최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.25 no.3, 2019년, pp.312 - 320
이현경 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 김인숙 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 이태화 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 김광숙 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 조은희 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 이경희 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소) , 김정희 (연세대학교 간호대학, 김모임간호학연구소)
Purpose: The purpose of this study was to investigate the level of perceived readiness for interprofessional learning and its differences between nursing and other health-related students. Methods: A web-based survey was conducted from April 25 to June 30, 2017 in one university in Korea. A total of...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
보건의료 분야에서 IPE의 장점은 무엇인가? | 보건의료 분야에서 IPE는 학습자의 협력적인 팀워크의 지식, 기술, 태도를 향상시키며, 환자 중심 치료의 질을 높이는 중요한 요소로 보고되었다(Guraya & Barr, 2018). 팀 기반의 건강문제 중재는 전문직의 실무 능력을 향상시킬 뿐 아니라, 대상자의 건강 지표에도 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다(Zwarenstein et al., 2009). | |
전문직 간 교육이란 무엇인가? | 전문직 간 교육은(Interprofessional Education [IPE]) 둘 이상 전문직의 학생들이 효과적인 협력을 가능하게 하고 건강 결과를 개선하기 위해 서로에 대하여 배우고, 상대방으로부터 배우고, 서로 함께 배우는 것을 의미한다(World Health Organization [WHO], 2010). 학생들은 전문직 간 업무 방법의 이해를 통해 협력적으로 실무팀의 일원으로서의 준비를 할 수 있으며, 전문직 간 건강관리팀은 각 구성원이 가지고 있는 기술을 최적화할 뿐 아니라, 사례 관리를 공유하고 더 나은 건강서비스를 제공하는 방법을 이해하게 된다(WHO, 2010). | |
학생들이 전문직 간 업무 방법 이해를 통해 얻는 것은 무엇인가? | 전문직 간 교육은(Interprofessional Education [IPE]) 둘 이상 전문직의 학생들이 효과적인 협력을 가능하게 하고 건강 결과를 개선하기 위해 서로에 대하여 배우고, 상대방으로부터 배우고, 서로 함께 배우는 것을 의미한다(World Health Organization [WHO], 2010). 학생들은 전문직 간 업무 방법의 이해를 통해 협력적으로 실무팀의 일원으로서의 준비를 할 수 있으며, 전문직 간 건강관리팀은 각 구성원이 가지고 있는 기술을 최적화할 뿐 아니라, 사례 관리를 공유하고 더 나은 건강서비스를 제공하는 방법을 이해하게 된다(WHO, 2010). 보건의료 분야에서 다학제 간 건강관리의 중요성이 강조됨에 따라(Zwarenstein, Goldman, & Reeves, 2009), 미국간호교육협의회를 포함한 6개 보건의료학생 교육단체의 협력을 통해 Interprofessional Education Collaborative (IPEC)가 2009년에 발 족 되었고, 가치와 윤리, 역할과 책임, 전문직 간 의사소통, 팀워크의 핵심역량을 제시하였다(Interprofessional Education Collaborative [IPEC], 2016). |
Barton, Amy J., Brandt, Barbara. Interprofessional Education in the Age of Risk and Innovation. The Journal of nursing education, vol.57, no.11, 635-637.
Behling 2000
Dilman 2000
Granheim, Benedikte M., Shaw, Julie M., Mansah, Martha. The use of interprofessional learning and simulation in undergraduate nursing programs to address interprofessional communication and collaboration: An integrative review of the literature. Nurse education today, vol.62, 118-127.
Guraya, Salman Yousuf, Barr, Hugh. The effectiveness of interprofessional education in healthcare: A systematic review and meta-analysis. The Kaohsiung journal of medical sciences, vol.34, no.3, 160-165.
2015
2016
Labrague, Leodoro J., McEnroe – Petitte, Denise M., Fronda, Dennis C., Obeidat, Arwa Atef. Interprofessional simulation in undergraduate nursing program: An integrative review. Nurse education today, vol.67, 46-55.
Lee, Young Hee, Ahn, Ducksun, Moon, Jooyoung, Han, KuemSun. Perception of interprofessional conflicts and interprofessional education by doctors and nurses. Korean journal of medical education : KJME, vol.26, no.4, 257-264.
Lestari, Endang, Stalmeijer, Renée E., Widyandana, Doni, Scherpbier, Albert. Understanding students’ readiness for interprofessional learning in an Asian context: a mixed-methods study. BMC medical education, vol.16, 179-.
Lim, Daphne A.F.N., Noble-Jones, Rhian. Interprofessional education (IPE) in clinical practice for pre-registration nursing students: A structured literature review. Nurse education today, vol.68, 218-225.
McFadyen, A., Webster, V., Strachan, K., Figgins, E., Brown, H., Mckechnie, J.. The Readiness for interprofessional learning scale: A possible more stable sub-scale model for the original version of RIPLS. Journal of interprofessional care, vol.19, no.6, 595-603.
McFadyen, A. K., Webster, V. S., Maclaren, W. M., O'neill, M. A.. Interprofessional attitudes and perceptions: Results from a longitudinal controlled trial of pre-registration health and social care students in Scotland. Journal of interprofessional care, vol.24, no.5, 549-564.
2016
Interprofessional education programs for nursing students: A systematic review Park 235 2018
Parsell, Glennys, Bligh, John. The development of a questionnaire to assess the readiness of health care students for interprofessional learning (RIPLS). Medical education, vol.33, no.2, 95-100.
Porter, S. R., Whitcomb, M. E.. Mixed-Mode Contacts In Web Surveys. Public opinion quarterly, vol.71, no.4, 635-648.
Reis, Pamela J., Faser, Karl, Davis, Marquietta. A Framework for Web‐Based Interprofessional Education for Midwifery and Medical Students. Journal of midwifery & women's health, vol.60, no.6, 713-717.
Riskiyana, R., Claramita, M., Rahayu, G.R.. Objectively measured interprofessional education outcome and factors that enhance program effectiveness: A systematic review. Nurse education today, vol.66, 73-78.
Talwalkar, Jaideep S., Fahs, Deborah B., Kayingo, Gerald, Wong, Risa, Jeon, Sangchoon, Honan, Linda. Readiness for interprofessional learning among healthcare professional students. International journal of medical education, vol.7, 144-148.
Wong, Risa Liang, Fahs, Deborah Bain, Talwalkar, Jaideep S., Colson, Eve R., Desai, Mayur M., Kayingo, Gerald, Balanda, Matthew, Luczak, Anthony G., Rosenthal, Marjorie S.. A longitudinal study of health professional students’ attitudes towards interprofessional education at an American university. Journal of interprofessional care, vol.30, no.2, 191-200.
2010
The impact of an interprofessional practice experience on readiness for interprofessional learning Zaudke 371 2016
Zwarenstein, Merrick, Goldman, Joanne, Reeves, Scott. Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes.. The Cochrane database of systematic reviews, vol.2009, no.3, 000072-.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.