최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.37 no.4, 2017년, pp.577 - 586
The purpose of this study is to try to structuralize the perception of the mothers of science-gifted elementary students using the concept mapping approach. The mothers who participated in this research had children who were 5th and 6th graders selected as science-gifted by a regional education offi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
다재다능함의 장단점은? | 다재다능함(multipotentiality)은 다양한 영역에서 높은 수준의 능력을 가지고 성취해 낼 수 있는 잠재성을 말한다. 다재다능함에 대해 일부 학자들은 영재들이 다양한 영역에서 성공할 수 있는 잠재성을 가지고 있으므로 장점이 된다는 의견을 가지고 있는가 하면 다른 측면에서는 영재들이 다재다능함으로 인해 오히려 진로선택에 어려움을 겪는다는 의견도 제시되고 있다. 실제로 많은 영재 학생들이 내적인 갈등으로 인해 혼란을 겪고 있으며 진로결정 과정에서 전공을 바꾸거나 결정을 늦추기도 하며 때론 미숙한 결정을 내리기도 한다. | |
현재 영재 부모교육의 문제점은? | 최적의 영재교육 성과를 이루어 내기 위해서는 영재 진로에 대한 관심이 필요하고, 진로는 부모와의 상호협력을 바탕으로 학생과 학부모를 아우르는 체계적인 지원이 필요하다. 하지만 현재 영재 부모교육을 살펴보면 대부분 일회성의 강연회, 특강형식으로 이루어지고 있으며 교육내용도 부모들의 요구가 반영되기 보다는 영재교육원에서 일방적으로 정한 내용 또는 너무 포괄적인 내용으로 이루어지고 있다는 점이 문제점으로 언급되고 있다(Kim, 2014; Min & Kim, 2008). | |
영재의 진로특성은 무엇인가? | 진로에 대해 영재는 일반학생들과 구별되는 특성을 가지고 있고, 이러한 요인들이 그들의 진로발달에 영향을 미친다. 일반적으로 알려진 진로 특성에는 조기 진로성숙, 다재다능함, 개인적 특성, 지나친 학업 부담, 타인의 기대 등이 있다(Greene, 2006). 영재는 일반학생에 비해 진로성숙도가 높고 일찍이 진로에 대한 관심이 높은 것으로 알려져 있다. |
Goodyear, R. K., Tracey, T. J., Claiborn, C. D., Lichtenberg, J. W., & Wampold, B. E. (2005). Ideographic concept mapping in counseling psychology research: Conceptual overview, methodology, and an illustration. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 236.
Greene, M. J. (2006). Helping build lives: Career and life development of gifted and talented students. Professional School Counseling, 10(1), 34-42.
Han, K., Tae, J., & Yang, T.(2010). Perspective approach to abserve the psychological state of mother with gifted children. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 9(1), 5-26.
Hong, S. & Oh, I.(2016). the effects of evaluative concerns perfectionism and parental pressure for academic achievement on gifted students' mental health problems. Journal of Educational Studies, 47(1), 73-94.
IGGY(2017). What can IGGY do for me? Retrieved June 10, 2017 from https://www.iggy.net/parents.
Kim, H. & Yoo, M.(2015). Comparison of private education situation, subjective well-being, stress and depression between science-gifted students and general students. Journal of Science Education for the Gifted, 7(2), 67-82.
Kim, S. & Kim, M.(2013). A study on relationship between perceived parenting attitude and career maturity in gifted students of elementary school according to emotional intelligence level. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 12(3), 5-25.
Kim, Y. & Yoo, S.(2007). Relationship between perceived parenting attitudes and career maturity of gifted and average children, The Korea Journal of Counseling, 8(1), 265-283.
Kwon, S.(2005). Multivariate data analysis by SPSS. Publishing Sector at Hannam University..
Lee, H, Ahn, S. & Choi, T.(2003). Concerns of parents of gifted children. Fisheries and Marine Sciences Education, 15(2), 193-205.
Lee, J.(2014). The career education and counseling by relationship among parents social support, career decision-making variables in the science high school. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 13(2), 117-136.
Lee, J. & Han, K.(2012). Gifted students' mothers' perception on successful gifted education: Using concept-mapping approach. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 11(2), 171-192.
Min, B(2010). The study on the parents of science-gifted students in middle schools: emphasis on the development and application of education programs for parents. Graduate School, Ewha Womens University, Ph.D. dissertation.
Min, B. & Kim, S.(2008). A study on the parents of scientifically gifted children: Emphasis on the recognition of education program for parents. Journal of the Korean Association for Science Education, 28(8), 823-831.
Min, K.(2006). A Study on the Development of Parent Education Program for Parents of Gifted Children and its Effectiveness. Graduate School of Education, Incheon University, Master's dissertation.
Min, K. & Choi, Y.(2007). Overview of concept mapping in counseling psychology research. The Korea Journal of Counseling, 8(4), 1291-1307.
Park, S.(2010). Gifted program of GERI(Gifted Education Resource institute) at Purdue University. Journal of the Society for the International Gifted in Science, 4(2), 57-66.
Seon, H. & Kim, K.(2007). Analysis of research in the influence of parents on the adolescent career choice and development. -1997-2006. The Korea Journal of Counseling, 8(4), 1467-1483.
Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. ERIC 390 182.
Tae, J.(2009). New approaches supporting to the parents who have gifted student. Journal of Gifted/Talented Education, 19(2), 303-332.
Tirri, K. (2001). Finland olympiad studies: What factors contribute to the development of academic talent in Finland? Educating Able Children, 5(2), 56-66.
Trochim, M. K., & Trochim, W. M. K. (2007). Concept mapping for planning and evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.