최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.10, 2017년, pp.293 - 306
This study conducted non-equality control post-design similar experimental study in order to investigate the effect of self-directed practice through self-reflection by using videos on the basic nursing performance ability, confidence in performance, learning self-efficacy, and practice satisfaction...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
최근 자율실습의 문제점을 개선하기 위해 활용되는 것은? | 최근 자율실습의 문제점을 개선하기 위해 비디오나 스마트폰을 활용하여 학습자가 중심이 되어 자신이 수행한 간호술기를 동영상을 촬영하여 자기관찰과 자기평가를 통해 문제점을 확인하고, 분석하여 개선하는 실습방법이 활용되고 있다[8]. 이와 같은 학습방법은 학습과정을 역동적으로 직접 보여주는 시각적인 자극과정으로 학습에 대한 개념을 쉽게 이해하도록 하고, 집중력을 향상시켜 이해를 증진시키고, 간호술기 수행능력 및 만족도를 높이는 방법으로 인식되고 있다[8]. | |
비디오나 스마트폰을 활용한 실습방법의 장점은? | 최근 자율실습의 문제점을 개선하기 위해 비디오나 스마트폰을 활용하여 학습자가 중심이 되어 자신이 수행한 간호술기를 동영상을 촬영하여 자기관찰과 자기평가를 통해 문제점을 확인하고, 분석하여 개선하는 실습방법이 활용되고 있다[8]. 이와 같은 학습방법은 학습과정을 역동적으로 직접 보여주는 시각적인 자극과정으로 학습에 대한 개념을 쉽게 이해하도록 하고, 집중력을 향상시켜 이해를 증진시키고, 간호술기 수행능력 및 만족도를 높이는 방법으로 인식되고 있다[8]. 뿐만 아니라 자신의 실습 모습이 촬영된 동영상을 통해 흥미가 유발됨으로써 학습과정에 보다 능동적이고 적극적인 참여를 통해 학습동기를 촉진시켜 자기주도성과 간호술기 성취도가 높아지고, 문제해결능력이 증진되며, 자신감을 높이는 것으로 보고되고 있다[3,9,10]. | |
대상자에게 간호술을 적용하기 위해서 필요한 것은? | 조미영[11]은 대상자에게 간호술을 적용하기 위해서 기본간호학 실습교육에도 간호술기를 내면화할 수 있는 인지적 사고과정이나 성찰이 필요하다고 하였다. 성찰(reflection)은 학습자가 새로운 지식을 습득, 적용할 때 학습자 본인이 사고하는 지적이고, 감정적인 활동을 말하는 것으로, 단순한 지식의 재생이나 경험의 회상이 아니라 지식을 재구성하는 고차원적인 사고활동이다[12]. |
S. N. Park, S. K. Lee, "Factors influencing basic nursing skill competency in nursing students", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. Vol.15, No.1, pp.6-13, 2008.
H. J. Paik, "Educational Evaluation of Compet-ency in Nursing Skills through Open Laboratory Self-directed Practice", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.11, No.1, pp.13-20, 2004.
I. S. Ko, "Measurement of Competency through self study in basic nursing Lab. practice focused on cleansing enema", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.6, No.3, pp.532-543, 1999.
E. H. Chang, S. H. Park, "Effects of Self-Evaluation Using Video Recording Method on Nursing Students' Competency in Basic Nursing Skills, Satisfaction Levels, Learning Motivations during Open Laboratory Hours: focusing on Foley Catheterization", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.24, No.2, pp.118-127, 2017.
S. H. Hong, Y. S. Kwon, "Nursing student's practice scores, confidence and satisfaction in fundamentals of nursing according to teaching method for self-directed practice", Keimyung Journal of Nursing Science. Vol.14, No.1, pp.1-10, 2010.
M. G. Lee, J. S. Kim, P. W. Kim, "Practical education methodology(third)", Seoul, Kyoyoo-book, 2005.
Y. H. Kim, "Learning Motivation and Self-Directedness Utilizing Animation Prior Learning of Fundamental Nursing Practice Education in Student Nurses", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.17, No.2, pp.240-248, 2010.
R. J. Evans, G. W. Donnelly, "A Model to Describe The Relationship Between Knowledge, Skill, and Judgement in Nursing Practice", Nursing Forum, Vol.41, No.4, pp.150-157, 2006.
K. Stegers-Jager, M. J. Cohen-Schotanus, A. P. N. Themmen, "Motivation, Learning Strategies, Participation and Medical School Performance", Medical Education, Vol.46, pp.678-688, 2012.
M. R. Um, I. W. Park, "The study of learner-related variables influencing to the effect of reflective journal writing on learning in e-portfolio", Education engineering research, Vol.27, No.1, pp.213-246, 2011.
Y. H. Kim, "Learning Motivations, Academic Self-Efficacy, and Problem Solving Processes after Practice Education Evaluation", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.15, No.10 pp.6176-6186, 2010.
I. A. Kang, E. S. Jung, "The reexamination of educational implications of reflective journal: Auniversity class case", Korean Journal of Educational Methodology Studies. Vol.21, No.2, pp.93-117, 2009.
E. J. Shin, "A study related to self-efficacy, satisfaction with practice and fundamentals of nursing practicum", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.15, No.3, pp.380-386, 2008.
K. R. Livsey, "Clinical Faculty Influences on Student Caring Self-Efficacy", International Journal for Human Caring, Vol.13, No.2, pp.53-59, 2009.
Y. R. Park, "Knowledge, Attitude and Self-Confidence of Studenr Nurses Regarding Nosocomial Infection Control",Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.14, No.4, pp. 429-436, 2007.
A. Y. Kim, I. Y.Park, "Construction and Validation of Academic Self-Efficacy scale", Korean Journal of Educational Research", Vol.39, No.1, pp.95-123, 2001.
E. K. Lee, I. S. Kim, Y. M. Chae, H. S. Kim, "Development and evaluation of internet-based distance learning system for health science", Healthcare Informatics Research, Vol.5, No.3, pp.139-148, 1999.
K. Y. Seong, "Effects of practice nursing education : using standardized patients on subcutaneous insulin injection", Unpublished master's thesis, Eulji University, 2008.
K. McKenny, "Using an online video to teach nursing skills", Teaching and Learning in Nursing, Vol.6, No.4, pp.172-175, 2011.
A. L. Farquharson, A. C. Cresswell, J. D. Beard, P. Chan, "Randomized trial of the effect of video feedback on the acquisition of surgical skills", The British Journal of Surgery, Vol. 100, No.11, pp.1448-1453, 2013.
H. H. Han, "A Study of Convergence on Frequency of Performance, Self-Confidence, Performance Assessment Scores of Core Nursing Skills of Nursing Students", Journal of Digital Convergence, Vol.14, No.8, pp.355-362, 2016.
T. Bowden, A. Rowlands, M. Buckwell, S. Abbott, "Web-based video and feedback in the teaching of cardiopulmonary resuscitation", Nurse Education Today, Vol.32, No.4, pp.443-447, 2012.
Eroz-TugB, "Reflective feedback sessions using video recordings", ELT Journal, Vol.67, No.2, pp.175-183, 2012.
M. A. Kim, "A Study of Teaching Effectiveness on Clinical Nursing Education", Journal of Korean Academy of Nursing, Vol.26, No.4, pp.946-962, 1996.
E. J. Yeun, "Effectiveness of video-record method on fundamental nursing skill education: Focused on intramuscular injection practice", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.5, No.1, pp.86-96, 1999.
K. M. Lundberg, "Promoting self-confidence in clinical nursing students", Nurse Educator, Vol. 3, No.2, pp.86-89, 2008.
M. S. Jung, Young-Sook Kwon, "The Effects of Convergence-Based Reeducation on Core Basic Nursing Skills on Nursing Students' Competence and Confidence", Journal of Digital Convergence, Vol.13, No.4, pp.295-302, 2015.
A. M. Sally, M. L.Andrew, "Using on-line video clips to enhance self-efficacy toward dealing with difficult situations among nursing students", Nurse Education Today, Vol.26, No.3, pp.200-208, 2006.
M. Y. Moon, "Effects of Convergence-based Integrated simulation Practice program on the Clinical decision making, Problem solving process, Clinical competence and Confidence of core fundamental nursing skill performance for Nursing Students, Journal of Digital Convergence, Vol.15, No.7, pp.271-284, 2017.
K. R. Livsey, "Clinical Faculty Influences on Student Caring Self-Efficacy", International Journal for Human Caring, Vol.13, No.2, pp.53-59, 2009.
S. Y. Lee, Y. Y. Kim, "The effects of self-efficacy and self-directed learning readiness to self-leadership of nursing students", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 3, pp. 309-318, 2016.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.