education curriculum and certificate standards without examination. MOE & Incheon Metropolitan Office of Education.
Kang, H. (1999). A study on the educational system of integrated studies major in the graduate school of Education. CBNU Journal of Educational Research, 2, 1-15.
Kim, E., Park. S., Kim. S., & Lee. W. (2015). Explore teacher policy direction in response to the reform of integrated curriculum. Seoul: Korean Federation of Teachers' Association (KFTA).
Kim, E., Jeon, J., & Lee, J. (2016). Improving the quality and relevance of practicum for elementary and secondary pre-service teachers. (KOFAC report. BD16020005). Seoul: KOFAC.
Kim, Y. (2000). The state of the art of common science teaching in high school. Journal of the Korean Association for Science Education, 20(2), 200-213.
Kim, Y. & Lee, M. (1994). The high school science teacher's perception on the common science and science-technology-society. Journal of the Korean Association for Science Education, 14(3), 330-343.
Kim, Y., & Kim, J. (1997). The real situation of teaching and improvement plan for common science subject in the 6th curriculum. Report of Science Education, 28, 207-218.
KOFAC (2015a). Development research of draft of 2015 revised subject curriculum I - Science curriculum. Seoul: KOFAC.
KOFAC (2015b). Development research of draft of 2015 revised subject curriculum II - Science curriculum. (Research Report BD15110002). Seoul: KOFAC.
Kwak, Y., Lee, Y., Dong, H., Lee, I., Lee, J., & Kim, H. (2016). Ways to improve in-service science teachers' expertise with the introduction of 'Integrated Science' in 2015 revised curriculum. (Issue Paper ORM 2016-26-4). Seoul: KICE.
Lee, H. (1994). Development of science teacher training and reeducation policy for innovation of science education. The symposium on ways to innovate school science education. The Korean Association for Science Education(1994. 10. 28-29).
Lee, H., Son, Y., No, K., & Song, J. (1996). The ways to improve the training, employment and retraining of science teachers. Journal of the Korean Association for Science Education, 16(1), 103-120.
Lee, K. (1993). A study on the curriculum of the common science subject. Journal of the Korean Association for Science Education, 13(2), 198-209.
Lee, Y., Choi, S., & Park, Y. (1990). A study on the improvement of teaching area specification on secondary school teacher certificates in Korea - Focused on the clarification of pertinent departments and their required subject in teacher education institutes.
Maeng, H., & Son, Y. (2011). An analysis of the differences in perceptions and pedagogical content knowledge (PCK) of elementary teachers depend on application experience of integrated science education in the elementary science class. Elementary Science Education, 30(4), 601-614.
MEST (2010). 2010 Manual for certification of teachers. MEST.
MOE (1997). Science Curriculum. MOE Notification 1997-15 [Issue 9].
MOE (2015). Announcement of major issues of 2015 integrated curriculum of liberal arts and general science courses (2015. 9. 24.). MOE press release.
MOE (2016). 2016 Manual for certification of teachers. MOE.
Shin, Y., & Han, S. (2011). A Study of the Elementary School Teachers' Perception in STEAM(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) Education. Elementary Science Education, 30(4), 514-523.
Son, M., Ahn, Y., Cho, D., Kim, P., & Kim, W. (2012). Research on development of a future curriculum for teacher education institutes. Seoul: Korean Federation of Teachers' Association (KFTA).
Yang, C., Kwak, Y., Han, J., & Noh, T. (2013). Current status of teacher education curriculum and recruitment of general science teachers and ways to improve them as suggested by professors from the department of science education. Journal of the Korean Association for Science Education, 33(2), 345-358.
Yoon, H., Yoon, W., & Woo, A. (2011). High School Science Teachers' Perceptions of the 2009 Revised Science Curriculum and the Science Textbook. Journal of Research in Curriculum Instruction, 15(3), 757-776.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.