최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.31 no.1, 2018년, pp.18 - 28
최유남 (경북대학교 간호대학원) , 김지연 (경북대학교 간호대학원) , 신지인 (경북대학교 간호대학원)
Purpose: The purpose of this study was to investigate the factors that influence ego-resilience among adolescents who have experienced abuse by parents in South Korea. Methods: This correlational study used the 4th year cross-sectional data of the seventh-grade middle school students who participate...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자아탄력성이란 무엇인가? | 자아탄력성은 개인이 가진 긍정적 보호 기제의 하나로서, 심각한 위험환경에 노출됨에도 불구하고, 이러한 역경과 고난에 잘 적응하고 이전의 적응수준으로 회복할 수 있는 능력을 의미하며[6], 대처의 효율성을 증진시킬 수 있으며, 불안에 대한 민감성을 낮추고 삶에 대한 긍정적 참여를 가능하게 하는 요인으로 간주되어 학대 청소년의 적응과 관련된 연구에서 새롭게 주목을 받고 있다[8]. 지금까지 학대와 자아탄력성에 관한 선행연구들은 주로 청소년의 학대피해경험으로 인해 유발되는 비행, 폭력, 학업성취, 학교생활 적응 등과 같은 부정적인 결과를 완충시키는 매개변인으로서의 자아탄력성의 역할을 살펴보거나[2,7,9], 학대 청소년의 자아탄력성에 영향을 미치는 일부 개인 및 환경특성만을 고려한 단편적인 연구들[5,6,10]이 대부분으로 다양한 측면에서 자아탄력성에 영향을 미치는 요인을 파악하기에는 한계가 있다. | |
청소년기에 다양한 셩태의 부적응 상태에 놓이기 쉬운 이유는 무엇인가? | 청소년기는 아동기에서 성인기로 이행하는 과정으로 다양한 발달과업이 이루어지며, 신체적, 심리적, 환경적 측면에서 급격한 변화를 경험하게 되는 시기이다. 이 시기는 타인과 상호작용이 증가하면서 주변 환경의 영향을 쉽게 받으며[1], 입시 위주의 경쟁적인 교육문화와 성적에 대한 부담 등으로 인해 높은 스트레스, 우울감 등의 심리적 문제를 호소하며, 다양한 형태의 부적응 상태에 놓이기 쉽다[2]. 특히 청소년기의 환경요인 중 부모 등의 보호자에 의한 학대경험은 이후 청소년의 발달에 심각한 영향을 미치는 위험요인으로 제기되고 있다[3]. | |
부모에 의해 학대를 받은 청소년에게 일어나는 부정적 영향은 무엇인가? | 주 양육자인 부모에 의해 학대를 받은 청소년은 낮은 자아존중감, 자신의 감정 통제의 어려움, 우울, 공격성, 사회적 위축, 학교폭력이나 비행에의 노출 등 다양한 심리사회적 부적응 행동을 갖게 된다[5]. 또한 가족 안에서 바람직한 사회적 관계를 갖지 못한 청소년의 경험은 성인기에 이르기까지 지속적인 영향을 주어 부정적이고 왜곡된 인간관계를 형성하게 하고 반사회적 행동을 초래하는 등 사회구성원으로 성장 ․ 발전해 나아가는데 있어 심각한 저해요인으로 작용하게 된다[6]. |
Kim JY, Lee JH, Eun SH, Eun BL, Nam SO, Song MK. Psychological characteristics of children and adolescents with headaches. Journal of the Korean Child Neurology Society. 2010;18(1):58-65.
Han HA, Doh HS. The effects of family risk factors, ego-resilience and quality of peer relationships on adolescent problem behaviors. Korean Journal of Child Studies. 2008;29(1):87-101.
Seo JS, Lee DH. Mediating effect of self-identity on the relationship between parenting behavior and adolescents' subjective well-being. Korean Journal of Counseling. 2010;11(4):1599-1622. https://doi.org/10.15703/kjc.11.4.201012.1599
Kil HJ. Statistics on child abuse status. Education Policy Forum. 2016;275:31-34.
Lim YM. Exploration of variables effecting on poor adolescents' self-resilience and self-esteem: Focusing on parent's child-rearing attitudes and the quality of peer and teacher relationships. Korean Journal of Home Economics Education Association. 2013;25(2):147-167.
Bae HO. Impact of abuse experience on children's school adjustment: Mediating factor of resilience. Journal of Korean Council for Children & Rights. 2010;14(2):193-217.
Haase J. The adolescent resilience model as a guide to interventions. Journal of Pediatric Oncology Nurses. 2004;21(5):289-299. https://doi.org/10.1177/1043454204267922
Kim EG. Relations of depression, ego-resilience and health behaviors in high school students. Korean Society School Health. 2017;30(2):174-180. https://doi.org/10.15434/kssh.2017.30.2.174
Bronfenbrenner U. Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist. 1977;32(7):513-531. https://doi.org/10.1037/0003-066x.32.7.513
Lee HL. Adversity and positive adaptation of adolescents: The role of resilience [dissertation]. Seoul: Hanyang University; 2007. p. 1-119.
Rosenberg M. editors. Society and the adolescent self image. New York, NY: Princeton University Press; 1965.
Korea University Behavioral Science Research Center. Psychological Scale Handbook. 2nd ed. Seoul: Hakjisa; 2000.
Youth and Children Data Archive. KCYDS 1st-7th Survey Codebook [Internet]. Soeul: National Youth Policy Institute; 2017 [cited 2017 October 10]. Available from: http://archive.nypi.re.kr
Song HO. A structural analysis of the variables related to adolescents' ego-Identity [dissertation]. Daegu: Keimyung University; 2009. p. 1-142.
Huh MY. The study for the development and validation of 'parenting behavior inventory' perceived by adolescent [dissertation]. Seoul: Ewha Womans University; 1999. p. 1-92.
Hwang MK. The relationship between parent-peer attachment of multi-culture children and social anxiety [master's thesis]. Busan: Pukyong National University; 2010. p. 1-65.
Armsden GC, Greenberg MT. The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 1987;16(5):427-454. https://doi.org/10.1007/bf02202939
Min BS. The effect of school adaptation and self-concept on academic performance, [master's thesis]. Seoul: HongIk University; 1991. p. 1-58.
Jung HS. The influence of attachment to mother and school life adjustments on elementary school students' optimism [master's thesis]. Seoul: Dankook University; 2009. p. 1-59.
Carolina Population Center. ADD Health [Internet]. USA: CPC; 2009 [cited 2017 October 10]. Available from: http://cpu.unc.edu/projects/addhealth
Kim SW. The effect of social support on abused children's adjustment [master's thesis]. Seoul: Seoul National University; 2003. p. 1-81.
Block J, Kremen AM. IQ and Ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology. 1996;70(2):349-361. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.2.349
Lee YJ. Resilience and protective factors in at risk children. Korean Journal of Child Studies. 2002;23(1):1-16.
Choi YJ, Lee SY. Internalization problem, delinquency, and protective factor in poor adolescent. Journal of Korean Society of Child Welfare. 2006;21:89-113.
Shin TS, Lee HJ, Kwon HK. Relations among adolescents' perceived parental behaviors, ego-resiliency, and self-esteem. Journal of Yeolin Education. 2016;23(3):45-64. https://doi.org/10.18230/tjye.2015.23.3.45
Kwon SW, Lee YH, Song IH. A study on adolescent happiness: Application of the adolescent resilience model. Studies on Korean Youth. 2010;23(2):39-72.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.