최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.24 no.1, 2018년, pp.72 - 79
김수올 (광주대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of positive thinking and self-esteem on school adaptation among freshmen in a nursing department. Methods: Data were collected by questionnaires from 172 nursing students in the month of December 2017. The collected data were analyzed...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
긍정적인 사고란? | 긍정적인 사고는 외적인 스트레스가 있을 때 스트레스 상황을 문제로만 보지 않고 자기 내면의 경험들을 조절하는 능력을 통해 긍정적으로 지각할 수 있는 것으로(Sim & Hwang, 2013), 학교 적응에 관한 연구에서 같은 환경에서도 개인의 인지적 해결의 차이가 원인으로 보고되면서 긍정적 사고를 강조하고 있다(Goodhart, 1985). 긍정적 사고 수준이 높을수록 스트레스 상황을 잘 받아들이고, 학교생활에도 잘 적응하는 것으로 보고되고 있고(Park & Seo, 2015; Sim & Hwang, 2013), 간호대학생의 학교생활 적응에 긍정적 사고는 주요 변수로 나타났다(Kim, S. | |
학교적응과 긍정적 관계를 보인 변수들은? | 최근 11년간 발표된 대학신입생의 학교적응 관련 문헌 분석 결과 학교적응과 긍정적 관계를 보인 변수는 자아효능감, 자기존중감, 만족, 셀프리더십, 자아, 자아탄력성, 부모애착, 자기자비, 심리적 안녕감, 회복력, 지지, 진로정체감, 의사결정역량, 교수의 열정 등으로 나타났다(Yoo, & Kim, 2016). 살펴본 바와 같이 긍정적인 사고는 대학생의 학교생활 적응에 중요하게 영향을 미칠 수 있는 변인으로 예측되지만 대학신입생의 학교 적응 연구에서 긍정적 사고와 같은 긍정심리 특성과의 관련성을 조사한 연구는 찾아보기 힘든 실정이다. | |
간호학과 신입생들의 대학생활 적응을 도울 체계적인 방안이 필요한 이유는? | , 2016). 간호대학생의 대학생활을 성공적으로 적응시키는 것은 미래 간호사로서의 질적 역량을 강화시킴을 의미(Kim & Park, 2014)하므로 대학생활 적응은 가장 우선시 되어야 한다. 그러나 간호학과 신입생들은 1학년부터 과도한 학습 스트레스와 긴장감을 경험하고(Choi & Lee, 2012), 학과 특성상 학업에 대한 부담감을 겪게 되고, 학교 적응에 어려움을 겪는 것으로 보고되고 있다(Newton, Smith, Moore, & Magnan, 2007). |
Bandura, Albert. Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development and Functioning. Educational psychologist, vol.28, no.2, 117-148.
Hong 1995
The influence of college students' attachment to parents, their self-efficacy for academic attainment to college life adaptation Hong 133 2010
Effects of self leadership education on college students Jung 223 2005
Relationships among self-leadership, self-esteem, and interpersonal competence in college freshmen Kim 1103 2014
Relationships among irrational beliefs, self-efficacy, and adjustment to college with four-year-course nursing freshmen: Mediating effect of self-efficacy Kim 1163 2016
Development and validation study of the positive thinking scale Kim 767 2006
Development of standardized student motivation scales Kim 157 2002
Kim 2014
Lee, Mi-Ryon, Kwag, Youn-Kyong. Effects of Developmental task on Adaptation in College Living of Nursing Students. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지 = Asia-pacific journal of multimedia services convergent with art, humanities, and sociology, vol.7, no.1, 897-905.
Interpersonal relationship and the influencing factors in nursing student Lee 509 2014
Newton, Sarah E., Smith, Laureen H., Moore, Gary, Magnan, Morris. Predicting Early Academic Achievement in a Baccalaureate Nursing Program. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing, vol.23, no.3, 144-149.
Self efficacy and stress coping strategies of nursing students Min 299 2006
A study on examining the mediating effect of stress upon the relationships between irrational beliefs, positive-negative emotions and adaptation to school life of university students Park 161 2015
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance Printrich 33 1990
The self efficacy scale: Contraction and validation Sherer 663 1982
The effects of self-regulation ability and positive thinking on school adjustment of middle school students Sim 1 2013
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.