$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

예비보육교사가 관찰한 어린이집에서의 아동학대 연구
Study on Child Abuse Observed by Pre-Service Early Childhood Teachers at Child-Care Centers 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.28 no.2, 2017년, pp.257 - 271  

윤혜진 (동국대학교 불교아동보육학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to suggest basic data for prevention of child abuse by examining the patterns and characteristics of child abuse observed at child-care centers. Data was collected by pre-service early childhood teachers majoring in child studies in an education practice session from Ma...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
아동학대 경험을 갖은 유아들은 어떠한 양상을 나타내는가? 유아기의 학대받은 경험은 아동기, 청소년기는 물론 성인기의 정신적, 신체적 건강에 영향을 미치며 유아기의 이러한 상처는 평생을 살아가는 동안 남게 된다. 학대의 경험을갖은 유아들은 정신건강의 문제, 부모자녀관계 및 가족관계의 이상뿐아니라(Nanni et al. 2012), 신체적,언어적으로 공격적이거나 위축된 행동과 함께 대인관계 기술발달에 어려움을 나타내며 또래 호감도가 낮을뿐 아니라 또래에게 거부당하는 양상을 나타낸다.(Anthonysamy & Zimmer-Gembeck 2007).
신체적 학대를 경험한 유아가 차후 자녀에게 어떠한 영향을 미치는가? 신체적 학대를 경험한 유아는 성장하여 부모가 되었을 때 학대하는 병리적인 부모로 대물림하여 자녀의삶에 부정적 영향을 미친다. Yu & Kim(2007)의 연구결과에 의하면 부모의 정서적 학대가 아동의 자존심을낮추어 아동의 사회적 유능성 발달에 바람직하지 못한영향을 미치며, 반복적이며 지속적인 정서적 학대를경험한 경우는 소극적이 되며 우울증이나 불안증 등정신질환을 나타낸다.
아동학대란 무엇이며 아동에게 어떠한 영향을 주는가? 유아의 건강한 발달을 저해하고 행복한 삶을 영위하는데 방해가 되는 것 중에서 대표적인 것은 아동학대이다. 아동학대는 아동에게 상해를 입히거나 자존감을 상하게 하는 다양한 방법 모두를 내포하는 개념으로서 아동에게 혼란, 의심, 불신, 공포를 야기함으로써아동의 삶에 부정적 영향을 가져온다. 유아기의 학대받은 경험은 아동기, 청소년기는 물론 성인기의 정신적, 신체적 건강에 영향을 미치며 유아기의 이러한 상처는 평생을 살아가는 동안 남게 된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. Anthonysamy AK, Zimmer-Gembeck MJ(2007) Peer status and behaviors of maltreated children and their classmates in the early years of school. Child Abuse Neglect 31(9), 979-991 

  2. Burns EK, Jackson JK, Harding HL(2010) Child maltreatment, emotion regulation, and posttraumatic stress: the impact of emotional abuse. J Aggre Maltreat Trauma 19(8), 801-819 

  3. Cha YS, Moon HL(2009) The violation of human right of the young children perceived by candidates of early childhood teacher. Korea J Child Care Educ 58, 61-80 

  4. Chi SA, Ma SH(2000) A study on teachers' awareness of child abuse. J Early Child Educ 20(1), 117-137 

  5. Choi HY(2015) A understanding of the reasons and preventive ways on child abuse of day-care center in accordance with the ecological approach. J Soc Cognitive Enhancement Intervention 6(2), 59-81 

  6. Cillessenn AJ, Ijzendoorn HK, Lieshout CK, Hartup WK(1992) Heterogeneity among peer-rejected boys: Subtypes and stabilities. Child Devel 63(4), 893-905 

  7. Crosson-Tower CR(2005) Understanding child abuse and neglect (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education Inc., p472 

  8. Francis AT, Wolfe DK(2008) Cognitive and emotional differences between abusive and non-abusive fathers. Child Abuse Neglect 32(12), 1127-1137 

  9. Hamarman SA, Bernet WL(2000) Evaluating and reporting emotional abuse in children: parent-based, actionbased focus aids in clinical decision-making. Am Academy Child Adole Psychiatry 39(7), 928-930 

  10. Huh NS(1993) A study on child abuse for the case of school-age children in Korean. Korean J Child Welfare 1(1), 23-45 

  11. Jang YI, Jung MJ(2016) A study on the principles of guidelines and manuals for child abuse prevention in child-care centers. Korea J Child Care Educ 100, 25-55 

  12. Jang YA(2015) Effects of paternal parenting behaviors, childrearing involvement and father-child communications perceived by children on their leadership. Korea J Community Living Sci 26(4), 617-632 

  13. Kenny MT(2004) Teachers' attitudes toward and knowledge of child maltreatment. Child Abuse Neglect 25(1), 81-92 

  14. Kim JA(2014) Study on early childhood pre-service teachers' cognition of child abuse and child abuse reporting system. J Cult Exchange 3(3), 99-125 

  15. Kim JS(2008) Children's rights and children abusepromotive plan for standard of children's rights-. J Law 31, 47-78 

  16. Kim KH, Jang HJ, Kim KH, Jang HS(2014) The characteristics of the child maltreatment at day care centers and the case dispositions of child protective services in Korea. J Korean Soc Welfare 66(4), 215-237 

  17. Kim YE(2016) The development and effects of a personality education program for pre-service early childhood teachers to prevent child abuse. Doctoral Dissertation, Gacheon University, pp116-120 

  18. Lee HS(2014) A study on the factors influencing the child abuse by child care centers' teachers. Doctoral Dissertation, Konkuk University, pp73-74 

  19. Lee KN(2004) The effects of child's perceived marriage conflict, mother's parenting and child's behavior problems on child abuse. Korean J Human Ecol 13(1), 63-73 

  20. Lee KS, Park JA, Choi MH(2015) Child abuse experience, perception of the cause of the child abuse and need for counseling among day care center teachers. Korean J Cult Soc Issues 21(2), 227-252 

  21. Lee MS, Kim HN(2015) A study on impact of childhood experiences with domestic violence, childhood abuse, recognizing the seriousness of the harm experienced child abuse, child care teachers: focus on moderating effects of abuse prevention training. Korean J Youth Stud 22(12), 309-333 

  22. Ministry of Health and Welfare(2015) Child care-center CCTV installation obligation, child abuse teaching staff etc. daycare-center child violence rooting out countermeasure propulsion report material, pp32-36 

  23. Nanni VT, Usher RA, Danese AK(2012) Childhood maltreatment predicts unfavorable course of illness and treatment outcome in depression: a meta-analysis. Am J Psychiatry 169(2), 141-151 

  24. National Child Preventive Agency(2014) Statistics data on child abuse. Available from http://koea1391.org/ Anthonysamy [cited 2015 May 23] 

  25. National Child Protection Agency(2015) Child abuse laws. http://korea1391.org/new_index/ [cited 2016 Sep 22] 

  26. National Association for the Education of Young Children (NAYEC)(1997) Prevention of child abuse in early childhood programs and the responsibilities of early childhood professionals to prevent child abuse: a position statement of the National Association for the Education of Young Children. 

  27. Park EM(2010) A study on the educare teachers' perceptions and responses to child abuse. J Welfare Admin 26, 119-138 

  28. Park JA, Lee KS(2015) An explorative study about experience, perception, and need for counseling of day care center teachers regarding child abuse at day care centers: focused on findings from a focus group interview. J Early Child Educ 35(3), 27-54 

  29. Rubin KA, Bukowski WK, Parker JA(2006) Peer interactions relationships, and groups. In Eisenberg, W. & Lerner, R.(eds), NJ: Handbook of Child Psychology, pp 571-645 

  30. Shumba AK(2002) The nature, extent and effects of emotional abuse on primary school pupils by teachers in Zimbabwe. Child Abuse Neglect 26(8), 783-791 

  31. Seo JS(2013) Through monitoring solution child abuse and children's rights at child care center. Convergen Security J 13(2), 55-66 

  32. Yang MR(2016) Early childhood teachers' awareness on the rights of the children and child abuse in children education institutions. Master Thesis, Duksung Women's University, pp81-82 

  33. Young JA, Wisdom CK(2014) Long-term effects of child abuse and neglect on emotion processing in adulthood. Child Abuse Neglect 38(8), 1369-1381 

  34. Yu JW, Kim HM(2007) The effects of child abuse on children's social competence. J Korean Council Child Rights 11(3), 361-387 

  35. Yu YE, Lee JH, Lim JH(2013) The effects of early childhood teacher's recognition about the seriousness of child abuse and the child abuse reporting on reporting intention. Soonchunhyang J Humanities 32(3), 123-147 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로