최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.48 no.4, 2018년, pp.419 - 431
곽은미 (경북보건대학교 간호학부) , 오희영 (을지대학교 간호대학)
Purpose: The purpose of this study was to develop and establish the psychometric properties of a clinical nursing competency evaluation tool to be utilized by clinical preceptors. Methods: The initial items were identified through in-depth literature review and field interviews based on a hybrid mod...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
임상실습 평가는 어떤 역할을 해야 한다고 보는가? | 임상실습 평가는 임상실습교육의 목표달성이 어느 정도 이루어졌는지 측정하여 학생의 학습활동을 돕고 실습지도의 내용과 방법 개선을 위한 자료로 활용될 수 있는 것으로서 실습교육의 연장선상에 있는 중요한 과정이다[9]. 따라서 임상실습 평가는 실습과 교육을 연계하여 만들어진 지표를 통해 평가의 공정성과 일관성을 보장하고, 더 깊은 수준의 논의와 배움이 이루어질 수 있도록 유도하는 역할을 해야 한다. 이러한 면에서 볼 때 임상현장에서 실습을 평가하는 평가도구는 이론적 지식을 실제 임상현장에 적용하는 실무 역량과 문제해결능력을 평가하는 내용이 반영되어야 한다. | |
임상실습은 어떤 교육방법인가? | 임상실습은 실제 임상현장에서의 간호중재 적용 및 의사결정 과정을 경험할 수 있는 기회를 제공하고 건강관리 능력을 향상시키기 위한 지식, 기술 및 태도를 습득하도록 하는데 필수적인 교육방법이다[1]. 간호교육에 있어 임상실습의 중요성이 더욱 강조되고 있는 만큼 지난 수년간 임상간호실습의 질적 개선을 위한 시도가 꾸준히 이루어졌으나 아직까지 타당하고 신뢰할만한 평가체계가 미비하다는 점은 해결되지 못한 과제로 남아있다[2,3]. | |
교육자로서의 역량과 윤리적 간호라는 두 가지 항목은 어떤 점이 우수하다고 보이는가? | 임상간호사의 주요 업무 중 하나는 환자나 가족을 대상으로 한 교육이라는 점에서 교육자로서의 역량은 간호대학생의 임상간호역량 평가에 필수적이라 할 수 있다. 본 도구는 “대상자의 교육요구와 필요에 대해 명확하게 설명할 수 있다”, “대상자에게 적절한 건강관리 지식과 기술을 교육할 수 있다” 등의 교육역량을 평가하는 항목이 포함되어 있어 다른 도구에 비해 우수하다고 본다. 또한 윤리적 간호역량 측면에서 “대상자를 위한 간호 규칙, 윤리적 원칙을 준수하는 모습을 보인다”, “대상자의 다양한 상황을 이해하고 존중하는 태도를 보인다” 등의 항목으로 윤리적 역량을 평가할 수 있다. |
McKown T, McKeon L, Webb S. Using quality and safety education for nurses to guide clinical teaching on a new dedicated education unit. Journal of Nursing Education. 2011;50(12): 706-710. https://doi.org/10.3928/01484834-20111017-03
Im EJ. Developing and testing an evaluation tool to measure clinical teaching. Korean Journal of Medical Education. 2011;23(1):49-59. https://doi.org/10.3946/kjme.2011.23.1.49
Bourbonnais FF, Langford S, Giannantonio L. Development of a clinical evaluation tool for baccalaureate nursing students. Nurse Education in Practice. 2008;8(1):62-71. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2007.06.005
Msiska G, Smith P, Fawcett T, Munkhondya TM. Where is the grade coming from? Problems and challenges in evaluating the clinical performance of nursing students. Open Journal of Nursing. 2015;5(5):470-481. https://doi.org/10.4236/ojn.2015.55050
Bradshaw C, O'Connor M, Egan G, Tierney K, Butler MP, Fahy A, et al. Nursing students' views of clinical competence assessment. British Journal of Nursing. 2012;21(15):923-927. https://doi.org/10.12968/bjon.2012.21.15.923
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Nursing education accreditation standards: Evaluation criteria and indicators [Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education; c2014 [cited 2016 Mar 21]. Available from: http://www.kabon.or.kr/eng/kabon02/index02.php.
Sung MS, Jeong GH, Jang HJ. Development of clinical evaluation tool for nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 1998;4(2):172-186.
Campbell B, Mackay G. Continuing competence: An Ontario nursing regulatory program that supports nurses and employers. Nursing Administration Quarterly. 2001;25(2):22-30. https://doi.org/10.1097/00006216-200101000-00006
Nam HH. Development of a clinical evaluation tool for nursing students [master's thesis]. Seoul: University of Ewha; 1996. p. 80-82.
Lin CC, Wu CJ, Hsiao YC, Han CY, Hung CC. An exploratory factor analysis for developing and validating a scale of nursing students competence Instrument. Nurse Education Today. 2017;50:87-91. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.12.007
Wangensteen S, Johansson IS, Nordstrom G. Nurse competence scale--psychometric testing in a Norwegian context. Nurse Education in Practice. 2015;15(1):22-29. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.11.007
Lee KJ, Chang CJ, Hong SS. Development of clinical evaluation tool for nursing student. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2001;7(3):473-485.
DeVellis RF. Scale development: Theory and applications. 3rd ed. Los Angeles (CA): Sage Publications Inc.; 2012. p. 42-60, 80-110.
Schwartz-Barcott D, Kim HS. An expansion and elaboration of the hybrid model of concept development. In: Rodgers BL, Knafl KA, editors. Concept Development in Nursing: Foundations, Technqiues, and Applications. 2nd ed. Philadelphia (PA): W.B. Saunders; 2000. p. 129-159.
Spencer LM, Spencer SM. Competence at work: Models for superior performance models for superior performance. New York: John Wiley & Sons; 1993. p. 3-15.
Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nursing Research. 1986;35(6):382-386. https://doi.org/10.1097/00006199-198611000-00017
Polit DF, Beck CT. Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice. 8th ed. Philadelphia (PA): Lippincott Williams & Wilkins, Wolter Klwer; 2008. p. 458-486.
Hinkin TR. A brief tutorial on the development of measures for use in survey questionnaires. Organizational Research Methods. 1998;1(1):104-121. https://doi.org/10.1177/109442819800100106
Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103(3):411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
Ware JE Jr, Gandek B. Methods for testing data quality, scaling assumptions, and reliability: The IQOLA Project approach. International Quality of Life Assessment. Journal of Clinical Epidemiology. 1998;51(11):945-952. https://doi.org/10.1016/S0895-4356(98)00085-7
Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. Needham Heights (MA): Allyn & Bacon; 2006. p. 607-675.
Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 1977;33(1):159-174. https://doi.org/10.2307/2529310
Hair JF, Black WC, Babin BJ, Anderson RE. Multivariate data analysis. 7th ed. Upper Saddle River (NJ): Prentice Hall; 2010. p. 609-732.
Skuladottir H, Svavarsdottir MH. Development and validation of a clinical assessment tool for nursing education (CAT-NE). Nurse Education in Practice. 2016;20:31-38. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.06.008
Worthington RL, Whittaker TA. Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist. 2006;34(6):806-838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.