최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.7, 2018년, pp.243 - 248
이경희 (제주대학교 대학원 과학교육학부 컴퓨터교육전공) , 고주형 (제주대학교 컴퓨터교육과) , 좌찬익 (제주대학교 컴퓨터교육과) , 조정원 (제주대학교 컴퓨터교육과)
The most important factor for collaborative learning to be effective is the selection of tools that constitute groups. Grouping is to facilitate collaborative learning, learners form groups based on various characteristics. If a group of students fails to form properly due to the selection of the wr...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
소시오메트리란? | 소시오메트리란 집단 내 구성원들 간의 선호, 배척을 포괄해서 나타내는 방법으로, 집단 내에서의 개인의 선택, 의사소통 및 상호작용 형태에 관한 자료를 수집하고 분석하는 방법을 말한다[7]. 즉, 집단 내 구성원들로 하여금 함께 특정 활동에 참여하고 싶은 사람과 그렇지 않은 사람을 선택하도록 함으로써 집단 내 인간관계를 밝히는 도구가 되어 왔다. | |
교사의 역할은 무엇인가? | 교사의 중요한 역할 중 하나는 학급을 잘 관리하고 운영하는 것이라고 할 수 있다. 그러나 현직 교사들은 자신의 학급 안에서 은밀하게 이루어지는 불링의 피해자와 가해자가 누구인지, 최소한의 교우관계도 파악하기가 쉽지 않다[2]. | |
학교에서 공동체 구성원으로써 어떠 점을 배울 수 있는가? | 학교는 학생들이 하루 중 가장 많은 시간을 보내고 생활하는 공간이다. 또한, 같은 반 친구들과의 상호작용을 통해 교우관계를 형성하고 사회에 나가 공동체 구성원으로서 맡은 바 책임과 역할을 성실히 수행 할 수 있도록 배울 수 있는 교육의 현장이다. 이러한 교육의 현장에서 학생들이 직면한 문제 중 하나는 사회적으로 심각하게 제기 되고 있는 불링(bulling)이다[1]. |
S. J. Lee. (2014). A Study on the Role of the Teacher for the Prevention of the School Violence. Master dissertation. Wonkwang University, Jeonrabukdo.
S. S. Im, K. H. Kim & S. H. Moon. (2013). Understanding cyberbullying and legal and educational countermeasures. The Korean Ethics Education Association, 2013(2), 26-60.
M. J. Kim. (2003). A Design and Implementation of Web-based Management Program. Master dissertation. Koomin University, Seoul.
J. H. Kang. (2006). Development of A Web-based Automatic Class Management System for Enhancing Efficiency of Teacher Job. Master dissertation. Shinra University, Busan.
C. S. Park. (2014). Development of Mobile Based Web Application for Class Management. Master dissertation. Jinju Education University. Jinju.
H. S. Park & S. J. Im. (2000). A model development for preventing of group bullying program through sociometry and sociodrama at school. Korea Association for Psychodrama and Sociodrama, 3(1), 59-80.
H. K. Im. (2010). A study on Effective Composing Partner in the Pairs Check Model. Master dissertation. Koomin University, Seoul.
M. A. Park. (2014). Effects of Different Learner-Pairing Techniques and Task Types on Vocabulary Learning in the Elementary English Class. Master dissertation. Seoul National University of Education. Seoul.
K. W. Hong & J. H. Kim. (1998). The usefulness of Sociometry in School Scenes. The Korean Psychological Association, 1998(1), 1-17.
M. J. Jang. (2010). A Study on the Meaning-Controlling Patterns by Level. Master dissertation. Korea University, Seoul.
J. H. Han. (2014). The Influence of the Grouping Method by Personality Types on Reading attitude and interactions. Master dissertation. Catholic University, Seoul.
Y. S. Kwon. (2004). Effects of different groupings in middle school task-based English class using ICT. Master dissertation. Korea National Uiversity of Education, Chungju.
I. K. An. (2017). An Analysis of Mathematical Modeling Process and Mathematical Reasoning Ability by Group Organization Method. Master dissertation. Seoul Education University, Seoul.
J. Y. Kim. (2010). A Study on Application of Group Composition by Each Level to Math Classes. Master dissertation. Busan Education University, Busan.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.