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ISO/TS 16949 품질경영시스템이 고객만족과 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구
A study on effects of ISO/TS 16949 quality management system on customer satisfaction and organizational performance 원문보기

대한안전경영과학회지 = Journal of the Korea safety management & science, v.19 no.1, 2017년, pp.145 - 156  

김민경 (명지대학교 산업경영공학과) ,  강경식 (명지대학교 산업경영공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to grasp problems of the present and investigate the real condition of organizations by making how an organizational ISO/TS 16949 quality management system has a positive effect on process improvement, perceived organizational support has a significant effect on the relation...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 조직의 ISO/TS 16949 품질경영시스템의 요구사항이 프로세스 개선에 긍정적인 영향을 미치는 지, ISO/TS 16949 요구사항과 프로세스 개선간의 관계에서 지각된 조직지원은 유의한 영향을 미치는지, 프로세스 개선은 고객만족 및 조직성과에 긍정적인 영향을 미치는 지를 연구과제로 설정하였다 본 연구에서는 ISO/TS 16949 품질경영시스템의 지속적인 개선을 위하여 현재 ISO/TS 16949 인증을 획득한 기업으로부터 지각된 조직 지원 및 프로세스 개선을 통한 고객만족 및 조직성과에 대한 실태를 조사하고, 현재의 문제점을 파악하였다. 조직의 실태를 조사하기 위해 선행 연구문헌과 실질적으로 자동차 분야 기업에서의 ISO/TS 16949 인증 효과를 조사, 분석하고, 고객만족 및 조직성과에 미치는 영향에 대한 설문조사를 실시하고, 분석함으로써 문제점을 도출하여 자동차 분야 기업의 품질경영시스템에 대한 개선안을 통하여 ISO/TS 16949 인증의 효과적인 활용 방안을 제시하고자 한다.

가설 설정

  • H1 : 품질경영시스템 요구사항은 고객만족 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H2 : 경영책임 요구사항은 고객만족 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H3 : 자원관리 요구사항은 고객만족 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H4 : 측정, 분석 및 개선 요구사항은 고객만족 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H5 : 품질경영시스템 요구사항은 조직성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H6 : 경영책임 요구사항은 조직성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H7 : 자원관리 요구사항은 조직성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • H8 : 측정, 분석 및 개선 요구사항은 조직성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
품질경영시스템이란? 품질경영시스템(QMS : Quality Management System)이란, ‘품질에 관하여 조직을 지휘하고 관리하는 경영시스템 이라고 정의하고 있다.
품질경영시스템의 목적은 무엇인가? 품질경영시스템의 목적은 제품 또는 서비스에 관련된 품질경영시스템의 목적은 제품 또는 서비스에 관련하여 업무관리의 효율성을 제고하기 위한 것이다. 잠재 또는 현존하는 품질문제점을 파악하고, 부적합사항에 대한 원인을 규명하여 적절히 시정 및 시정조치 혹은 예방조치를 취하는 것이다.
ISO/TS 16949의 목적은 무엇인가? ISO/TS 16949는 IATF 및 ISO/TC 176 위원회에 의해서 준비된 ISO 기술규격(technical Specification)이다. 유럽 및 미국의 자동차 산업에서 수립하는 “단일 문서와 인증 스킴을 목적”으로 미국, 독일, 이탈리아 및 프랑스의 공급자 품질시스템 요구사항(QS-9000, VDA 6.6, AVSQ, EAQF)을 조화시킨 규격이다.
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참고문헌 (16)

  1. Kim, Kyusik (2012), "Study on the effects of the maintenance period of ISO / TS 16949 quality management system certification on business performance of small & medium-sized businesses", Master's thesis, Graduate School, the Kumoh National Institute of Technology 

  2. Kim, Ye-jin (2011), "(A) study of influence of the resource (human, material, systematic) improvement of quality and customer satisfaction in airline industry", Master's thesis, Hanyang University 

  3. Kim, Ji-sik (2011), "A study on effects of leadership and the speech competence on organizational performance", Master's thesis, Graduate School, Korea University 

  4. Park, Jong-yeong (2007), "A Study on Management Performance by ISO/TS 16949 Quality Management System Certification", Master's thesis, Graduate School, Chung-Ju National University. 

  5. Ahn, Jong-seo (2009), "Study on the effects of ISO / TS 16949 quality management system certification for performance of quality management of small & Medium company", Master's thesis, Graduate School, Kyonggi University 

  6. Wu, Chang-myeong (2010), "Customer delight quality management based on ISO 9001:2008", Seoul Woorigyeong 

  7. Lee, Eum-seok (2013), "ISO Quality Management System Running Factors on the Impact of Financial Performance to Small and Medium Enterprises -Focusing on customer satisfaction", Doctor's thesis, Graduate School, Gachon University 

  8. Lee, Hee-sik(2007), "An Empirical Study on the Effects of the Infrastructure Practices and Core Practices of Quality Management on Management Performance : Primarily on the Automobile Parts Industry", Doctor's thesis, Graduate School, Korea Maritime University. 

  9. Jeon, Wung-su (2003), "An empirical study on the relationship among quality management, firm performance, and performance measurement results", Doctor's thesis, Graduate School, Sogang University 

  10. Choi, Dong-hwang (2012), "A Study on the Influence of Inter-personal Trust on Organizational Citizenship Behavior and Effectiveness : The Case of Korean Coast Guard-", Doctor's thesis, Graduate School, the Catholic University of Korea 

  11. Korean Standard (2012), "KS Q ISO 9000:2007 Quality management system - Basic details and terms", Seoul: Korean Standards Association 

  12. IATF (2009), "ISO/TS 16949:2009 Automobile quality management system - Requirements", Seoul : Plexus Korea 

  13. IATF (2013), "Rules for achieving and maintaining IATF recognition Fourth edition for ISO/TS 16949", 서울 : 플렉서스코리아 

  14. Bemowski, K. (1995), "TQM: flimsy footing or firm foundation?". Quality Progress, 28(7), 27-30. 

  15. Hendricks, K. B. ; Singhal, V. R. (1997), "Does Implementing an Effective TQM Program Actually Improve Operating Performance? Empirical Evidence from Firms That Have Won Quality Awards" Management science, Vol.54 No.5, pp.1258-1274. 

  16. Zairi M., Letza S. R. and Oakland J. S. (1994), "Does TQM Impact on Bottomline Results?", The TQM Magazine, Volume 6, Issue 1, pp. 38-43 

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