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논문 상세정보

SBAR를 이용한 의사소통이 간호사의 의사소통 인식과 환자안전에 대한 태도에 미치는 효과

The Effect of SBAR Communication on Nurse's Perception about Communication and Attitudes toward Patient Safety

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of SBAR communication program on nurse's perception about communication and attitudes toward patient safety. Methods: A single-group pre-post experimental study was conducted. A SBAR education program was provided to 167 nurses working in 9 general wards of a hospital in Seoul. A total of 153 questionnaires were included for the final analysis. Statistical analysis included analysis of variance, paired sample t-test, and Cochran-Mantel-Haenzel test. Results: After applying SBAR communication education, nurses perceived significant improvement in three of the five categories of communication between nurses and doctors; satisfaction (p=.001), accuracy (p=.001), and understanding (p=.002). The indicators of communication between nurses were also improved significantly in the order of accuracy (p=.001), satisfaction (p=.001), shift communication (p=.001), and openness (p=.016). The scores of nurse's attitudes toward patient safety demonstrated a significant increase in the five categories out of the six; perception of management (p=.001), working condition (p=.001), safety climate (p=.001), teamwork climate (p=.001), job satisfaction (p=.012). Conclusion: It is recommended that nurses and doctors use SBAR communication in their practice. Developing education programs and utilization methods is required for the effective establishment of SBAR communication.

질의응답 

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
SBAR
SBAR은 어떻게 구성되어 있는가?
상황(Situation), 배경(Background), 사정(Assessment), 권고(Recommendation)의 4가지 요소로 구성

SBAR는 미국 해군에서 대형사고의 위험을 불러일으키는 잘못된 의사소통을 감소시키기 위해 정형화된 대본으로 개발되었고, 의료현장에는 2003년 의사와 간호사의 구조화된 의사소통 형태로 Kaiser Permanante에서 처음 사용하였다[7]. SBAR는 상황(Situation), 배경(Background), 사정(Assessment), 권고(Recommendation)의 4가지 요소로 구성되어 있는데, 상황(S)은 환자의 상태 또는 발생한 문제에 대한 설명이고, 배경(B)은 현재의 문제와 관련된 배경 정보를 전달한다. 사정(A)은 측정 및 관찰된 데이터를 중심으로 현재 수집된 정보와 지난 처치 이후 변화된 내용 등 전반적인 분석 자료를 포함하고, 권고(R)는 정보를 전달하는 사람이 어떤 중재 또는 어떤 변화를 기대하는지에 대한 의견 등을 언급한다.

의료진간 정확한 의사소통
의료진간 정확한 의사소통의 중요성이 강조되는 이유는 무엇인가?
복잡한 의료현장에서 간호사와 의사 간 정확한 의사소통은 오류 발생 감소, 의료의 질 향상, 입원기간 단축, 의료진의 스트레스 감소 및 만족도 향상, 그리고 환자 만족도 향상에도 영향을 미치는 것으로 보고되어 그 중요성이 강조되고 있다

최근 의료현장에서는 환자의 안전과 의료의 효율성을 높이기 위한 다양한 활동들을 강구하고 있다. 이 중 복잡한 의료현장에서 간호사와 의사 간 정확한 의사소통은 오류 발생 감소, 의료의 질 향상, 입원기간 단축, 의료진의 스트레스 감소 및 만족도 향상, 그리고 환자 만족도 향상에도 영향을 미치는 것으로 보고되어 그 중요성이 강조되고 있다[1-3]. 미국의 The Joint Commission의 보고에 의하면 2015년 한 해 동안 미국 내 적신호 사건의 원인 상위 10개 중 3위가 의사소통의 문제이었고, 2004∼2015년까지 10년간의 치료지연 원인의 1위가 의사소통이었다[4].

SBAR
SBAR는 언제 개발되어 사용되기 시작하였는가?
미국 해군에서 대형사고의 위험을 불러일으키는 잘못된 의사소통을 감소시키기 위해 정형화된 대본으로 개발되었고, 의료현장에는 2003년 의사와 간호사의 구조화된 의사소통 형태로 Kaiser Permanante에서 처음 사용하였다

The Joint Commission과 Institute for Healthcare Improvement (IHI)는 의료진간 정확한 의사소통을 위해서는 표준화된 의사소통 도구를 사용하는 것이 필요하고, 의사소통 도구로 SBAR (Situation-Background-Assessment-Recommendation) 사용을 권고하고 있다[5,6]. SBAR는 미국 해군에서 대형사고의 위험을 불러일으키는 잘못된 의사소통을 감소시키기 위해 정형화된 대본으로 개발되었고, 의료현장에는 2003년 의사와 간호사의 구조화된 의사소통 형태로 Kaiser Permanante에서 처음 사용하였다[7]. SBAR는 상황(Situation), 배경(Background), 사정(Assessment), 권고(Recommendation)의 4가지 요소로 구성되어 있는데, 상황(S)은 환자의 상태 또는 발생한 문제에 대한 설명이고, 배경(B)은 현재의 문제와 관련된 배경 정보를 전달한다.

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참고문헌 (25)

  1. 1. Randmaa M, Martensson G, Leo Swenne C, Engstrom M. SBAR improves communication and safety climate and decreases incident reports due to communication errors in an anaesthetic clinic: A prospective intervention study. BMJ Open. 2014;4(1):e004268. http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2013-004268 
  2. 2. Bornemann-Shepherd M, Le-Lazar J, Makic MB, DeVine D, McDevitt K, Paul M. Caring for inpatient boarders in the emergency department: improving safety and patient and staff satisfaction. Journal of Emergency Nursing. 2015;41(1): 23-29. https://doi.org/10.1016/j.jen.2014.04.012 
  3. 3. Manojlovich M, DeCicco B. Healthy work environments, nursephysician communication, and patients' outcomes. American Journal of Critical Care. 2007;16(6):536-543. 
  4. 4. The Joint Commission. Sentinel event data: Root causes event type 2004-2015 [Internet]. Oakbrook Terrace, IL: The Joint Commission; 2016 [cited 2016 September 20]. Available from: https://hcupdate.files.wordpress.com/2016/02/2016-02-se- root-causes-by-event-type-2004-2015.pdf. 
  5. 5. The Joint Commission. Improving patient and worker safety: opportunities for synergy, collaboration and innovation [Internet]. Oakbrook Terrace, IL: The Joint Commission; 2012 [cited 2014 January 30]. Available from: https://www.jointcommission.org/assets/1/18/TJC-Impro vingPatientAndWorkerSafety-Monograph.pdf. 
  6. 6. Institute for Healthcare Improvement. SBAR tool: Situation-background-assessment-recommendation [Internet]. Boston, MA: Institute for Healthcare Improvement; 2015 [cited 2016 September 21]. Available from: http://www.ihi.org/resources/Pages/Tools/SBARTechniq ueforCommunicationASituationalBriefingModel.aspx. 
  7. 7. Thomas CM, Bertram E, Johnson D. The SBAR communication technique: Teaching nursing students professional communication skills. Nurse Educator. 2009;34(4):176-180. 
  8. 8. Doucette JN. View from the cockpit: what the airline industry can teach us about patient safety. Nursing. 2006;36(11):50-53. 
  9. 9. De Meester K, Verspuy M, Monsieurs KG, Van Bogaert P. SBAR improves nurse-physician communication and reduces unexpected death: A pre and post intervention study. Resuscitation. 2013;84(9):1192-1196. 
  10. 10. Woodhall LJ, Vertacnik L, McLaughlin M. Implementation of the SBAR communication technique in a tertiary center. Journal of Emergency Nursing. 2008;34(4):314-317. 
  11. 11. Panesar RS, Albert B, Messina C, Parker M. The effect of an electronic SBAR communication tool on documentation of acute events in the pediatric intensive care unit. American Journal of Medical Quality. 2016;31(1):64-68. 
  12. 12. Hyun MS, Cho HJ, Lee MA. Effect of SBAR-collaborative communication program on the nurses'communication skills and the collaboration between nurses and doctors. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2016;22(5): 518-530. 
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  22. 22. Vardaman JM, Cornell P, Gondo MB, Amis JM, Townsend-Gervis M, Thetford C. Beyond communication: The role of standardized protocols in a changing health care environment. Health Care Management Review. 2012;37(1):88-97. 
  23. 23. Stephen KR. Cognition: theory and applications. 9th ed. Park GS, translator. Seoul: Cengage Learning Korea Ltd; 2015. p. 293. 
  24. 24. Tjia J, Mazor KM, Field T, Meterko V, Spenard A, Gurwitz JH. Nurse-physician communication in the long-term care setting: Perceived barriers and impact on patient safety. Journal of Patient Safety. 2009;5(3):145-152. 
  25. 25. Andreoli A, Fancott C, Velji K, Baker GR, Solway S, Aimone E, et al. Using SBAR to communicate falls risk and management in inter-professional rehabilitation teams. Healthcare Quarterly. 2010;13:94-101. 

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