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Success Factors Analysis of Domestic Franchise Business - A Study on the CEO of Kwangju and Jeonnams - 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.23 no.4, 2018년, pp.155 - 165  

Song, Ji-Hyun (Dept. of Franchise start-up management, Chosun College of Science & Technology) ,  Jo, Gye-Beom (Business administration, Honam University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, We conducted to find out what factors may affect the development of franchise businesses by reviewing the success factors of the domestic franchise business. The research was conducted by the CEOs of Gwangju and Jeonnam Franchise Business and a total of 137 items were used in the empi...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구는 광주, 전남 프랜차이즈 경영자 대상으로 설문조사를 통해 프랜차이즈사업의 성공요인을 분석하고 더 나아가 프랜차이즈 사업의 효율적인 운영방안을 제시하고 가맹사업을 성공적으로 이끌기 위한 기초적 전략 방안을 수립하고자 한다.
  • 0을 이용하여 다중회귀분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 이 모든 실증분석방법들은 관련선행연구 결과들을 그 기초로 하였고, 설정된 연구모형에 대한 변수간의 관계 특성을 알아보기 위해서 진행되었다.
  • 프랜차이즈 운영 요인들에 대해 선행 연구를 통해 프랜차이즈 CEO역량, 프랜차이즈 시스템, 브랜드 관리, 가맹점주 역량, 상품 차별화 등이 프랜차이즈 사업의 성공에 영향을 주는 선행 요인변수라고 가정하고 이들 요인들이 가맹점 매출증가, 프랜차이즈 본사 수익증가 및 프랜차이즈 사업의 성공에 있어서 관계를 알아보고자 하는 것이다. 이 모든 가설들은 광주·전남 지역 프랜차이즈사업을 운영하는 CEO 및 임원, 본부장을 대상으로 설정하였다.
  • 프랜차이즈산업에서 가맹점주의 경영관리능력, 및 기업가 자질 그리고, 프랜차이즈 본부의 직간접적인 지원 등이 가맹점의 경영성과에 영향을 미치는가를 알아보는 연구를 하였다. 이종업종간 경쟁수준 결과 성취욕, 운영관리요인이 유의한 정의 차이를 보이고, 유사업종간 경쟁수준 결과 성취욕, 운영관리, 직접지원, 간접지원의 4개 요인이 유의한 정의 차이를 보이고, 창업경험의 유무에서는 도전적 요인이 재무성과와 만족성과간의 상관관계는 측정변수간의 유의한 정의 관계가 존재한다고 주장했다[23].

가설 설정

  • 가맹 본부의 프랜차이즈 운영요인은 가맹점 매출증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • 가맹 본부의 프랜차이즈 운영요인은 프랜차이즈 본사 수익 증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H12> 가맹점 매출증가는 프랜차이즈 사업성공에 정 (+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H4> 가맹점주 역량은 가맹점 매출증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H9> 가맹점주 역량은 프랜차이즈 본사 수익증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H3> 브랜드관리는 가맹점 매출증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H8> 브랜드관리는 프랜차이즈 본사 수익증가에 정 (+)의 영향을 미칠 것이다.
  • <가설 H1> 프랜차이즈 CEO역량은 가맹점 매출증가에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
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참고문헌 (25)

  1. https://www.motie.go.kr 

  2. https://franchise.ftc.go.kr 

  3. M. S. Kim, and U. J. Park, "Analysis of Succss Factor of Domestic restaurant business franchise," Journal of Cultural Industry Studies, Vol. 2010, No. 2, pp. 101-118, 2010. 

  4. Dant. R. P, N. I. Nasr, "Control Techniques and Upward Flow of InFormation in Franchising Markets: Conceptualization and Preliminary Evidence." Journal of Business Venturing, Vol. 13, No. 1, pp. 3-28, 1998. 

  5. K. I. Kim, "A Study on the success Factors of the Foodservice Franchise Business,"Culinary science and hospitality research, Vol. 15, No. 2, pp. 219-230, 2009. 

  6. S. C. Han, "Jeju Franchise Industry Promotion Plan,"Jeju Research Institute, Vol. 2011, No. 4, pp. 88-89, 2011. 

  7. Shane. S, Foo. M, "New Firm survival: An institutional explanation for Franchisor mortality." Management Science, Vol. 45, No. 2, pp. 142-159, 1999. 

  8. S. I. Park, and C. H. Park, "The Study on the Success Factors for Starting Korean Franchises Business," Global Business Administration Review, Vol. 6, No. 2, pp. 63-82, 2009. 

  9. A. Y. Jeong, J. H. Lee, "The effects of determinant factors of selecting food service franchisor on management performance and intention of recontract," Korean Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 25, No. 2, pp. 107-124, 2016. 

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  11. S. W. Youn, and siPark, "The Impact of Entrepreneurship of Franchisees on Their Business Performance : Mediation Effects of Market Orientation and Relationship Commitment," Journal of Channel and Retailing, Vol. 13, No. 3, pp. 101-126, 2008. 

  12. S. H Park, T. H. Kim, et al., "The Effect of Franchisees' Attitude Toward Business on Satisfaction with Franchise decision and Intention to Remain in the Franchise System," Korean Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 17, No. 1, pp. 119-135, 2008. 

  13. Shane, Scott A, "From Ice Cream to the Internet; Franchising to Drive the Growth and Profits of Your Company, London: PEARSON Prentice Hall, 2005. 

  14. H. J. Lee, Y. K. Lee, "The Effect of Franchising Supports and Features of the Relationship on Quality of the Relationship in Korean travel industry," Korean Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 17, No. 6, pp. 169-189, 2008. 

  15. E. Y. Lee, S. B. Lee, "The effects of franchisor's market oriented intelligence and brand orientation on new product development, differentiation, trust and performance in the foodservice industry," Korean Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 18, No. 2, pp. 109-129, 2009. 

  16. Y. G. Jeon, and Y. K. Park, "The effect of brand equity of foodservice franchise firms to customer satisfaction and customer loyalty," Korean Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 26, No. 4, pp. 191-205, 2017. 

  17. C. L. Shin, "A Study on Performance Determinants of Franchise Franchisees," Kuk-Min University Doctoral degree, 1993. 

  18. S. L. Han, M. Y. Baek, "Effects of Environmental Uncertainty on Transaction and Industry Characteristics in the Franchising Markets," Journal of Channel and Retailing, Vol. 13, No. 3, pp. 55-77, 2008. 

  19. S. I. Park, C. H. Park, "The Study on the Success Factors for Starting Korean Franchises Business," Global Business Administration Review, Vol. 6, No. 2, pp. 63-82, 2009. 

  20. B. O. Kang, J. H. Lee, et al., "Franchise Industry Promotion Policy through Analysis of Success Factors of Franchise Business," Journal of Channel and Retailing, Vol. 14, No. 5, pp. 153-179, 2009. 

  21. H. N. Lee, "Influence of the Leadership of Franchise Supervisor on Franchisee Satisfaction and Performance," Kuk-Min University Doctoral degree, 2008 

  22. J. H. Ji, "The Comparative Research on Factors of Business Revitalization by Beauty Franchise Brands in Korea," Journal of Cultural Product & Design, Vol. 15, No. 2, pp. 460-475, 2009. 

  23. Y. J. Kim, "A study on the factors of successful in food franchisee," Kyung-Sung University Doctoral degree, 2006 

  24. M. H. Ryu, "A Study on the Franchisee Success Factors as Franchise Perceived by the Franchisor," Kyung-Won University Doctoral degree, 2006 

  25. S. C. Han, "Jeju Franchise Industry Promotion Plan,"Jeju Research Institute, Vol. 2011, No. 4, pp. 88-89, 2011. 

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