$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지구과학 탐구에서 통합 탐구 기능에 대한 학습발달과정 탐색
Exploring a Learning Progression for Integrated Process Skills in Earth Science Inquiry 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.38 no.3, 2017년, pp.222 - 238  

이기영 (강원대학교 과학교육학부) ,  박재용 (강원대학교 과학교육학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 지구과학 탐구에서 통합 탐구 기능에 대한 학생들의 학습발달과정을 탐색하는 것이다. 이를 위해 과학 탐구 기능 발달과정 관련 문헌의 조사를 통해 '탐구 설계', '자료 수집', '자료 해석', 그리고 '결론 도출'을 발달 변인으로 설정하고, 각각에 대한 가설적 학습발달과정(HLP)을 4개 수준으로 개발하였다. 또한, 통합 탐구 기능에 대한 학생들의 학습발달과정을 조사하기 위한 도구로 3가지 지구과학 탐구 과제를 개발하였는데, 이들은 학생들이 주어진 문제 인식에서 출발하여 결론 도출에 이르기까지의 통합 탐구 기능을 포함하는 가설-연역적 탐구이다. 중학생, 고등학생, 대학생 총 126명을 대상으로 각각 개발된 지구과학 탐구 과제를 수행하게 한 후 HLP를 토대로 개별 학생들의 통합 탐구 기능을 요소별로 평가하였다. 또한, 학생들의 평가 자료를 Rasch 모델에 적용하여 HLP에 대한 타당화 과정을 거쳤다. 마지막으로, 분석 결과를 근거로 HLP를 수정 보완하여 경험적 학습발달과정을 개발하였다. 이 연구는 학생들의 통합 탐구 기능의 발달에 영향을 주는 요인들을 규명함으로써 지구과학 탐구 수업에서 학생들의 통합 탐구 기능을 효과적으로 향상시키기 위한 스캐폴딩 방안을 찾는데 도움을 줄 수 있을 뿐만 아니라, 지구과학 탐구 수업에 대한 교사들의 PCK를 향상시키는데 필요한 시사점을 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore a learning progression for integrated process skills in Earth science inquiry. For the purpose, a hypothetical learning progression (HLP) that capture how students' integrated process skills of science become sophisticated over time is developed through the li...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
미국 국가연구위원회가 국가과학교육기준에서 강조하는 것은? , 2011; Vasques,2008; Wellington and Ireson, 2008). 미국의 국가연구위원회(NRC)는 ‘국가과학교육기준(National Science Education Standards, 1996)’에서 탐구로서의 과학(science as inquiry)을 강조하며, 학교 과학교육의 목표 중 하나로 과학 탐구에 필요한 능력의 획득을 제시하고 있다. 또한, 차세대 과학교육 표준(Next Generation Science Standards, NGSS)에서도 학문의 핵심 개념(core concepts) 습득과 더불어 8개의 과학적 및 공학적 실행(practices) 능력(질문 제기 및 문제 정의, 모형의 개발 및 이용, 탐구 계획 및 수행, 자료 분석 및 해석, 수학의 이용 및 수리적 사고, 설명 구성 및 해결책 구안, 증거를 토대로 한 논증 참여, 정보 수집, 평가 및 교환), 그리고 관통 개념(crosscutting concepts)의 향상을 과학교육의 주요 목표로 설정하고 있다.
과학교육에서 탐구의 목적이란? 과학교육에서 탐구의 목적은 학생들로 하여금 과학적 탐구 과정을 통해 과학 지식을 획득할 뿐만 아니라 과학 탐구의 본성을 이해하며, 과학 탐구를 수행할 수 있는 능력과 기능을 습득하는 것이다(Cho etal., 2009; Gaskell, 1992; Park et al.
‘학습이 발달을 이끈다.’라는 비고츠키의 이론에서 주장하는 발달은 어떠한가? 이는 ‘발달이 학습에 선행한다.’는 피아제(Piaget)의 이론과 달리 학습자의 근접발달영역(zone of proximal development)내에서 적절한 교사의 스캐폴딩을 통해 발달이 일어난다고 보고 있다(Vygotsky, 1978). 학습발달과정 연구는 이러한 비고츠키의 이론에 기반하여 발달적으로 어쩔 수 없는 것이 아니라 학생의 선지식과 상호작용하여 새로운 지식을 구성하는 수업에 의존하며, 적절한 수업을 통해 학생들의 개념과 실행이 시간에 따라 보다 정교화된다고 본다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (51)

  1. American Association for the Advancement of Science [AAAS], 1990, Science for all Americans. American Association for the Advancement of Science, Washington, D.C., USA. 

  2. Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., and Krathwohl, D.R., 1956, Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc. 

  3. Bond, T.G. and Fox, C.M., 2007, Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences (2nd Ed.). Routledge, New York, USA. 

  4. Breslyn, W., McGinnis, R., McDonald, C., and Hestness, E., 2016, Development a learning progression for sea level rise, a major impact of climate change. Journal of Research in Science Teaching, 53, 1471-1499. 

  5. Bybee, R., 2000, Teaching science as inquiry. In Minstrell, J. and Van Zee, E. (eds.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science. American Association for the Advancement of Science, Washington, D.C., USA. 

  6. Chiappetta, E.L. and Koballa, T.R., 2015, Science instruction in the middle and secondary schools: Developing fundamental knowledge and skill (Pearson eText with loose-leaf version, 8th ed.). Pearson Education, Inc., New York, USA. 

  7. Cho, H., Kim, H., Yoon, H., and Lee, K., 2009, Theory and practices of science education (3rd ed.). Academy press, Gyeonggi, Korea. (in Korean) 

  8. Cho, H., Kim, H., Yoon, H., and Lee, K., 2014, Theory of science education. Academy press, Gyeonggi, Korea. (in Korean) 

  9. Cho, H. and Choi, G., 2006, Science teaching-learning and performance assessment. Kyoyook-kwahak-sa, Seoul, Korea. (in Korean) 

  10. Cho, H. and Choi, G., 2008, Theory and practices of science education (2nd ed.). Kyoyook-kwahak-sa, Seoul, Korea. (in Korean) 

  11. Colburn, A., 2000, An inquiry primer. Science Scope, 23(6), 42-44. 

  12. Corcoran, T., Mosher, F.A., and Rogat, A., 2009, Learning progressions in science: An evidence-based approach to reform. Consortium for Policy Research in Education Report #RR-63. Philadelphia, PA: Consortium for Policy Research in Education. 

  13. Duncan, R.G. and Hmelo-Silver, C.E., 2009, Learning progressions: Aligning curriculum, instruction, and assessment. Journal of Research in Science Teaching, 46, 606-609. 

  14. Duncan, R.G., Rogat, A.D., and Yarden, A., 2009, A learning progression for deepening students' understandings of modern genetics across the 5th-10th grades. Journal of Research in Science Teaching, 46, 655-674. 

  15. Gaskell. P.J., 1992, Authentic science and school science. International Journal of Science Education, 14(3), 265-272. 

  16. Gotwals, A.W. and Songer, N.B., 2013, Validity evidence for learning progression-based assessment items that fuse core disciplinary ideas and science practices. Journal of Research in Science Teaching, 50, 597-626. 

  17. Hokayem, H. and Gotwals, A.W., 2017, Early elementary students' understanding of complex ecosystems: A learning progression approach. Journal of Research in Science Teaching, 53, 1524-1545. 

  18. Jang, M., 2014, Theory and practices of elementary science education, Academy press, Gyeonggi, Korea. (in Korean) 

  19. Ji, E. and Chae, S., 2000, Theory and practices of Rasch model. Kyoyook-kwahak-sa, Seoul, Korea. (in Korean) 

  20. Jin, H. and Anderson, C.W., 2012, A learning progression for energy in socio-ecological systems. Journal of Research in Science Teaching, 49, 1149-1180. 

  21. Keys, C., Hand, B., Prain, V., and Collins, S., 1999, Using the scientific writing heuristic as a tool for learning from laboratory investigations in secondary science. Journal of Research in Science Teaching, 36(10), 1065-1084. 

  22. Kim, C., 2002, Inferences frequently used in earth science. Journal of the Korean Earth Science Society, 23(2), 188-193. (in Korean) 

  23. Kim, K., Park, Y., and Choe, S., 2008, Analysis of scientific inquiry activities in the astronomy section of school science textbooks. Journal of the Korean Earth Science Society, 29(2), 204-217. 

  24. Klopfer, L.E., 1971, Evaluation of learning in science, In B. S. Bloom, J. T. Hastings, and G. F. Madaus. (Eds.), Handbook on summative and formative evaluation of student learning. New York, McGraw-Hill, 559-642. 

  25. Kwon, J. and Kim, B., 1994, The development of instruments in testing science process skill of elementary and middle school students. 14(3), 251-264. (in Korean) 

  26. Kwon, Y., Nam, J., Lee, K., Lee, H., and Choi, K., 2013, Science education: From thinking to learning. Seoul, Bookshill, 130-155. (in Korean) 

  27. Lantz, H.B., 2004, Rubrics for assessing student achievement in science grades K-12. California, Corwin Press, 111-144. 

  28. Lee, E. and Kang, S., 2012, Sub-component extraction of inquiry skills for direct teaching of inquiry skills. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(2), 236-264. (in Korean) 

  29. Lee, K. and Lee, J., 2016, Exploring topic-specific PCK progression for elementary teachers instruction of astronomy: Focusing on the topic of planet size and distance in solar system Journal of the Korean Association for Science Education, 36, 629-641. (in Korean) 

  30. Lee, K., Maeng, S., Park, Y., Lee, J., and Oh, H., 2014, Validation of learning progressions for Earth's motion and solar system in elementary grades: Focusing on construct validity and consequential validity. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 36, 177-190. (in Korean) 

  31. Luft, J., Bell, R. L., and Gess-Newsome, J., 2008, Science as inquiry in the secondary setting. NSTA Press, Virginia, USA. 

  32. Maeng S., Lee, K., Park, Y., Lee, J., and Oh, H., 2014, Development and validation of a learning progression for astronomical systems using ordered multiple-choice items. Journal of the Korean Association for Science Education, 34, 703-718. (in Korean) 

  33. Martin, D.J., 2000, Elementary science methods: A constructivist approach (2nd ed.). Wadsworth Thomson Learning, California, USA. 

  34. Meichtry, Y.J., 1999, The nature of science and scientific knowledge: Implications for a preservice elementary methods course. Science and Education (8), 273-286. 

  35. Ministry of Education [MOE], 1997, 7th Science curriculum (Notification No. 1997-15 of the Ministry of Education). Ministry of Education, Seoul, Korea. (in Korean) 

  36. Ministry of Education and Human Resources Development [MOEHR], 2007, 2007 revised science curriculum (Notification No. 2007-79 of the MOEHR). Ministry of Education and Human Resources Development, Seoul, Korea. (in Korean) 

  37. Ministry of Education [MOE], 2015, 2015 revised science curriculum (Notification No. 2015-74 of the Ministry of Education). Ministry of Education, Seoul, Korea. (in Korean) 

  38. National Research Council [NRC], 1996, National science education standards. National Academy Press, Washington, D.C., USA. 

  39. National Research Council [NRC], 2000, Inquiry and the national science education standards. National Academy Press, Washington, D.C., USA. 

  40. National Research Council [NRC], 2007, Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. (R.A. Duschl, H.A. Schweingruber, and A.W. Shouse, Eds.). National Academy Press, Washington, D.C., USA. 

  41. Osborne, J, Henderson, J.B. MacPherson, A, Szu, E, Wild, A., and Yao, S.Y., 2016, The development and validation of a learning progression for argumentation in science. Journal of Research in Science Teaching, 53, 821-846. 

  42. Park, H., Kim, Y., Noh, S., Jeong, J., Lee, E., Yu, E., Lee, D., Park, J., and Baek, Y., 2012, Developmental study of science education content standards. Journal of the Korean Association for Science Education, 32, 729-750. (in Korean) 

  43. Park, Y., Jeong, H., and Lee, K., 2011, Exploring students' ability of 'doing' scientific inquiry: The case of gifted students in science. Journal of the Korean Earth Science Society, 32(2), 225-238. 

  44. Rezba, R.J., Sprague, C.R., McDonnough, J.T., and Matkins, J.J., 2007, Learning And Assessing Science Process Skills (5th ed.). Kendall Hunt Publishing Company, Iowa, USA. 

  45. Selles-Martinez, J., 2004, International earth science olympiad: What to test and how to do so. Seoul Conference for the International Earth Science Olympiad Conference Proceedings, 136-142. 

  46. Songer, N.B., Kelcey, B., and Gotwals, A.W., 2009, How and when does complex reasoning occur? Empirically driven development of a learning progression focused on complex reasoning about biodiversity. Journal of Research in Science Teaching, 46, 610-631. 

  47. Todd, A. and Kenyon, L., 2016, Empirical refinements of a molecular genetics learning progression: The molecular constructs. Journal of Research in Science Teaching, 53, 1385-1418 

  48. Vasques, J.A., 2008, Tools and traits: Highly effective science teaching, K-8. Heinemann, New Hampshire, USA. 

  49. Vygotsky, L., 1978, Interaction between learning and development. In Gauvain and Cole (Eds.) Reading on the development of children (pp. 34-40). Scientific American Books, New York, USA. 

  50. Wellington, J. and Ireson, G., 2008, Science learning, science teaching. Routledge, London, United Kingdom. 

  51. Wright, B.D. and Linacre, J.M., 1994, Reasonable meansquare fit value. Rasch Measurement Transactions, 8,370. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로