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지역축제와 문화콘텐츠
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한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.8 no.7, 2017년, pp.183 - 189  

김경숙 (청주대학교 인문대학 문화콘텐츠학과)

초록
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본 논문은 문화 콘텐츠 산업의 성공적인 사례로 여겨지는 프랑스의 지방 축제 문화 콘텐츠에 대해 조사하고 우리나라의 적용 가능성 및 관련 문제에 대해 진단하고자 한다. 또한 본 연구에서는 스토리텔링의 구조와 감성적 요인을 의사소통 및 역사적, 문화적 자원의 도구로서 문화 기호학 측면에서 분석한다. 연구 결과는 다음과 같다: 첫째, 전통과 역사, 문화, 예술, 양조장 체험을 기반으로 한 패키지 관광 상품같이 역사적 자원과 문화적 자원을 연결하는 전략이 요구된다. 둘째, 스토리텔링 전략이 요구된다. 보르도 와인의 위상은 오랜 역사적 배경과 자연의 혜택에서 시작된 유수한 이야기를 담고 있다. 셋째, 소통과 경험을 지향하는 전략에 관한 것이다. 넷째, 재미와 환상을 유도하는 전략이다. 축제는 놀이의 한 형태이며 놀이는 문화 그 자체이다. 가장 개인적인 행복 지수의 증가를 허용하는 지역축제의 활성화는 가장 중요한 가치와 중요성을 가진 것으로 평가된다. 마지막으로 유럽 축제의 사례는 과거 역사에서 채택된 재미있는 이야기를 만들어서 콘텐츠를 창출한다는 점에서 여러 영역에서 벤치마킹 할 가치가 있는 것으로 고려된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research aims to inquire about local festival culture contents of France which are considered a successful case of cultural contents industry and will make a diagnosis regarding the applicability and concomitant problems in our country. It reviews French local festival and culture contents, rep...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • However, since the core source of competitiveness was changed into culture and creativity, the paradigm is going through transformation towards creativity and culture-predominant creative economy[2]. The following chapters will make a comparative analysis of local festival contents between France and Korea as a concrete case of cultural contents industry in order to inquire into the current status and problems.
  • This study aims to inquire into the current status of local festival contents of our country as well as their concomitant problems, by looking into Yeong Dong Grapes Festival which can be compared closer, though relatively minor, with Bordeaux Wine Festival of France among many other local festivals of our country so far presenting. The significance and importance of local festivals in the local area based on the region is getting bigger and bigger, not to mention the increasing interest of tourists from another regions and countries.
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참고문헌 (15)

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