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[국내논문] 시뮬레이션 교육 전 가상현실 교육과 동영상 교육의 교육 흥미도, 만족도, 성취도 비교 분석
Comparison of educational interest, satisfaction, and achievements of educational virtual reality and videos education before simulation training 원문보기

한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.22 no.2, 2018년, pp.93 - 102  

정은경 (호남대학교 응급구조학과) ,  최성수 (호원대학교 응급구조학과) ,  정지연 (호원대학교 응급구조학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The study aims to establish an effective training strategy and methods by comparing the effects of educational interest, satisfaction, and achievements of virtual reality and videos education before simulation training. Methods: The randomized control study was implemented on May 31, 2018, ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구의 목적은 시뮬레이션 교육 전 가상현실 교육과 동영상 교육의 교육 흥미도, 만족도, 성취도를 비교하여 효과적인 교육 전략 및 대안을 마련하기 위함이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전문심장소생 술 교육 방법의 종류는? 심정지 상황은 예측할 수 없고 언제 어디서든지 발생할 수 있기 때문에 의료 전문가는 지식과 술기 그리고 팀 역할을 갖추어야 한다[1]. 전문심장소생 술(advanced cardiac life support, ACLS) 교육 방법에는 강의기반 교육, 고충실도 마네킹을 활용한 시뮬레이션 교육, 온라인 교육(e-learning)등이 있으며[2, 3], 미국심장협회는 전문심장소생술 처치에 시뮬레이션 교육을 권장하고 있다[1].
시뮬레이션 교육의 목표는? 시뮬레이션 교육은 교육생의 임상 지식과 처치 능력에 도움을 줄 수 있으며[4], 전문심장소생술과 같은 응급의료 교육에 중요한 역할을 한다[5]. 이교육은 심정지 상황에서 교육생의 지식과 태도 및기술을 체계적인 방식으로 효과적이게 다루도록 하는 것을 목표로 한다[5].
시뮬 레이션 마네킹에 대한 학생들의 실재감 부족이 증가시키는 것은? 다른 연구에서도 강사들은 시뮬레이션 교육에 대한 학생들의 태도와 반응이 다양하여 교육 후 학습 성과와 관련하여 세심한 교육 전략 및 방안 등 전반적인 사항에 대해 생각할 부분이 많다고 나타내고 있다[7]. 시뮬 레이션 마네킹에 대한 학생들의 실재감 부족은 시뮬레이션 수업 시 시나리오에 대한 집중도를 감소시켜 스트레스를 증가시킨다[8]. 따라서 교수자는 이러한 심리적 실재감을 극복하기 위하여 임상을 충분히 반영한 시나리오와 세밀한 준비를 통하여 학생들의 실재감과 몰입도를 높여야 한다고 강조 하고 있다[7].
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참고문헌 (24)

  1. Cummins RO, Field JM. ACLS provider manual. American Heart Association 2004. 

  2. Onan A, Simsek N, Elcin M, Turan S, Erbil B, Deniz KZ. A review of simulation-enhanced, team-based cardiopulmonary resuscitation training for undergraduate students. Nurse Education in Practice 2017;27:34-143. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.023 

  3. Perkins GD, Kimani PK, Bullock I, Clutton-Brock T, Davies RP, Gale M, Stallard N. Improving the efficiency of advanced life support training: a randomized controlled trial. Ann Intern Med 2012;157(1):19-28. https://doi.org/10.7326/0003-4819-157-1-201207030-00005 

  4. Hendrickse AD, Ellis AM, Morris RW. Use of Simulation technology in Austrailian defense force resuscitation training. J R Army Med Corps 2001;147:173-8. 

  5. Perkins GD. Simulation in resuscitation training. Resuscitation 2007;73(2):202-11. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2007.01.005 

  6. Baek ML. Instructors experience on simulation education of EMT students. The Journal of the Korea Contents Association 2011;11(7):210-8. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.7.210 

  7. Kim JY, Heo NR, Min HY. Instructor's experience on nursing simulation education. Journal of Korean Society for Simulation in Nursing 2014;2(2):9-20. 

  8. Dzioba J, Cant R, Cooper S, Bogossian F, Phillips NM. Barriers and enablers to learning during team-based clinical simulations: reflective interviews with final year undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education and Practice 2014;4(10):32-9. https://doi.org/10.5430/jnep.v4n10p32 

  9. Park JA. Medical simulation : virtual surgery. Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers 2005;23(10):49-52. 

  10. Park HE, Lee YH, Lee JA, Je SM, Cha KC. KALS provider manual. Korea Association of Cardiopulmonary Resuscitation 2016. 

  11. Lee H, Cha SA, Kwon HN. Study on the effect of augmented reality contents-based instruction for adult learners on academic achievement, interest and flow. The Journal of the Korea Contents Association 2016;16(1):424-37. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.424 

  12. Choi YN. The effect of flipped-learning on the self-directed learning, academic motivation, and class satisfaction of the college students. Unpublished master's thesis, Konkuk university 2016, Seoul, Korea. 

  13. Chi DM, Kokkevis E, Ogunyemi O, Bindiganavale R, Hollick MJ, Clarke JR, et al. Simulated casualties and medics for emergency training. Studies in health technology and informatics 1997:486-94. 

  14. Stytz MR, Garcia BW, Godsell-Stytz GM, Banks SB. A distributed virtual environment prototype for emergency medical procedures training. Studies in Health Technology and Informatics 1997;39:473-85. PMID 10168942 

  15. Park Iu, Ryu JH, Cho SY, Son MH, Jand JH, Ryu JS, et al. Understanding Augmented Reality and Virtual Reality Contents and Educational Utilization Plan. Korea Education and Research Information Service 2017:1-127. 

  16. Baram Y, Aharon-Peretz J, Lenger R. Virtual reality feedback for gait improvement in patients with idiopathic senile gait disorders and patients with history of stroke. Journal of the American Geriatrics Society 2010;58(1):191-2. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2009.02654.x 

  17. Flynn S, Palma P, Bender A. Feasibility of using the Sony Play Station 2 gaming platform for an individual post stroke: A case report. Journal of Neurologic Physical Therapy 2007;31(4):180-9. https://doi.org/10.1097/NPT.0b013e31815d00d5 

  18. Rand D, Kizony R, Weiss PL. Virtual reality rehabilitation for all: Vivid GX versus Sony Play station II Eyetoy. International Conference on Disability Virtual Reality and Associated Technologies 2004;5:87-94. 

  19. You SH, Jang SH, Kim YH, Hallett M, Ahn SH, Kwon YH, Kim JH, Lee MY. Virtual reality-induced cortical reorganization and associated locomotor recovery in chronic stroke: an experimenter-blind randomized study. Stroke 2005;36:1166-71. https://doi.org/10.1161/01.STR.0000162715.43417.91 

  20. Park JO. Satisfaction with simulation-based learning in an emergency intervention for bradycardia patients among paramedic students. The Korean Journal of Emergency Medical Services. 2017;21(2):71-8. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2017.21.2.071 

  21. Kim DY, Park JB. Virtual reality based stroke rehabilitation. J Korean Med Assoc. 2013 Jan;56(1):16-22. https://doi.org/10.5124/jkma.2013.56.1.16 

  22. Crosbie JH, Lennon S, Basford JR, McDonough SM. Virtual reality in stroke rehabilitation: still more virtual than real. Disabil Rehabil 2007;29:1139-46. https://doi.org/doi.org/10.1080/09638280600960909 

  23. Bailenson J. Can VR help create empathy around climate change?, TED Archive 2015. https://www.youtube.com/watch?vzJCD3R3LlSs 

  24. Reznek M, Harter P, Krummel T. Virtual reality and simulation: training the future emergency physician. Acad Emerg Med 2002;9(1):78-87. https://doi.org/10.1197/aemj.9.1.78 

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