최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.9 no.5, 2018년, pp.61 - 67
우진주 (경북보건대학교 간호학과) , 곽은미 (경북보건대학교 간호학과) , 이혜진 (경북보건대학교 간호학과)
This study was conducted to ascertain the mediating effects of aggression in high school students' relationship with smartphone overuse and cyberbullying. Data were collected from 328 high school students in K city using self-report questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS 22.0 and...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
사이버불링이란 무엇인가? | 대표적인 역기능으로 지적되고 있는 것이 사이버불링인데 그동안 학교만의 문제라고 생각되어 왔던 전통적인 괴롭힘(bullying)이 최근 전자 정보의 영역으로 이동하기 시작하면서 지속적으로 증가되고 있다[3]. 사이버불링은 사이버(cyber)와 불링(bullying)이 결합된 신조어로 온라인상에서 힘의 불균형으로 인해 발생되는 행동을 뜻한다. 다시 말해 쉽게 방어할 수 없는 개인이나 집단에 대해 수행된 공격적이며 의도적이고 반복적인 괴롭힘을 의미한다[4,5]. | |
스마트폰 과다사용이 사이버불링에 영향을 끼칠 수 있는 국내 배경은 무엇인가? | 사이버불링은 개인뿐만 아니라 가정과 학교, 지역사회 등 사회전체에 부정적인 영향을 미칠 수 있는 청소년 문제이다. 한국의 스마트폰 사용량과 보급률은 외국에 비해서 훨씬 높은 편이나[6] 아직까지 과다사용에 대한 규제나 사이버불링에 대한 명확한 법적 제제는 없는 실정이다. 이러한 상황을 고려할 때 사이버불링은 더욱 심각해질 수 있으므로 본 연구에서는 스마트폰 과다사용이 사이버불링에 미치는 영향을 파악하고, 그 관계에서 공격성의 매개 효과를 확인하고자 한다. | |
스마트폰 사용의 증가에 따라 사이버불링은 어떻게 변화하였는가? | 2013년 인터넷 사용 실태조사에 따르면 응답자 10명 중 8명이 스마트폰을 소지하고 있는 것으로 나타나[6] 스마트폰이 청소년들 사이에서 급속히 확산되고 있음을 알 수 있다. 스마트폰 사용의 증가와 함께 모바일 메신저나 SNS를 통한 청소년 또래문화의 형태가 다양해지면서 단체 카톡방, 페이스북 등을 통한 상시적 괴롭힘이 이루어지는 사이버불링이 두드러지게 증가하고 있다[7-9]. 특히 고등학생의 38. |
J. H. Lee. & S. C. Ahn. (2013). A study on the cyberbullying for the prevention of school violence : focused on the characteristics of the legal response in the United States and the review for the legislative introduction. Conflict Resolution Research. 11(1), 133-157.
S. Resett. & M. G. Guadix. (2017). Traditional bullying and cyberbullying : differences in emotional problems, and personality. Are Cyberbullies more machiavellians?. Journal of Adolescence. 61, 113-116. DOI : https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.09.013
F. Mishna, M. Saini. & S. Solomon. (2009). Ongoing and online : children and youth's perceptions of cyberbullying. Children and Youth Services Review. 31(12), 1222-1228.
D. Olweus. (1996). Bullying at school : knowledge base and an effective intervention program. Annals of the New York Academy of Sciences. 794(1), 265-276.
I. Whitney. & P. K. Smith. (1993). A survey of the nature and extent of bullying in junior / middle and secondary schools. Educational Research. 35(1), 3-24.
H. Cho. (2013). A study on the usage status of smartphone users by gender and age. Internet & Security Focus. 11, 35-51.
N. Brody. & A. L. Vangelisti. (2017). Cyberbullying : topics, strategies, and sex differences. Computers in Human Behavior. 75, 739-748.
S. Shin. (2016). A study on the relationship of strain and cyberbullying among adolescents. Journal of the Social Science. 23(1), 339-366.
R. Kowalski, S. P. Limber. & P. Agaston. (2008). Cyberbullying : Bulllying in the digital world. New Jersey. Blackwell Publishing.
K. H. Lee. (2014). Criminal measures against cyberbullying. Law Review. 56, 269-289.
R. Kowalski, S. P. Limber. & A. McCord. (2018). A developmental approach to cyberbullying : prevalence and protective factors aggression and violent behavior. Aggression and Violent Behavior. DOI : https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.02.009
C. H. Lee. & N. M. Shin. (2017). Prevalence of cyberbullying and predictors of cyberbullying perpetration among Korean adolescents. Computers in Human Behavior. 68, 352-358. DOI : https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.047
T. K. Oh. (2013). The relationship between cyberbullying victimized experience and emotional behavior of middle school students. Journal of the Korea Society of Computer and Information. 18(12), 207-215.
D. Sharma, J. Kishore., N. Sharma. & M. Duggal. (2017). Aggression in schools : cyberbullying and gender issues. Journal of Asian Psychiatry. 29, 142-145.
E. J. Kim & J. M. Jeong. (2016). The structural relationship between school life satisfaction, school violence, cyberbullying damage in high school. Journal of the Korean Youth Studies. 23(7), 87-115.
S. N. Kim, E. H. Bang. & Y. S. Han. (2017). Meta-analysis for exploring predictors of cyberbullying perpetration among youth in Korea. Journal of the Korea Contents Association. 17(5), 18-33.
P. K. Smith. (2012). Cyberbullying and cyber aggression. Handbook of school violence and school safety. London. Routledge, 111-121.
S. M. You, J. M. Kim. & C. G. Kim. (2017). The effects of psychological characteristics of adolescents on cyberbullying perpetration : Focusing on the mediating effect of cyberbullying victimization. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 33(3), 63-82.
C. H. Lee. & K. S. Lee. (2013). An exploration of the impact of social media use on cyberbullying by youth : a focus on network characteristics, Journal of the Korea Youth Studies. 24(3), 259-285.
J. W. Patchin. & S. Hinduja. (2006). Bullies move beyond the schoolyard : a preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice. 4(2), 148-169.
V. Dzukaeva. (2014). Family characteristics of psychological separation from parents during late adolescence. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 146, 346-352.
S. S. Lee. & S. H. Jun. (2015). An study on the causes of university students' cyberbullying : three smartphone uses of texting, sns and internet. Korean Criminological Review. 26(3), 187-207.
J. Y. Lee. & D. P. Park. (2015). The effects of parental overprotection on cyber violence experience : focused on the mediating effects of trait anger and aggression. Journal of the Korea Youth Counseling. 23(1), 55-76.
D. R. Boyd, H .L. Bee. & P. A. Johnson. (2014). Lifespan Development. London. Pearson.
Y. O. Cho. (2013). The impact of cyberbullying victim experience and the influence of mediating effect of depression on delinquent behaviors. Journal of the Korean Youth Studies. 20(10), 117-142.
S. Icellioglu. & M. S. Ozden. (2014). Cyberbullying : a new kind of peer bullying through online technology and its relationship with aggression and social anxiety. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 116, 4241-4245.
F. Paul, E. Erdfelder, A. G. Lang. & A. Buchner. (2015). G* Power 3 : A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 39(2), 175-191.
National Information Society Agency. (2011). Development of smartphone addiction diagnosis scale. Seoul. National Information Society Agency.
Y. I. Ko. (1993). Relationship between anger expression style and depression and aggression in university students. Doctoral dissertation. Pusan University, Busan.
H. Y. Na. (2016). The mediating effects of attitude toward school violence and 4644violence in the relationship between cyberbullying and smartphone overuse of high school students. Master's thesis. Myongji University, Seoul.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.