최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기의학교육논단 = Korean medical education review, v.19 no.2, 2017년, pp.76 - 82
신수진 (이화여자대학교 간호대학) , 양은배 (연세대학교 의과대학 의학교육학과) , 황은희 (원광대학교 간호학과) , 김건희 (한국간호교육평가원 사무처) , 김윤주 (인천재능대학교 간호학과) , 정덕유 (이화여자대학교 간호대학)
The quantitative expansion of nursing schools has necessitated the qualitative improvement of nursing education, which requires the development of nursing education for clinical practice. To identify strategies for strengthening the educational capacity of clinical fields and nursing schools, this s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
2006년부터 10년간 간호학과의 입학정원이 급격하게 팽창한 원인은? | 최근 10여 년간 우리나라에서는 간호학과 신․ 증설이 증가하면서 간호학과의 입학정원이 2006년 10,932명에서 2016년 18,702명으로 양적으로 급격하게 팽창하였다[1]. 이러한 간호교육기관의 양적 팽창은 간호교육의 질적 향상의 필요성을 대두시켰으며 이를 위해서는 실습교육의 발전이 필수적인 선결과제이다. | |
간호교육기관의 양적 팽창으로 인해 무엇이 대두되었는가? | 최근 10여 년간 우리나라에서는 간호학과 신․ 증설이 증가하면서 간호학과의 입학정원이 2006년 10,932명에서 2016년 18,702명으로 양적으로 급격하게 팽창하였다[1]. 이러한 간호교육기관의 양적 팽창은 간호교육의 질적 향상의 필요성을 대두시켰으며 이를 위해서는 실습교육의 발전이 필수적인 선결과제이다. 이에 따라 Korean Accreditation Board of Nursing Education은 임상실습기관의 규모, 유형 등과 실습 지도인력을 간호교육 인증평가기준에 명시하여 임상실습교육의 질을 보장하고자 노력하고 있으나[2], 임상실습교육이 대학병원이나 상급종합병원에 편중되어 있으며 임상실습 지도교수의 부족이나 관찰 위주의 실효성 없는 임상실습내용 등의 문제점이 지적되고 있다[3]. | |
임상실습교육을 통해 이론과 현장의 간극을 좁히고 임상판단능력 및 비판적 사고능력을 함양하는 것이 실습교육의 핵심인 이유는? | 간호교육은 임상실습을 통해 학생이 학교에서 배운 이론지식과 기술을 현장에서 대상자에게 실제로 적용함으로써 경험을 통한 학습이 이루어지도록 구성하고 있다[4]. 간호학생은 임상경험을 통해 전문직의 특성과 임상판단능력을 발달시킬 수 있으며 나아가 비판적 사고, 자신감, 관계 형성능력 등을 개발할 수 있는 기회를 갖게 된다[5]. 따라서 충분한 임상실습교육을 통해 이론과 현장의 간극을 좁히고 임상판단능력 및 비판적 사고능력을 함양하는 것이 실습교육의 핵심이다. |
Ministry of Education. 2016 Admission quota by university admission unit [Internet]. Sejong: Ministry of Education; 2016 [cited 2017 Mar 20]. Available from: http://kess.kedi.re.kr/index.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. The first half year of 2017 nursing education accreditation manual for nursing school. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; 2017.
Spurr S, Bally J, Ferguson L. A framework for clinical teaching: a passion-centered philosophy. Nurse Educ Pract. 2010;10(6):349-54.
Nishioka VM, Coe MT, Hanita M, Moscato SR. Dedicated education unit: nurse perspectives on their clinical teaching role. Nurs Educ Perspect. 2014;35(5):294-300.
Tyler RW. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago (IL): University of Chicago Press; 1949.
Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: the SPICES model. Med Educ. 1984;18(4):284-97.
Korean Nurses Association. Basic research for development of nursing practice education. Seoul: Korean Nurses Association; 2014.
Korea Ministry of Government Legislation. Article 4: Act on University Establishment and Operation [Internet]. Sejong: Korea Ministry of Government Legislation [cited 2017 Apr 7]. Available from: http://www.law.go.kr.
Korean Nurses Association. Status of nursing education institutions in 2016. Seoul: Korean Nurses Association; 2016.
Korean Hospital Association. 2016 National hospital list. Seoul: Korean Hospital Association; 2016.
Korean Nurses Association. A preliminary study for the development of nursing clinical practicum education. Seoul: Korean Nurse Association; 2014.
Kim MW. Development of objectives of nursing clinical education, based on the nursing core competency [dissertation]. Seoul: Yonsei University; 2003.
Lee HY, Kang KA, Kim MC, Park ES, Choi KS, Park JS. The current feature of clinical nursing practicum in Korean baccalaureate nursing program. Korean Nurse. 2005;44(5):52-67.
Park MJ. Nursing students stress experience in clinical practice. J Learn Cent Curric Instr. 2017:17(8);211-29.
Ministry of Health and Welfare, Health Insurance Review and Assessment Service. In 2018, it will be strengthened in advanced general hospital, infection control, quality of medical care. Sejong: Department of Medical Institutions Policy, Ministry of Health and Welfare; 2016.
Parsh B. Characteristics of effective simulated clinical experience instructors: interviews with undergraduate nursing students. J Nurs Educ. 2010;49(10):569-72.
Whang SJ. The relationship between clinical stress, self-efficacy, and self-esteem of nursing college students. J Korean Acad Soc Nurs Educ. 2006;12(2):205-13.
Choi GY. The Relationship between perceptions of nursing college students regarding clinical practice environment and related variables. J Korean Acad Adult Nurs. 2009;21(1):129-39.
National Council of State Board of Nursing. 2012 Education programs [Internet]. Chicago (IL): National Council of State Board of Nursing; 2012 [cited 2013 Oct 30]. Available from: https://www.ncsbn.org/ Educational_Programs_Entry_into_Practice.pdf.
Kwon IS. An analysis on clinical education of pediatric nursing. Korean J Child Health Nurs. 2002;8(3):344-56.
Ard N, Valiga TM. Clinical nursing education: current reflections. New York (NY): National League for Nursing; 2009.
Larsen DP, Butler AC, Roediger HL. Test-enhanced learning in medical education. Med Educ. 2008;42(10):959-66.
Leibbrandt L, Brown D, White J. National comparative curriculum evaluation of baccalaureate nursing degrees: a framework for the practice based professions. Nurse Educ Today. 2005;25(6):418-29.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.