최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.9 no.7, 2018년, pp.125 - 133
The purpose of this study was to explore college students' subjective perception on physical education using Q-methodology. Thirty college students participated in this study. This study found four types of college students' perception for physical education. Type I is named 'the type of Emphasizing...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
체육교육의 목적이 영향을 받은 두 개의 사상은? | 체육교육의 목적은 시대에 따라 많은 변화를 거쳤으나 크게 두 개의 사상에 의해 영향을 받아 왔다. 먼저, 19세기부터 20세기 초에 강조된 ‘신체의 교육(education of the physical)’사상이다. 신체의 교육은 심신일원론적인 사상을 바탕으로 체육교육은 신체의 발달을 주된 목표로 하였다. 그러나 이 사상은 체육의 범위를 신체의 외형적인 발달에 한정한다는 비판을 받아왔다[2]. 다른 하나는 20세기 초에 이르러서 미국의 진보주의 교육사상의 영향으로 ‘신체를 통한 교육(education through the physical)’이다. 신체를 통한 교육은 Williams[3]가 체육을 전인교육을 위한 중요한 교과목으로 주장하면서 강조되었는데 이는 체육의 학문화 과정과 맞물려 체육이 교육적 당위성을 확고히 하는데 부합하면서 오늘에 이르기까지 체육의 가치에 영향을 미치고 있다[2,4]. 이러한 가치를 반영하여 우리나라의 2009개정교육과정에서는 ‘신체활동의 가치’와 더불어 도전, 건강, 표현, 여가, 경쟁의 다섯 가지 가치를 중심으로 내용을 강조한 바 있다[1,5]. | |
체육교육의 목표는? | 체육교육의 목표는 전인적 인간을 육성하는데 있다. 즉, 체육교육은 지행과 덕행 그리고 신체가 조화롭게 형성된 인간을 육성하는 교과이다. | |
체육교육은 어떤 교과인가? | 체육교육의 목표는 전인적 인간을 육성하는데 있다. 즉, 체육교육은 지행과 덕행 그리고 신체가 조화롭게 형성된 인간을 육성하는 교과이다. 대부분의 교과가 주로 지적인 활동을 통하여 인지적 능력 향상을 교과목표로 설정하고 있다는 점을 고려하면, 신체활동을 통해 전인적 인간 형성을 목표로 설정하고 있다[1]는 점에서 체육 교과의 독특성과 중요성은 강조된다. |
Ministry of Education(2011). Physical Education Curriculum. Ministry of Education 2011(361).
Y. O. Ahn. (1994). Subject Matter Knowledge and Skill as Concepts for Justifying Physical Education in The School Curriculum. Korean Journal of Sport Pedagogy, 1, 1-9.
Williams, J. F.(1965). The Principles of Physical Education. Philadelphia: W. B. Saunder Company.
S. G. Kim. (2016). A Study Goal of The Physical Education: In terms of The 'Education of The Physical. The Korean Journal of Elementary Physical Education, 21(4), 11-25.
J. W. Lee & C. G. Park(2017). The Analysis on interest of the physical education teachers about the revised physical education curriculum in 2015. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(5), 165-173.
O. S. Lee & E. C. Choi & H. S. Jung. (2017). A Systematic Review of Physical Education Teachers' Continuing Professional development. Korean Journal of Sport Pedagogy, 24(3), 1-23.
M. J. Kwon & K. S. Kim. (2011). Research on Physical Education Teachers' Professional Factors in Middle School according to Practicing Experiences of Instruction Consulting. Korean Journal of Sport Pedagogy, 18(4), 145-163.
E. C. Choi. (2011). Reexamining Professionalism of Sport Professionals: The Role and Education of the Spiritual Dimension. Korean Journal of Sport Pedagogy, 18(2), 1-25.
J. A. You. (2000). Research on Expertise in Teaching, Korean Journal of Sport Pedagogy, 7(2), 41-59.
I. S. Nam. (2014). Effect of Physical Education Teacher's Teaching Behaviors on Learning Motivation and Help-seeking Behaviors for Middle School Students. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 19(1), 15-29.
J. H.. Pyo & K. M. Lee & S. H. Jeong. (2010). The Effect of Intrinsic Motivation of Physical subject and Teaching Behavior of Physical Education Teacher on Class Satisfaction in Physical Education of Middle school students. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 15(2), 311-324.
G. I. Lee. (2012). Exploration on Analytic Framework and Instructional Content for Designing Integrative Physical Education : In Basis of Territorial Competent Activity. Secondary Education Research, 60(4), 1169-1203
H. C. Cho & Y. H. Seo. (2015). The Differences in Important Recognition Degree about the Aspect and the Features of 'Good PE Class' between Secondary School Preliminary Teachers and In-Service Teachers. Holistic Research, 19(4), 173-191.
S. H. Lee & S. B. Choi & J. H. Jung. (2011). Importance Analysis for Conceptions on 'Good Teaching' of Novice and Expert Physical Education Teacher in Secondary School. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 16(2), 15-29.
J. L. Park. (2007). An Analysis for the Improving Physical Education Class Culture. Korean Journal of Sport Pedagogy, 14(4), 25-42.
E. J. Kim, & K. I. Jung & J. W. Park. (2012). Positive Understanding on Physical Education Class of Middle School Students by Class Diaries. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 17(3), 63-77.
B. J. Lee, & J. W. Kim, & J. W. Yi. (2011). A Study on The Students' Perception and Preference of Physical Education Teachers' Teaching Behavior. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 16(2), 29-42.
Kerlinger, F. N.(1986). Foundations of behavioral research(3rd ed), New York: Holt, Rinehart, and Winston. (Chapter on "Q Methodology").
Goe, L.(2007). The link between Teacher Quality and Student Outcomes: A Research Synthesis. Washington, DC: National Comprehensive Center for Teacher Quality.
O. S. Lee. (2018) In-Service Teachers' Professional Development in England for Quality Elementary Physical Education: Trend and Its Implications for Korean In-service Teacher Education. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 22(1), 1-13.
P. S. Lee. (2004). Efficient Programs for Middle School Physical Education's Curriculum through Complementary Connection of School Physical Education and Life Sports. The Korean Journal of School Physical Education 14(1), 1-12.
C. H. Lee, & J. W. Kim. (2012). Effects of School Sport Activity Using the Community Sport Facilities on Sport Activity Satisfaction and Physical Education Class Attitude. Journal of Korean society for the Study of Physical Education, 16(4), 159-172.
J. Y. Lim. (2007). A Study on the Outlook of Physical Education Teachers on the Unit Construction of Physical Education History in Middle School. Master's dissertation. Korea National University of Education, Chungcheongbuk-do.
S. N. Nam & K. T. Eo. (2018). A Study on the Development Process and Status of Korean Marathon. Journal of the Korea Convergence Society, 9(4), 357-371.
K. S. Oh & E. K. Suh & H. J. Chung(2018). A study on development of educational contents about combining computational thinking with design thinking. Journal of Digital Convergence, 16(5), 65-73.
L. S. Ahn(2018). Subjectivity about North Korean refugee: A Q-methodology Approach. Journal of Digital Convergence, 16(2), 37-45.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.