최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.7, 2018년, pp.354 - 361
강훈 (충남대학교 교육학과)
The purpose of this study was to analyze the structural causal relationship between adult learners' participation in lifelong learning, education program satisfaction, and social capital. Also, the study reviews how education program satisfaction variables mediate the relationship between adult lear...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습사회란 무엇인가? | 평생교육은 한 개인이 특정 기관에서 지식습득으로 끝나는 것이 아니라 가정과 사회로 연결되어 나아가는 수평적 통합을 지향하며 평생교육을 통해 형성된 사회는 학습사회가 될 수 있다. 학습사회란 모든 시민들이 높은 수준의 일반교육, 적절한 직업훈련, 그리고 직업을 획득 하고, 계속적으로 평생 동안 교육과 훈련에 참여하는 사회이며[4], 학습사회의 시민들은 전체 공동체의 삶의 질을 향상시킬 수 있는 비판적 대화와 활동에 참여할 수 있어야 한다[5]. 따라서 다양한 학습공동체 활동을 통한 학습사회 조성은 궁극적으로 시민사회와 관련이 있으며 시민의 성숙한 의식 함양은 평생교육을 통해 이루어 낼 수 있고 이러한 학습공동체의 바람직한 형태가 민주시민 사회 나아가 세계시민사회일 것이다. | |
평생교육 차원에서 사회적 자본에 영향을 미칠 수 있는 요인에는 무엇이 있는가? | 평생교육 차원에서 사회적 자본에 영향을 미칠 수 있는 요인에는 학습자특성, 기관특성, 학습성과, 삶의 질, 참여동기, 프로그램 만족도 등 다양한 요인들이 있지만 특히 참여동기와 프로그램 만족도는 사회적 자본 형성에 중요한 요인이 될 수 있다. 왜냐하면, 사회적 자본 형성에 평생교육이 중요한 역할을 하고 있고, 평생교육에 접근하는 초기시점에 개개인이 처해있는 환경이나 위치가 다양하여 이들의 참여동기를 파악하는 것이 곧 교육목적을 파악하는 것[6]이 될 수 있기 때문이다. | |
참여동기와 프로그램 만족도가 사회적 자본 형성에 중요한 요인이 될 수 있는 이유는 무엇인가? | 평생교육 차원에서 사회적 자본에 영향을 미칠 수 있는 요인에는 학습자특성, 기관특성, 학습성과, 삶의 질, 참여동기, 프로그램 만족도 등 다양한 요인들이 있지만 특히 참여동기와 프로그램 만족도는 사회적 자본 형성에 중요한 요인이 될 수 있다. 왜냐하면, 사회적 자본 형성에 평생교육이 중요한 역할을 하고 있고, 평생교육에 접근하는 초기시점에 개개인이 처해있는 환경이나 위치가 다양하여 이들의 참여동기를 파악하는 것이 곧 교육목적을 파악하는 것[6]이 될 수 있기 때문이다. 또한 프로그램 만족은 학습자가 프로그램에 참여함으로써 취하게 되는 긍정적인 심리상태라고 정의할 수 있는데 프로그램에 만족하는 학습자는 학습지속의향을 갖고 다양한 프로그램에 재참여를 통해 사회적 자본 형성의 기회를 더 가질 수 있다. |
Korean Education Development Institute, 2017 Educational statistics analysis data book: Lifelong education statistics side, 2017.
H. Kang, "A Study on developing the evaluation model of local government lifelong education institution", Major of Educational Administration.Sociology of Education Graduate School, Chungnam National University, 2016.
Ministry of Education, The 4th Basic Plan for Promotion of Lifelong Education(2018-2022), 2018.
J. S. Lee, "A Study on Capital's Formation of Adult Participants in Lifelong Education-Focused on Adult participants in Paper Art Education Program, Dept. of Lifelong Education The Graduate School of Education Sogang University, 2013.
H. J. Koo, "The Exploration of Alternative Lifelong Education for the Formation of Social Capital. Department of Education Graduate School Korea University, 2003.
S. H. Han, "The Relationship between Motivation for Lifelong Education and Self-Directed Learning among Adult Learners", Journal of Lifelong Educational Rearch, 9(3), pp. 225-246, 2003.
Houle, C. D, The Inquiring Mind: A Study of the Adult Who Continues to Learn, Madison: University of Wisconsin Press, 1961.
S. M. Yang, C. M. Han, J. N. Yang, "Factors Affecting Educational Satisfaction of NONG- HYUP Multicultural Women's University and Policy Implications", Korean Journal of Sociology, Sociology Competition Collection, 1, pp. 611-623, 2009.
H. J. Lee, "A Study on Learning Motivation and Satisfaction of Learners", Korea University Graduate School of Education, 2013.
Nease, A. A., Do Motives Matters?: An Examination of Reasons for Attending Training and Their Influence on Training Effectiveness, Ph.D. diss, Rice University, 2000.
J. A Lee, "The Relationship of Adult Education Participant's Learning Motivation to Satisfaction", Department of Social Counseling Graduate School of Regional Science Hannam University, 2001.
Y. J. Yoon, "Analysis of Participants' Motivations for Participation in Catholic Churches' Lifelong Education Programs and Their Educational Satisfaction", Majoring in Lifelong Education Graduate School of Education Korea University, 2005.
N. B. Lee, "A Study on Motivation and Satisfaction of Participants in Lifelong Education Programs", Major in Educational Psychology Graduate School of Education Chonbuk National University, 2006.
N. Y. Kim, J. E. Kang, "Relations among Motivation to participate, Organizational Support, Satisfaction and Learning Outcomes of Female Adult Learners in Lifelong Education", International Journal of Contents, 11(12), pp. 958-968, 2011. DOI: https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.958
M. S. Jeon, S. H. Song, "Effects that the Type of Participation Motivation of Lifelong Education for the Elderly Influences in the Satisfaction of Education and Life-changing", International Journal of Contents, 12(8), pp. 438-449, 2012. DOI: https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.08.438
I. T. Kwon, "The Effect of Adult Learners' Participative Motivation on their Program Satisfaction and Happiness according to University Continuing Education Programs", The Journal of Educational Research, 11(3), pp. 139-164, 2013.
D. M. Kim, "Analyzing the Eeffects of Middle aged Women's Life Long Education Participative Motivation and Self Directed Learning on Program Satisfaction: Focusing on the Mediating Role of Education Service Quality", Journals of Women's Studies, 25(1), pp. 183-221, 2015.
M. S. Jung, H. S. Lee, "The Effects of Participation Motivation for Vocational Education Program of Middle-aged Female Learners' on Participation Continuation Intention and Mediating Effects of Educational Satisfaction", Journal of Lifelong Learning Society, 13(2), pp. 109-133, 2017. DOI: https://doi.org/10.26857/JLLS.2017.05.13.2.109
E. M. An, J. M. Hurh, "The Effect of Lifelong Learning Variables on the Quality of Life of Middle-aged Women", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(1), pp. 391-400, 2018.
Bourdieu, P, "The form of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education", New York: Greenwood Press, pp. 241-258, 1986.
Coleman, J. S, "Social capital in the creation of human capital", American Journal of Sociology, 94(Supplement), pp. 95-120, 1988. DOI: https://doi.org/10.1086/228943
Putnam, Robert D, "Making Democracy work: Civic Traditions in Modern Italy", Prinston NJ: Princeton University Press, 1993.
J. H. Ryung, "Critically Exploring Social Capital in Lifelong Education", Journal of Lifelong Education, 15(2), pp. 53-75, 2009.
S. J. Lee, S. J. Lee, "A Study on the Relationship between Lifelong Education and Social Capital Formation", Journal of Lifelong Learning Society, 14(1), pp. 71-100, 2018. DOI: https://doi.org/10.26857/JLLS.2018.2.14.1.71
J. C. Yoon, S. H. Han, M. S. Park, "Effects of Adults' Participation Motives for Lifelong learning, and their Satisfaction and Learning Outcomes on Social Capital Formation", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(2), pp. 579-589, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.2.579
J. M. Kang, D. O. Park, "The Adult Learner's Motivation and Educational Satisfaction Effect on Social Formation", The Journal of Education Assignment Institute, 23(1), pp. 1-20, 2017.
K. H. Kim, H. J. Kim, "The relationship between character of participation in lifelong education and social capital of the Aged", Korean Journal of Social Welfare Education, 33, pp. 29-57, 2016. DOI: http://dx.doi.org/G704-SER000010583.2016.33..001
T. H. Kim, "The Influence of Study Circle Activities of New Silver Generation on Formation of Social Capital", Department of Lifelong Education Graduate School of Soongsil University, 2016.
H. J. Kim, "The structural relationship among learning transfer, participation motivation, social capital, and reflective thinking: Based on teachers'continuing professional education for elementary school teachers in the Seoul Metropolitan Office of Education", The Korean Journal of Human Resource Development Quarterly, 18(4), pp. 81-117, 2016. DOI: https://doi.org/10.18211/kjhrdq.2016.18.4.004
K. A. Lee, "Study on Empirical Relations Between Social Capital and Lifelong Education", Journal of Lifelong Education, 14(2), pp. 117-146, 2008.
S. K. Lim, "An SEM Analysis on Participation Outcomes and Effect Factors of Female Adult Learners", Department of Education Graduate School, Dong-A University Busan, 2007.
Ruben, B. D, "Quality I Higher Education", New Brunswick: Transaction Publishers, 1995.
S. Y. Lim, "A Study on the Building Social Capital of the Excellent Community Centers in Seoul", Department of Urban Administration Graduate School of University of Seoul, 2002.
H. C. Cho, "Structural Equation Modeling with SIMPLIS & AMOS", SukJung publisher, pp. 88, 2003.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.