$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

자극 추구 기질과 위험회피 기질이 중학생의 학교생활 적응에 미치는 영향 : 정서조절 능력의 매개효과를 중심으로
Effects of Harm Avoidance Temperament and Novelty Seeking Temperament on School Adjustment in Middle School Students: Mediating Effects of Emotional Regulation 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.28 no.2, 2017년, pp.273 - 287  

최아라 (전남대학교 생활환경복지학과 대학원) ,  이숙 (전남대학교 생활복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to explore the effects of novelty seeking temperament and harm avoidance temperament on school adjustment in middle school students and to investigate the mediating effects of emotional regulation on the relationship between temperament and school adjustment. A survey was co...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 기질과 학교생활 적응 간의 관계에서 심리 내적인 변인인 정서조절 능력의 매개효과를 함께 살펴본다면 중학생의 학교생활 적응을 심층적으로 이해할 수 있으리라 본다. 그러나 이를 다룬 연구들을 찾기 어려워 비슷한 개념을 가진 선행연구를 통해 정서조절 능력이 매개변인으로서 작용할 수 있을지 예측해보고자 한다. Selman et al.
  • 그럼에도 불구하고 본 연구는 기질, 정서조절 능력, 중학생의 학교생활 적응과의 관계를 확인하고, 정서조절 능력이 이들 간의 관계에서 매개역할을 한다는 것을 밝힘으로써, 중학생의 학교생활 적응을 이해하는데 기초자료를 제공하고 중학생의 학교생활 적응 향상을 위한 프로그램을 개발하는데 정보를 제공함에 의의가 있다.
  • 또한 기질과 적응간의 관계를 다룬 연구들이 주로 유아를 대상으로 이루어져 청소년을 대상으로 한 연구를 찾기 어려워 중학생을 대상으로 기질, 정서조절 능력, 학교생활 적응에 관한 연구가 필요하리라 본다. 따라서 본 연구에서는 기질이 중학생의 학교생활 적응에 영향을 미칠 것이라 예측하고, 이들 간의 관계에서 정서조절 능력이 매개 역할을 하는지 검증하고자 한다. 본 연구의 결과를 통해 중학생의 학교생활 적응을 이해하고, 중학생의 학교생활 적응을 증진시킬 수 있는 기초자료를 제공함으로써 청소년들의 바람직한 적응을 돕는데 본 연구의 의의가 있다.
  • 본 연구는 기질, 정서조절 능력, 중학생의 학교생활 적응 간의 구조적 관계를 파악하고, 기질과 중학생의 학교생활 적응 간의 관계에서 정서조절 능력의 매개효과를 규명하고자 하였다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
  • 본 연구에서는 유전적 요인인 기질을 독립변수로 심리내적 변인인 매개변수로 설정하여 중학생의 학교 생활 적응에 미치는 효과에 대해 살펴보았다.
  • 따라서 본 연구에서는 기질이 중학생의 학교생활 적응에 영향을 미칠 것이라 예측하고, 이들 간의 관계에서 정서조절 능력이 매개 역할을 하는지 검증하고자 한다. 본 연구의 결과를 통해 중학생의 학교생활 적응을 이해하고, 중학생의 학교생활 적응을 증진시킬 수 있는 기초자료를 제공함으로써 청소년들의 바람직한 적응을 돕는데 본 연구의 의의가 있다.

가설 설정

  • 첫째, 중학생의 기질과 정서조절 능력은 학교생활 적응에 직접적인 영향을 미치는가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
기질적 특성이 학교생활 적응으로 이어지는 구체적 과정에 대한 이해가 필요한 이유는? 이상의 선행연구를 바탕으로 기질, 정서조절 능력, 학교생활 적응은 서로 유의미한 관계를 가지는 것으로 보이며, 기질과 정서조절 능력은 학교생활 적응에 영향을 미치는 중요한 변인임을 예측할 수 있다. 기질은 개인의 생물학적 특성으로 시간에 걸쳐 안정적인 특성을 가져 개인의 기질만으로 학교생활 적응을 이해하고 개입하는 것은 한계가 있다. 따라서 기질적 특성이 학교생활 적응으로 이어지는 구체적 과정에 대한 이해가 필요하며, 개인의 변화 가능한 특성에 주목할 필요가 있다.
정서조절 능력이란? 정서조절 능력이란 정서(emotion)와 조절(regulation)이라는 두 가지의 개념이 합쳐진 복합적인 용어로서 자신의 부정적인 기분이나 감정을 긍정적인 상태로 변화시키고, 긍정적인 기분을 오래 유지할 수 있는 것이라 할 수 있다(Jang 2010). 또한 정서조절 능력이란 자신과 타인의 정서를 조절할 줄 아는 능력으로서 자신의 정서에 대해 정확하게 인식하고 이를 조율할 수 있는 능력인 ‘자기 정서조절 능력’과 타인의 정서를 인식하고 이를 효율적으로 다룰 수 있는 능력인 ‘타인 정서조절 능력’으로 구성된다(Moon 1996).
정서조절 능력 척도는 무엇으로 구성되어 있는가? 중학생의 정서조절 능력을 측정하기 위해 정서지능 모형(Salovey 1997)을 바탕으로 Moon(1999)이 개발한 청소년용 지능검사 중 Jang(2010)이 사용한 정서조절 능력 척도를 사용하였다. 정서조절 능력 척도는 자기정서조절 능력과 타인 정서조절 능력으로 구성되어 있는데 자기 정서조절 능력은 자신의 긍정적인 기분을 유지하고 지속시키려 하면서 좋지 않은 기분은 감소시키려는 것을 의미하고, 타인의 정서조절 능력은 타인의 감정을 조절하고 바꾸려는 능력과 자신에 대한 타인이 갖게 되는 인상을 조절하고 통제하기 위해서 타인에게 보여주는 행동방식을 조절하는 것을 의미한다. 자기정서조절 능력 8문항, 타인 정서조절 능력 7문항으로 총 15문항으로 구성되어 있으며, 중학생들이 각 문항에 대해 ‘전혀 그렇지 않다(1점)’에서 ‘매우 그렇다(5점)’으로 응답하는 5점 Likert 척도로 점수가 높을수록 정서조절 능력이 높음을 의미한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (56)

  1. Calkins SD(1994) Origins and outcomes of individual differences in emotion regulation. Monogr Soc Res Child Dev 59(2-3), 53-72 

  2. Cheon SY(2017) The development process oriented psychology group counseling program to Improve school life adjustment of adolescents. Master's Thesis, Hannam University 

  3. Choi BN(2013) Relation among parental meta-emotion philosophy, children's temperament and emotion regulation. Master's Thesis, Seoul Women's University 

  4. Choi MH(2010) The effects of perceived emotional intelligence and family functioniing on the school related adjustment of middle school students. Master's Thesis, Cheongju University 

  5. Chong WH, Huan VS, Quek CL, Yeo LS, Ang RP(2010) Teacher-student relationship: The influence of teacher interpersonal behaviors and perceived beliefs about teachers on the school adjustment of low achieving students in Asian middle schools. Sch Psychol Int 93(1), 55-64 

  6. Cloninger CR(1987) A systematic method for clinical description and classification of personality variants: a proposal. Arch Gen Psychiatry 44(6), 573-588 

  7. Cloninger CR, Przybeck TR, Svrakic DM, Wetzel RD(1994) The Temperament & Character Inventory(TCI): A guide to its development and use. St. Louis, MO: Center for Psychobiology of Personality 

  8. Cloniner CR, Svrakic DM(2000) Personality disorders. In comprehensive textbook of psychiatry, edited by Sadock & Sadock, 1723-1764. New York: Lippincott Williams & Wilkins 

  9. Cloninger CR, Svrakic DM, Przybeck T(1993) A psychobiological model of temperament and character. Arch Gen Psychiatry 50, 975-990 

  10. Cole PM, Martin SE, Dennis TA(2004) Emotion regulation as a scientific construct: Challenge and directions for child development research. Child Dev 75(2), 317-333 

  11. Eisenberg N, Fabes RA(1992) Emotion, regulation, and the development of social competence. In M. S. Clark(Ed.), Pers Soc Psychol Rev(vol. 14). Newbury Park, CA: Sage 

  12. Erickson EH(1956) The problem of ego identity. J Am Psychoanal Assoc 4, 56-121 

  13. Goldsmith HH, Buss AH, Plomin R, Rothbart MK, Thomas A, Chess S, Hinde, RA, McCall RB(1987) Roundtable: what is temperament? four approaches. Child Dev 58, 505-529 

  14. Grolnick WS, Surland ST, Decourcey W, Jacob K(2002) Antecedents and consequences of mothers' autonomy support: an experimental investigation. J Dev Psychol 38(1), 143-155 

  15. Gumora G, Arsenio WF(2002) Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children. J Sch Educ Psychol 40(5), 395-413 

  16. Ha SS(2015) The moderating effect of adolescent character strengths on the relationship between temperament and maladjustment. Korean J Youth Stud 22(6), 1-32 

  17. Hidetoshi H, Masayo U, Noriko S, Zi C, Nao M, Toshinori K(2010) Understanding externalizing behavior from children's. Psychiatry Res 175(3), 142-147 

  18. Jang SH(2010) The effect of adolescent's emotional regulation and parenting behavior on school adjustment. Master's Thesis, Sungkyunkwan University 

  19. Jeoung YJ(2003) The relationship among emotional intelligence, self-efficacy and school-related adjustment. Master's Thesis, Hong-Ik University 

  20. Kim AR(2017) The mediating effects of family resilience in the relationship between parental conflicts perceived by middle school students and school adjustment. Master's Thesis, Sangji University 

  21. Kim BK, Min BB(2006) The relationship among perceived parenting behaviors, temperament, character, and depression in adolescence. Korean J Clin Psychol 25(1), 221-236 

  22. Kim JY(2007) The effects of preschooler's temperament, martial conflict and preschooler's emotion regulation on problem behavior. Master's Thesis, Ewha Womans University 

  23. Kim YR(2000) Education psychology. Seoul: Moonumsa Publising Co. 

  24. Lee JH(2012) The effects of solution-focused group counseling program on emotional adjustment, social adjustment capability and school adjustment of middle school students with school maladjustment. Master's Thesis, Donga University 

  25. Lee JY, Oh KJ(2010) The effects of temperament and gender on adolescent depressive-delinquent comorbid Class: a latent profile analysis. Korean J Clin Psychol 29(1), 53-72 

  26. Lee YW, Jin MK(2016) The Effects of Children's Temperament and Mothers' Reactions to Negative Emotions on the Children's Emotional Regulation. Korean J Fam Welf 21(1), 23-46 

  27. Lim HJ, Lee JE(2014) Structural relationships among self-determination, Goal orientations, and english learning outcomes in college students. Korean J Educ 34(2), 91-114 

  28. Lim HS(2001) Child's sex, temperament, mother's emotion regulation, and parenting as related to child's emotion regulation. Master's Thesis, Ewha Womans University 

  29. Mayer JD, Salovey P(1997) What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-31). New York: Basic Books 

  30. Ministry of Education(2016) 2015 suspension of studies, 4864 decrease over last year 

  31. Moon ES(2005) Relationship between emotional intelligence and school adjustment of middle school students. Educational research & Development institute Chungnam National University 26(2), 147-160 

  32. Moon YJ, Jwa HS(2008) The effect of academic stress on psychological health in adolescents: Moderating effect of emotional regulation. Korean J Soc Welf Stud 38, 353-379 

  33. Moon YL(1996) Measuring emotional intelligence in Korea. Seoul: Sejong Culture Publishing 

  34. Moon YL(1999) The development of emotion intelligence program for moral character education. Seoul National University Education Collection of Treatises 592, 31-98 

  35. Moon YL(2001) Study on emotional intelligence development program in school. Seoul National University Education Collection of Treatises 62, 31 

  36. Oh HS, Min BB(2004) Temperament and character inventory 12-18. Seoul: Maumsarang 

  37. Oh SN(2012) The effect of achievement goal orientation and self-control, emotion regulation in middle school student's school adjustment. Master's Thesis, Hanyang University 

  38. Parker JG, Asher SR(1987) Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychol bulletin 102, 357 

  39. Park JA, Chung MJ(2007) Moderating effects of mothers' parenting behaviors on the relationship between temperament of preschoolers with anxiety disorders and their dysfunctional emotion regulation. Korean J Couns Psychother 19(2), 273-295 

  40. Park JH, Oh KJ(2016) The effects of harm avoidance and novelty seeking temperament on mental health among korean adolescents: Mediating effects of emotion regulation difficulties. Korean J Youth Stud 23(2), 221-241 

  41. Park JS, Park SY(2009) Effects of child's temperament, mother's parenting behavior, and child's emotion regulation on child aggression and social withdrawal. Korean J Child Stud 30(3), 85-98 

  42. Park MJ, Kang JH(2012) Effects of infant temperament, their parents' conflict and parenting behaviors on externalizing problem behaviors of infants. Korean J Emot Behav Disord 28(4), 331-352 

  43. Park YJ(2014) A study on relation between children's temperament and children's emotion regulation: the mediating role of mother's parenting efficacy. Master's Thesis, Duksung Women's University 

  44. Rothbart MK, Bates JE(2006) Temperament. In W. Damon & R. Lerner (Series Eds.), & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology, Vol. 3. Social, emotional, and personality development (6th ed., pp. 99-166). New York: Wiley 

  45. Salovey P(1997) Emotional development and emotional intelligence: educational implication. NY: Basic Books 

  46. Salovey P, Mayer JD(1990) Emotional Intelligence. Imagin Cogn Pers 9, 185-211 

  47. Santucci AK, Silk JS, Shaw DS, Gentzle A, Fox NA, Kovacs M(2008) Vagal tone and temperament as predictors of emotion regulation strategies in young children. Dev Psychobiol 50(3), 205-216 

  48. Selman RL, Schultz LH, Nakkula M, Barr D, Watts C, Richmond JB(1992) Friendship and fighting: a developmental approach to the study of risk and prevention of violence. Dev Psychopathol 4, 529-558 

  49. Shin M, Jeon SH, Yoo MS(2012) Analysis of the structural relationship between social relationships, self esteem, life satisfaction, and school adjustment in early adolescents. Korean J Child Stud 33(1), 81-92 

  50. Shin YN(2015) The effects of adolescents' temperament and social support on school maladjustment. Master's Thesis, Hanshin University 

  51. Suh DS(2002) The relationship of emotional intelligence, self-concept and school-related adjustment. Master's Thesis, Hong-Ik University 

  52. Thomas A, Chess S(1977) Temperament and development. New York: Brunner/Mazel 

  53. Weissberg RP(2004) What works in school-based social and emotional learning programs for positive youth development. Am Acad Pol Soc Sci 59(1), 86-97 

  54. Wendy T, Kari JV, Kayla JK(2011) Perceived popularity during early adolescence: Links to declining school adjustment among aggressive youth. J Early Adolesc 31(1), 125-151 

  55. Yu JH, Lee KN(2017) The effects of children's temperament, father's child-rearing involvement and mother's parenting efficacy on young children's emotional self-regulation. Korean J Future Early Child Educ 24(1), 277-303 

  56. Yu YH(1994) The relation analysis of school adjustment anxiety, academic achievement. Master's Thesis, Korea University 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로