Purpose: This study was conducted to investigate the relationship among grit, academic resilience, and psychological well-being among nursing students. Methods: The participants were 271 nursing students, enrolled in C university. Data were collected from September 5 to 30, 2016 and analyzed using d...
Purpose: This study was conducted to investigate the relationship among grit, academic resilience, and psychological well-being among nursing students. Methods: The participants were 271 nursing students, enrolled in C university. Data were collected from September 5 to 30, 2016 and analyzed using descriptive analysis, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficients, and stepwise multiple regression with the SPSS/WIN 21.0 program. Results: The mean scores for academic resilience were above average. The mean score for grit and psychological well-being presented an appropriate level. Psychological well-being in nursing students was significantly correlated with academic resilience (r=.65, p<.001) and grit (r=.52, p<.001). The significant predictors of psychological well-being for nursing students were academic resilience (${\beta}=.47$, p<.001), grit (${\beta}=.26$, p<.001), and major satisfaction (${\beta}=.20$, p<.001) which explained 53.1% of the variance in psychological well-being. Conclusion: The results indicate that it is necessary to develop grit and academic resilience enhancement programs to improve the psychological well-being of nursing students.
Purpose: This study was conducted to investigate the relationship among grit, academic resilience, and psychological well-being among nursing students. Methods: The participants were 271 nursing students, enrolled in C university. Data were collected from September 5 to 30, 2016 and analyzed using descriptive analysis, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficients, and stepwise multiple regression with the SPSS/WIN 21.0 program. Results: The mean scores for academic resilience were above average. The mean score for grit and psychological well-being presented an appropriate level. Psychological well-being in nursing students was significantly correlated with academic resilience (r=.65, p<.001) and grit (r=.52, p<.001). The significant predictors of psychological well-being for nursing students were academic resilience (${\beta}=.47$, p<.001), grit (${\beta}=.26$, p<.001), and major satisfaction (${\beta}=.20$, p<.001) which explained 53.1% of the variance in psychological well-being. Conclusion: The results indicate that it is necessary to develop grit and academic resilience enhancement programs to improve the psychological well-being of nursing students.
본 연구는 간호대학생들의 투지, 학업탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 간호대학생의 심리적 안녕감 증진을 위한 교육프로그램 개발에 기초자료를 제공하고자 시행되었다. 본 연구 결과, 간호대학생은 투지와 학업탄력성이 높을수록, 전공에 대해 만족할수록 심리적 안녕감이 높게 나타났다.
대상 데이터
대상자는 서울 소재 C 대학교 간호대학 학생 271명이었다. 대상자에게 본 연구의 목적과 절차, 설문결과는 연구 이외의 목적으로 이용되지 않을 것과 연구종료와 함께 폐기할 것임을 직접 설명하였다.
자료는 2016년 9월 5일부터 9월 30일까지 수집하였으며, 설문지 응답에 소요된 시간은 약 7분이었다.
데이터처리
∙ 심리적 안녕감에 영향을 미치는 요인은 심리적 안녕감을 종속변수로 하고, 일반적 특성 중 유의한 차이가 있었던 변수와 상관관계가 있었던 변수를 독립변수로 투입하여 단계적 다중회귀분석(Stepwise multiple regression)을 실시하였다.
∙ 일반적 특성에 따른 투지, 학업탄력성 및 심리적 안녕감의 차이는 t-test와 ANOVA, Scheffé test로 분석하였다.
∙ 투지, 학업탄력성 및 심리적 안녕감의 간의 관계는 Pearson correlation coefficient로 파악하였다.
이론/모형
심리적 안녕감은 Ryff (1989)가 성인을 대상으로 개발한 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-being Scale, PWBS)를 Kim, Kim과 Cha (2001)가 타당도와 신뢰도를 분석하고 확증적 요인분석을 통해 한국 실정에 맞게 번안한 도구로 조사하였다. 본 도구는 자아 수용 8문항, 환경 지배력 8문항, 긍정적 대인관계 7문항, 자율성 8문항, 삶의 목적 7문항, 개인적 성장 8문항의 6개 하위영역으로 구성되어 있다.
투지는 Duckworth와 Quinn (2009)이 개발한 Short Grit Scale (Grit-S)로 조사하였다. 개발자에게 사용허락을 받은 후 연구자가 한국어로 번역하였으며, 간호학과 교수 1인과 국내 그릿 연구자 1인이 번역의 정확성, 문화적 차이와 간호학 실정을 반영하여 수정이 필요한 문항이 있는지 검토하였다.
학업탄력성은 Park과 Kim (2009)이 개발한 24문항의 5점 척도로 측정하였다. 본 도구는 학습조절 5문항, 친구지지 5문항, 자기통제 3문항, 긍정적 태도 3문항, 과제책임감 4문항, 부모지지 4문항의 6개 하위요인으로 구성되어있다.
성능/효과
본 연구는 간호대학생들의 투지, 학업탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 간호대학생의 심리적 안녕감 증진을 위한 교육프로그램 개발에 기초자료를 제공하고자 시행되었다. 본 연구 결과, 간호대학생은 투지와 학업탄력성이 높을수록, 전공에 대해 만족할수록 심리적 안녕감이 높게 나타났다. 이들 변수는 심리적 안녕감에 대해 53.
본 연구 결과, 간호대학생은 투지와 학업탄력성이 높을수록, 전공에 대해 만족할수록 심리적 안녕감이 높게 나타났다. 이들 변수는 심리적 안녕감에 대해 53.1%의 설명력을 보였고 이 중 학업탄력성이 47%로 가장 높게 나타났다. 따라서 간호대학생의 교육과정이나 프로그램을 개발함에 있어 무엇보다도 학업탄력성을 증진시킬 수 있는 방안이 고려되어야하며 특히 투지와 연계된 학업탄력성 증진 전략의 수립으로 심리적 안녕감을 높일 수 있을 것으로 판단되며 다음을 제언한다.
후속연구
첫째, 지역과 대상자를 확대한 반복연구를 통해 연구결과를 일반화할 필요가 있다. 둘째, 투지와 학업탄력성을 연계하여 심리적 안녕감을 증진시키는 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하는 후속연구를 제언한다.
1%의 설명력을 보였고 이 중 학업탄력성이 47%로 가장 높게 나타났다. 따라서 간호대학생의 교육과정이나 프로그램을 개발함에 있어 무엇보다도 학업탄력성을 증진시킬 수 있는 방안이 고려되어야하며 특히 투지와 연계된 학업탄력성 증진 전략의 수립으로 심리적 안녕감을 높일 수 있을 것으로 판단되며 다음을 제언한다. 첫째, 지역과 대상자를 확대한 반복연구를 통해 연구결과를 일반화할 필요가 있다.
따라서 간호대학생의 교육과정이나 프로그램을 개발함에 있어 무엇보다도 학업탄력성을 증진시킬 수 있는 방안이 고려되어야하며 특히 투지와 연계된 학업탄력성 증진 전략의 수립으로 심리적 안녕감을 높일 수 있을 것으로 판단되며 다음을 제언한다. 첫째, 지역과 대상자를 확대한 반복연구를 통해 연구결과를 일반화할 필요가 있다. 둘째, 투지와 학업탄력성을 연계하여 심리적 안녕감을 증진시키는 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하는 후속연구를 제언한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
심리적 안녕감이란 무엇인가?
심리적 안녕감은 개인이 속한 환경에서 자아를 수용하고 긍정적인 대인관계를 형성하며 자율성을 가지고 자신의 행동을 조절하고 주위환경에 대한 통제력이 있으며 삶의 목적을 가지고 성장해 가는 정서적 태도이다(Ryff, 1989). 이러한 심리적 안녕감은 간호제공자의 돌봄 자세와 관련되기 때문에 간호대학생 때부터 심리적 안녕감을 증진시키기 위한 준비가 필요하다(Jo, 2011).
같은 스트레스 상황도 회복탄력성에 의한 어떠한 차이를 나타내는가?
이러한 스트레스로 간호대학생은 대학생활에 상당한 어려움을 겪고 있으며 이로 인해 심리적 안녕감이 낮은 것으로 보고되고 있다(Jo & Park, 2011). 그러나 같은 스트레스 상황 속에 있더라도 심리적 안녕감이 높은 사람은 스트레스를 잘 극복하고 이를 도약의 기회로 삼는 반면 심리적 안녕감이 낮은 사람은 소진, 자존감 저하, 전과와 같은 부정적인 대처반응을 나타낸다(Salles, Cohen, & Mueller, 2014). 이러한 차이는 스트레스를 성숙한 경험으로 바꾸는 회복탄력성에서 찾아볼 수 있다(Thomas, Jack, & Jinks, 2012).
간호대학생의 스트레스에 영향을 주는 요인은 무엇인가?
간호대학생은 타 전공 학생들에 비해 직업적 장래가 뚜렷하고 취업률이 높아 안정된 대학생활인 것처럼 보이나(Cho & Lee, 2006), 실제로는 과중한 학업량, 잦은 시험, 임상실습 및 취업 경쟁 등으로 많은 스트레스를 경험하고 있다(Chernomas & Shapiro, 2013). 간호대학생의 스트레스는 꽉 짜여진 수업일정, 강도 높은 이론교육, 다양한 간호실무현장의 임상실습으로 주로 학업과 관련된 것으로 나타났다(Acharya & Chalise, 2015). 이러한 스트레스로 간호대학생은 대학생활에 상당한 어려움을 겪고 있으며 이로 인해 심리적 안녕감이 낮은 것으로 보고되고 있다(Jo & Park, 2011).
참고문헌 (27)
Acharya, P. R., & Chalise, H. (2015). Self-esteem and academic stress among nursing students. Kathmandu University medical journal (KUMJ), 13(52), 298-302.
Bae, Y. J., & Park, S. Y. (2014). Study on predictors of academic resilience in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 15(3), 1615-1622.
Beauvais, A. M., Stewart, J. G., DeNisco, S., & Beauvais, J. E. (2014). Factors related to academic success among nursing students: A descriptive correlational research study. Nurse Education Today, 34(6), 918-923.
Chernomas, W. M., & Shapiro, C. (2013). Stress, depression, and anxiety among undergraduate nursing students. International Journal of Nursing Education Scholarship, 10(1), 255-266.
Cho, H., & Lee, G. Y. (2006). Self esteem and career identity of nursing students. Journal of Korean Public Health Nursing, 20(2), 163-173.
Choi, Y. J., & Sung, Y. H. (2013). Psychological well-being, perceived health status, and health promoting behavior of clinical nurses. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 19(5), 589-598.
Duckworth, A. L. (2016). Grit: The power of passion and perseverance. New York: Simon and Schuster.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101.
Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the short grit scale (Grit-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166-174.
Jeon, W. H., Lee, E. S., & Lee, K. L. (2015). Relationship among gratitude, depression, and psychological well-being in clinical nurses. The Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 24(2), 136-144.
Jo, G. Y., & Park, H. S. (2011). Predictors of subjective happiness for nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 12(1), 160-169.
Jo, K. H. (2011). Perception of undergraduate nursing students toward happiness: A q-methodological approach. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 17(2), 178-189.
Kim, J. H. (2011). Resilience. Seoul: Wijeudeom House.
Kim, M. S., Kim, H. W., & Cha, K. H. (2001). Analyses on the construct of psychological well-being(PWB) of Korean male and female adults. The Korean Journal of Social and Personality Psychology, 15(2), 19-39.
Kleiman, E. M., Adams, L. M., Kashdan, T. B., & Riskind, J. H. (2013). Gratitude and grit indirectly reduce risk of suicidal ideations by enhancing meaning in life: Evidence for a mediated moderation model. Journal of Research in Personality, 47(5), 539-546.
Lee, S. K., Park, S. N., & Jeong, S. H. (2012). Nursing core competencies needed in the fields of nursing practice for graduates in nursing. The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, 18(4), 460-473.
Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella-Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1-11.
Park, J. Y., & Kim, N. R. (2009). A study on the development and validity of academic resilience scale for non-traditional student. The Korea Educational Review, 15(3), 215-239.
Por, J., Barriball, L., Fitzpatrick, J., & Roberts, J. (2011). Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Education Today, 31(8), 855-860.
Reed, A. J., Schmitz, D., Baker, E., Nukui, A., & Epperly, T. (2012). Association of "grit" and satisfaction in rural and nonrural doctors. The Journal of the American Board of Family Medicine, 25(6), 832-839.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Salles, A., Cohen, G. L., & Mueller, C. M. (2014). The relationship between grit and resident well-being. The American Journal of Surgery, 207(2), 251-254.
Shin, S. H. (2016). The effect of academic stress and the moderating effects of academic resilience on nursing students' depression. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 22(1), 14-24.
Singh, K., & Jha, S. D. (2008). Positive and negative affect, and grit as predictors of happiness and life satisfaction. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34(2), 40-45.
Smith, G. D., & Yang, F. (2016). Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 49, 90-95.
Thomas, J., Jack, B. A., & Jinks, A. M. (2012). Resilience to care: A systematic review and meta-synthesis of the qualitative literature concerning the experiences of student nurses in adult hospital settings in the UK. Nurse Education Today, 32(6), 657-664.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.