$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 자기성찰 및 통찰력, 학업적 자기효능감이 임상추론역량에 미치는 영향
Influence of Self-reflection and Insight, and Academic Self-efficacy on Clinical Reasoning Competence among Nursing Students 원문보기

동서간호학연구지 = Journal of East-West nursing research, v.26 no.2, 2020년, pp.176 - 184  

안주현 (강원대학교 간호대학) ,  김명숙 (강원대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to investigate the influence of nursing students' self-reflection and insight, and academic selfefficacy on their clinical reasoning competence. Methods: Data were collected from 147 third- and fourth-year nursing students who had more than 6 months of clinical...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생의 임상추론역량을 향상시킬 수 있는 다양한 방법을 모색하기 위한 기초자료 제공을 위해 임상추론역량에 미치는 영향요인을 확인하였다. 본 연구 결과 간호대학생의 임상추론역량을 증진시키기 위해서는 학업적 자기효능감을 증진시키는 것이 도움이 되는 것으로 나타났다.
  • 본 연구는 간호대학생의 자기성찰 및 통찰력, 학업적 자기효능감, 임상추론역량 정도와 이들 변수 간의 관계를 확인하고, 임상 추론역량에 미치는 영향요인을 분석하고자 시도하였다.
  • 본 연구는 간호대학생의 자기성찰 및 통찰력, 학업적 자기효능감이 임상추론역량에 미치는 영향을 확인하기 위한 서술적 조사 연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 자기성찰 및 통찰력, 학업적 자기효능감이 임상추론역량에 미치는 영향을 확인하기 위한 조사연구로써, 구체적인 연구목적은 다음과 같다.
  • 이에 본 연구는 임상추론을 위한 인지적 사고능력에 영향을 주는 자기성찰 및 통찰력과 복잡하고 어려운 임상상황에서 문제해결을 자신 있게 할 수 있는 학업적 자기효능감이 임상추론역량에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 한다. 우선, 자기성찰은 자신의 사고나 감정, 행동에 대해 자신을 돌아보며 평가하는 것이고, 통찰력은 이러한 자기성찰을 명확히 이해하는 것으로, 자기성찰의 과정은 통찰로 이어지게 되는데, 이는 자신을 조절할 수 있는 중요한 요소이다[13,14].
  • 이에 본 연구에서는 간호대학생의 임상추론역량 증진을 위해 필요한 요소라고 예측되는 자기성찰 및 통찰력, 학업적 자기효능감이 임상추론역량에 미치는 영향을 규명하여, 임상추론역량을 증진시키기 위한 교육 전략의 근거를 마련하고자 한다.
  • 첫째, 간호대학생의 일반적 특성에 따른 임상추론역량의 차이를 파악한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Park EY. Clinical reasoning ability of oncology nurses. Asian Oncology Nursing. 2014;14(4):265-73. https://doi.org/10.5388/aon.2014.14.4.265 

  2. Simmons B. Clinical reasoning: concept analysis. Journal of Advanced Nursing. 2010;66(5):1151-8. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2010.05262.x 

  3. Tanner CA. Thinking like a nurse: a research-based model of clinical judgment in nursing. Journal of Nursing Education. 2006;45(6):204-11. https://doi.org/10.3928/01484834-20060601-04 

  4. Kim JA, Chu MS, Kwon KJ, Seo HK, Lee SN. Core competencies for new nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2017;23(1):40-53. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2017.23.1.40 

  5. Huang HM, Huang CY, Lee-Hsieh J, Cheng SF. Establishing the competences of clinical reasoning for nursing students in Taiwan: from the nurse educators' perspectives. Nurse Education Today. 2018;66:110-6. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.04.007 

  6. Kim EJ. Nursing students' clinical judgment skills in simulation: using Tanner's clinical judgment model. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2014;20(2):212-22. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.212 

  7. Hur HK, Song HY. Effects of simulation-based clinical reasoning education and evaluation of perceived education practices and simulation design characteristics by students nurses. The Korea Contents Society. 2015;15(3):206-18. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.206 

  8. Kim JY, Kim EJ. Effects of simulation on nursing students' knowledge, clinical reasoning, and self-confidence: a quasi-experimental study. Korean Journal of Adult Nursing. 2015;27(5):604-11. https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.5.604 

  9. van Wyngaarden A, Leech R, Coetzee I. Challenges nurse educators experience with development of student nurses' clinical reasoning skills. Nurse Education in Practice. 2019;40:102623. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102623 

  10. Kim JA, Ko JK. A study on clinical reasoning ability and academic achievements in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2015;16(3):1874-83. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.3.1874 

  11. Hong SM. Factors related to clinical reasoning competence of undergraduate nursing students [master's thesis]. Seoul: Yonsei University; 2018. p. 1-83. 

  12. Kang MJ, Ko JH, Na MO. Converged influencing factors on the clinical reasoning competency of senior grade nursing students. Journal of Convergence for Information Technology. 2019;9(7):57-66. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2019.9.7.057 

  13. Grant AM, Franklin J, Langford P. The self-reflection and insight scale: a new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality: an International Journal. 2002;30(8):821-35. https://doi.org/10.2224/sbp.2002.30.8.821 

  14. Song MO, Kim HY. Validity and reliability of the self-reflection and insight scale for Korean nursing students. The Korean Journal of Fundamentals of Nursing. 2018;25(1):11-21. https://doi.org/10.7739/jkafn.2018.25.1.11 

  15. Chen FF, Chen SY, Pai HC. Self-reflection and critical thinking: the influence of professional qualifications on registered nurses. Contemporary Nurse. 2019;55(1):59-70. https://doi.org/10.1080/10376178.2019.1590154 

  16. Kim AY, Park IY. Construction and validation of academic self-efficacy scale. Korean Journal of Educational Research. 2001;39:95-123. 

  17. Kim MY, Byun EK. Academic self-efficacy, critical thinking disposition, and learning motivation on problem solving ability in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2019;20(1):376-83. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.1.376 

  18. Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang AG. Statistical power analyses using G*Power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods. 2009;41(4):1149-60. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149 

  19. Liou SR, Liu HC, Tsai HM, Tsai YH, Lin YC, Chang CH, et al. The development and psychometric testing of a theory­based instrument to evaluate nurses' perception of clinical reasoning competence. Journal of Advanced Nursing. 2016;72(3):707-17. https://doi.org/10.1111/jan.12831 

  20. Joung J, Han JW. Validity and reliability of a Korean version of nurse clinical reasoning competence scale. Journal of the Korea AcademiaIndustrial Cooperation Society. 2017;18(4):304-10. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.4.304 

  21. Park HJ. Correlations among nursing professionalism, critical thinking disposition and self-leadership in nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2015;21(2):227-36. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.2.227 

  22. Kim YS, Oh EJ. Relationship among emotional intelligence, critical thinking and major satisfaction in nursing students. Journal of the Korea AcademiaIndustrial Cooperation Society. 2016;17(7):103-11. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.7.103 

  23. Seo HK. Development and Effect of a mobile education program for nursing students on high-risk infant. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing. 2019;7(2):71-82. https://doi.org/10.17333/JKSSN.2019.7.2.71 

  24. No SY. The relationships among communication competence, professional autonomy, and clinical reasoning competence of oncology nurses [master's thesis]. Seoul: Ewha University; 2020. p 1-77. 

  25. Han MY, Kim YS, Jeon MK. The mediating effect of self reflection and insight in the relationship between emotional intelligence and critical thinking disposition among nursing students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2019;19(24):1057-72. 

  26. Yang KM. The relationship among professional self-concept, academic self-efficacy and major satisfaction in nursing students. Journal of Digital Convergence. 2017;15(12):445-53. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.12.445 

  27. Kim JY, Heo NR. Academic self-efficacy and clinical nursing competence of nursing students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(2):611-23. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.2.611 

  28. Pai HC. The effect of a self-reflection and insight program on the nursing competence of nursing students: a longitudinal study. Journal of Professional Nursing. 2015;31(5):424-31. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2015.03.003 

  29. Jho MY. Effects of the type of writing reflective journals on academic self-efficacy and problem solving ability in nursing students taking a fundamental nursing skills course. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2017;19(5):2825-39. https://doi.org/10.37727/jkdas.2017.19.5.2825 

  30. Yang SH, Sim IO. Relationship between problem solving ability, critical thinking disposition, creativity, self efficacy and nursing process competence of nursing students. The Korea Contents Society. 2016;16(5):612-22. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.05.612 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로