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NTIS 바로가기한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.17 no.4, 2017년, pp.81 - 90
김혜빈 (행정안전부 혁신기획과)
This paper focuses on the rewards, one of the elements(goal, competition, and reward) of gamification, and investigate the actual cases of its application to real variety shows. In this paper, I analyzed which offers trivial(general) rewards, and which offers special(unusual) rewards, and which o...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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게임 요소가 적은 편인 전통적인 형태의 개그 프로그램에는 어떤 것들이 있는가? | 우선 전통적인 형태의 개그 프로그램에는 게임 요소가 상대적으로 적은 편이다. 1983년부터 1992년까지 KBS2에서 방송한 <유머 1번지>부터 1999년부터 현재까지 방송 중인 <개그콘서트>, 2004년부터 2017년까지 SBS에서 방송한 <웃음을 찾는 사람들(웃찾사)>이 대표적인 사례이다. 전술한 연극 형태의 개그 프로그램은 사전에 기승전결을 가진 이야기대로 대본을 구성해, 그대로 연출하는 닫힌 구성을 가진다. | |
게이미피케이션이란 무엇인가? | ‘게이미피케이션’, 또는 ‘게임화’를 간단히 정의하면 비게임 분야에 게임적 기법과 원리를 적용하고 활용하는 것을 의미한다[1]. 여러 가지 게임화 요소 중 가장 기본적인 핵심 요소는 ‘도전과제·목표(quest·goal)’, ‘보상(reward)’, ‘경쟁(competition)’이다. | |
게임화 요소 중 가장 기본적인 핵심 요소는 무엇인가? | ‘게이미피케이션’, 또는 ‘게임화’를 간단히 정의하면 비게임 분야에 게임적 기법과 원리를 적용하고 활용하는 것을 의미한다[1]. 여러 가지 게임화 요소 중 가장 기본적인 핵심 요소는 ‘도전과제·목표(quest·goal)’, ‘보상(reward)’, ‘경쟁(competition)’이다. 특히 목표와 보상은 거의 모든 게임의 서사를 구성한다. |
Ji Young Na & Young Il Park & Hyebin Kim "A Case study of "Branded Contents" applied Gamification concepts" Journal of Korea Game Society, Vol. 16, No. 5, pp 45-56, 2016
Ji Young Na & Young Il Park & Hyebin Kim "A Case study of "Branded Contents" applied Gamification concepts" Journal of Korea Game Society, Vol. 16, No. 5, pp 45-56, 2016
Tak Woo & Jin Yeom "A study of Medical Serious Game: Classification & Possibility" Journal of Korea Game Society, Vol. 12, No. 2, pp 91-99, 2012
Insook Jung "Broadcasting Industry Structure" Communication Books, 2013.
Changwon Lee & Jeonghyun Kim "The Change of Content Diversity in Prime-Time TV Entertainment Programs (2004-2013): The Analysis of Program Formats, Subject Matters and Cast Members" Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol. 59, No. 3, pp 265-299, 2015
Mira Kim "A study on Mechanisms of Enjoyment in Real Variety Shows" Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, No. 67, pp 143-168, 2008
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Ivan Illich "Shadow Work" New Hampshire and London: Marion Boyars, 1981
Ivan Illich "Shadow Work" AprilBooks, 2015.
http://www.imdb.com/title/tt0483022/?ref_nm_flmg_dr_5
http://www.imdb.com/title/tt1016307/?ref_nm_knf_i2
Seon-Hee Yang "Evolution of Real Variety Shows : Potentials and Limitations of Senior Citizen Entertainment with a Focus on 'Ggotboda Halbae' (Grandpas Over Flowers)" Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, Vol. 29, No. 4, pp 322-356, 2015.
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