최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.5, 2017년, pp.363 - 372
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a relatively common condition of childhood onset and is of significant educational and social concern in elementary school. Investigating the determinants of teachers' attitudes and behavior and their relative importance is crucial for improving tea...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
주의력결핍 과잉행동장애란? | 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD)는 소아청소년기에 흔히 나타나는 장애질환으로 초등학교 아동들의 교육적, 사회적 적응에 어려움을 불러일으키는 요인 중의 하나이다. ADHD 증상아동들은 다른 학생들과 함께 가르치는 교사들의 태도와 행동을 결정하는 요인에 대한 분석은 효율적인 통합교육을 위한 교육방법의 개선과 교사 교육을 위해 필요한 과정이다. | |
2013년 ADHD로 추정되어 진료한 인원은? | 주의력결핍ㆍ과잉행동장애(이하 ADHD)는 소아청소년기의 대표적인 장애 질환으로 아동기에서 주로 발생하는 장애였으나 최근에는 성인층에서도 장애율이 증가하여 학교, 직장, 가정 등 다양한 환경 하에서 사회적·직업적 기능장애로 부각되고 있다. 건강보험심사평가원 2014년 자료에 따르면, ADHD로 추정되어 진료한 인원은 2009년 5만 1000명의 아동에서 2013년 5만 8000명의 아동으로 약 6200명(12.06%)이 증가하여 연평균 2. | |
교사의 ADHD 학생들에 대한 태도는 학생지도방식에 직접적인 영향을 미치는 이유는? | 현실적으로 교사는 부모나 가족 이외에 학생들과 가장 많은 시간을 보내며, ADHD 학생의 증상을 인지하고 학부모들과의 협업을 통해 이들 학생들의 학업성취 및 사회적 관계 형성에 핵심적인 역할을 하게 된다[5]. 따라서 교사의 ADHD 학생들에 대한 태도는 학생지도방식에 직접적인 영향을 미치며 결과적으로 ADHD 학생의 교실 내외에서의 학업능력이나 정체성에 상당한 영향을 주게된다. |
Health Insurance Review & Assesment Service, Disease statistics, 2014. from http://www.hira.or.kr
Centers for Disease Control and Prevention, "Key Findings: Trends in the Parent-Report of Health Care Provider-Diagnosis and Medication Treatment for ADHD: United States, 2003-2011," 2013, Available from http://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/features /key-findings-adhd72013.html
Wehmeier, P. M., Schacht, A., & Barkley, R. A., Social and emotional impairment in children and adolescents with ADHD and the impact on quality of life. Journal of Adolescent Health, Vol. 46, pp. 209-217, 2010.
Centers for Disease Control and Prevention, "Data: Medication and Behavior Treatment," 2011, Available from http://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html.
Anderson, D. L., Susan, E. W., William, N., Knowledge of ADHD and attitudes toward teaching children with ADHD: the role of teaching experience. Psychology in the Schools, Vol. 49, No. 6, pp. 511-525, 2012.
ComedyDotCom News., High divorce rate for old and low-income husband. August 25, 2015, Available from http://www.kormedi.com/news/article/1216002_2892.html).
Lee, Yeon Jeong & YounKyung Cho., An Analysis of Child Care and Education Teacher's Current Practices and Difficulties in Supporting Children with Problem Behaviors. Journal of Korean Child Care and Education, Vol 10, No. 3, pp. 5-19, 2013.
Hwang, Soon-Young., Difficulties To Early Identification For Preschooler With ADHD: Focused On Knowledge And Attitude Of ADHD Among Preschool Teachers. Journal of Special Children Education, Vol. 10, No. 3 pp. 1-17, 2008.
Kang MinChae & Hyunju Park., Knowledge and Efficacy of Elementary School Teachers Regarding ADHD. The Journal of Special Children Education, Vol. 16, No. 2, pp. 455-475, 2014.
Lee, Seohyun & Wanju Park., Effects of Relational Self and Negative Ideation of Teachers on Coping Type for School-aged ADHD. Journal of Korean Academy of Psychiatric andMental Health Nursing. Vol. 25, No. 2, pp. 89-100, 2016.
Jeong, Jongseong & Jinoh Choi., An Examination of Elementary Teachers' Knowledge of ADHD, Attitudes Toward Including Children with ADHD, and Use of Behavior Management Strategies. Journal of Asia-Pacific Special Education. Vol 11, No. 3, pp. 371-393, 2010.
Seo, WhaJa, EunHa Jeon, HyunJu Park., Knowledge and Attitude of Elementary School Teachers about ADHD. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, Vol. 29, No. 4, pp. 399-422, 2013.
Ohan, J.L., Cormier, N., Hepp, S.L., Visser, T.A. & Strain, M.C., Does knowledge about attentiondeficit/hyperactivity disorder impact teachers' reported behaviors and perceptions? School Psychology Quarterly, Vol. 23, No. 3, pp. 436-449, 2008.
Westling, D.L., Teachers and challenging behavior: Knowledge, views, and practices. Remedial and Special Education, Vol. 31, pp. 48-63, 2010.
Martinussen, R., Tannock, R. Chaban, P., Teachers' Reported Use of Instructional and Behavior Management Practices for Students with Behavior Problems: Relationship to Role and Level of Training in ADHD, Child Youth Care Forum, Vol. 40, pp. 193-210, 2011.
Yoo, Il Young, Jinsuk Ra, Euigeum Oh, Minjeong Kim. Knowledge and Attitude to Attention Deficit Hyperactive Disorder in Korean Preschool Teachers. Child Health Nursing Research, Vol. 15, No. 4, pp. 384-391, 2009.
American Psychiatric Association, Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington DC, 2004.
Choi, Soo-Chan, Ji-Sun Lee, Se-Yeon Sim, Ji-Hye Lee, Ji-Hye Park, The Effect of Job Stress and Depression on Job Satisfaction among Workers in Small and Medium Sized Enterprises, Journal of IT Convergence Society for SMB, Vol. 7, No. 1, pp. 1-9, 2017.
Ha, Jeong-Hee, Jong-Man Lee, The Mediating Effects of Self-esteem on the Relationship between Economic Level and Teaching Efficacy : Focused on Early Childhood Preservice Teacher, Journal of IT Convergence Society for SMB, Vol. 15, No. 2, pp. 393-403, 2017.
Nowacek, J. &Mamlin, N., General education teachers and students with adhd: what modifications are made? Preventing School Failure, Vol. 51, pp. 28-35. 2007
Ohan, J.L., Visser, T.A.W., Strain, M.C. and Allen, L., Teachers' and Education Students' Perceptions of and Reactions to Children with and without the Diagnostic label 'ADHD'. Journal of School Psychology, Vol. 49, No. 1, pp. 81-105, 2011.
Lee, Eun-Kyung, Jin-Hwa Park, “Converged Study of Influencing Factors on Occupational Stress in Workers,” Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 7, No. 3, pp. 15-24, 2016.
Choi, Yeon-Sook, "The Role and Current Status of ADHD information-Sharing Websites for School Teachers," Journal of Digital Convergence, Vol. 12. No. 6, pp. 145-154, 2014.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.