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Marine accidents of fishing vessels occupied about 70.5% of the whole marine accidents in Korea from 1996 to 2015, this ratio was not much changed for a long time. A lot of efforts have been taken recently but marine accidents do not reduce. Therefore a fundamental counterplan to decrease accidents ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 1996년~ 2015년 (20년간)의 선박 해양사고의 현황을 자료로 하여 우리나라 연근해 운항선박의 전체적인 해양사고와 어선의 그것을 비교·분석함과 아울러 이들 해양사고를 방지하기 위한 대책을 모색하고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
운항과실은 어떤 원인들이 포함되는가? 4%로 가장 많았다. 운항과실은 해상교통법의 미준수, 침로선정 및 유지불량, 경계 소홀, 기상·해상에 대한 지식의 불충분, 출항준비 미흡, 당직 인계 부적절, 조선기술의 졸렬 등의 원인이 포함된다. 취급불량은 기관정비 불량, 각종 기기불량, 기관구조 결함, 전기적인 결함 등을 말하며 16.
해양사고를 일으킨 선원의 인적특성에서 연륜과 승선경력은 관계가 있는가? 5. 해양사고를 일으킨 선원의 인적특성을 분석한 결과 연령면에서는 50대가 경력면에서는 20년~30년간 승선한 선원이 해양사고를 많이 발생시킨 것으로 나타나서 연륜과 승선경력은 해양사고와는 무관한 것으로 나타났다.
해양사고 중 어선 해양사고 차지하는 비율이 높은 이유는? 5%를 점하고 있다. 해양사고에서 어선이 차지하는 비율이 높은 것은 어선의 척수가 많아 전체 등록선의 90% 정도를 차지하기 때문이다(Kang et al., 2007).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (11)

  1. Kang C. G. and Ko C. D.(1995). Analysis and counter measure for the casualty of ship at sea. J. Soc. Mar. Saf., 1(1), 57-61. 

  2. Kang I. K..Kim H. S..Kim J. C..Park B. S..Ham S. J. and OH I. H.(2013). Study on the marine casualties in Korea, J Korean Soc Fish Technol 49(1), 029-039. 

  3. Kang I. K..Kim H. S..Shin H. I..Lee Y. W..Kim J. C. and Kim H. J.(2007). Safety countermeasures for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol 43(2), 149-159. 

  4. Kim W. S..Lee J. H..Kim S. J..Kim H. S. and Lee Y. W.(2013). A basic study on control factor for the marine casualties of fishing vessels in Korea, J Korean Soc Fish Technol 49(1), 040-050. 

  5. Kim Y. S. and Kim J. C.(1994). Multivariate data analysis on marine casualties. Journal of fisheries and marine sciences education. 6(2), 190-197. 

  6. Korea Seafarer's Welfare & Employment Center(2016). Statistics of Seafarers in Korea. 

  7. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST)(1996-2015). Investigation report of Maritime Safety Judgement. 

  8. Korean Maritime Safety Tribunal (KMST)(2007). Legal position of jig boat on the navigation rule. report of working group on the committee of written verdict annotation. vol.2, 11-16. 

  9. Lee(2003). Research on the pragmatic countermeasure to prevent marine accidents of small fishing vessels. research report of Korea sea grant program, ministry of maritime affairs and fisheries. 62, 94. 

  10. Park B. S. and Kang I. K.(1995). The primary factors of marine casualties and the counterplan for promotion of marine safety. Journal of fisheries and marine sciences education 7(2), 173-181. 

  11. Park B. S..Kang I. K..Ham S. J. and Park C. W.(2014). The main factor and counterplan for marine casualties of fishing vessel according to the type of fishing job in Korea. J Korean Soc Fish Technol 50(3), 252-261. ISSN 1225-827X (Print), ISSN 2287-4623(Online). 

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