최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.8, 2018년, pp.211 - 219
김경희 (경남정보대학교 간호학과)
The purpose of this study was to explore degree of multicultural openness, preoccupation, multicultural acceptability, and multicultural efficacy, the factors influencing of multicultural efficacy of nursing students and to provide the basic data to increased multicultural efficacy. This research in...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
다문화 개방성 척도는 어떻게 구성되어 있으며 점수가 높은수록 의미하는 것은 무엇인가? | 본 연구에서는 다문화 개방성을 측정하기 위해 An et al[13]이 개발한 한국형 다문화 수용성 척도(Korean Multi-culturalism Inventory:KMCI) 중 다문화 개방성 척도를 사용하였다. 이 도구는 4문항으로 구성되어 있고, 질문에 대한 응답은 ‘전혀 그렇지 않다’ 1점에서 ‘매우 그렇다’ 6점 까지의 6점 Likert 척도로, 점수가 높을수록 다문화 개방성이 높음을 의미한다. 다문화 개방성 척도는 An et al[13]의 연구에서 도구의 신뢰도 Cronbach’s ⍺= . | |
다문화 사회화에 따른 문제점은 무엇인가? | 최근 다문화 사회화로의 진전은 혼인 적령자의 배우자 부족문제를 해결하고 노동인력의 공급을 증가시키며,새로운 사고와 정체성의 형성에도 기여하는 초국가적인 연결망을 가능하게 하지만 다른 한편으로는 다문화 사회는 사회분열과 갈등의 원인으로 작용할 수도 있다[1]. 특히 한국 청소년의 다문화 수용성 정도는 38개국 중에서 21위로 상당히 취약하며[2], 이러한 사회적 환경 속에서 자란 다문화 자녀들이 청소년기를 거쳐 대학생이 됨으로 다문화 수용성 향상을 위한 다양한 노력이 절실함을 나타낸다[3]. | |
다문화 효능감은 무엇이며 부족할 경우 문제점은 무엇인가? | 따라서 미래의 간호사로 준비되는 간호대학생은 다문화 사회의 다문화 대상자를 간호해야할 전문직업인으로 성장하기 위해 다문화에 대한 이해나 환경에 적극적으로 대처할 수 있는 능력을 향상시키는 다문화 효능감이 준비되어야 한다[5]. 다문화 효능감은 다문화 환경에 능동적이고 적극적으로 대처하는 자신감으로 다문화 효능감이 부족할 경우 문화적 갈등을 초래할 수 있고 대상자에 대해 가지는 고정관념도 증가하는 문제가 발생한다[6]. 다문화에 대한 고정관념은 외국인에 대한 차별적인 태도가 근거가 된다[7]. |
J. Y. Yo, "A Research on Intercultural Sensitivity of Regular High Schools and Foreign Language High Schools Students - Focused on comparison between regular high schools and foreign language high schools in Kyeonggi Province -", Social Studies Education, Vol.50, No.3, pp.29-47, 2011. UCI: http://uci.or.kr/G704-001280.2011.50.3.002
J. H. Kim, "Improving Multicultural Attitudes of Korean Adolescents in Response to the Crisis of Multiculturalism: International Comparison and Exploration of Factors Affecting Multicultural Receptivity", Crisisonomy, Vol.8, No.6, pp.183-208, 2012. UCI: http://uci.or.kr/G704-SER000001473.2012.8.6.010
I. S. Kim, S. J. Lee, "A study on the influence of male/female college students' self-efficacy, emphatic ability, multi-cultural experience on multi-cultural acceptability", Korean Journal of Youth Studies, Vol.24, No.11, 1-32, 2017. DOI: https://dx.doi.org/10.21509/KJYS.2017.11.24.11.1
N. H. Kim, S. Y. Lim, "Relationships between multicultural awareness, multicultural attituee and multicultural efficacy among nursing students", Multicultural Education Studies, Vol.7, No.4, pp.169-184, 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.14328/MES.2014.12.31.169
D. M. Perkins, C. J. Mebert, "Efficacy of multicultural education for preschool children", Journal of Cross-cultural Psychology, Vol.36, No.4, pp.497-512, 2005. DOI: https://dx.doi.org/10.1177/0022022105275964
K. H. Hughs, L. J. Hood, "Teaching methods and an outcome tool for measuring cultural sensitivity in undergraduate nursing students", Journal of Transcultural Nursing, Vol.18, No.1, pp.57-62, 2007. DOI: https://dx.doi.org/10.1177/1043659606294196
I. J. Yoon, Y. H. Song, "South Koreans' perceptions of national identity and acceptance of multiculturalism", The Korean Journal of Unification Affairs, Vol.23, No.1, pp.153-192, 2011. UCI: http://uci.or.kr/G704-000548.2011.23.1.008
S. Y. Han, "Factors Influencing to the Cultural Competence in Nursing Students", Journal of Learning-Centered Curriculum and Instruction, Vol.16, No.4, pp.73-86, 2016. UCI: http://uci.or.kr/G704-001586.2016.16.4.040
J. Y. Cho, M. S. Youn, "A study on attitude toward immigrants and multicultural efficiency among nursing college students", Journal of the Korean Society for Multicultural Health, vol. 5, no. 2, pp. 31-38, 2015
S. S. An, M. S. Min, Y. S. Kim, K. M. Kim, M. J. Lee, "A study on multicultural acceptability in Korea", Seoul : Korean Women's Development Institute.
J. M. Hwang, "Analysis of multicultural acceptability in Korea from the perspective of new politics of membership", The Journal of Asiatic Studies, Vol.142, pp.152-184, 2010. UCI: http://uci.or.kr/G704-000745.2010.53.4.006
D. J. Kim, "Effects of university student's voluntary work on the multicultural acceptability", Unpublished master's thesis, Cheongju University, Cheongju, 2013.
S. H. Jee, G. E. Kim, "Impact of parents' attitude on multiculture to multicultural efficacy of elementary school children", Multi-Cultural Contents Studies, Vol.11, pp.81-105, 2011. UCI: http://uci.or.kr/G704-SER000001538.2011..11.007
Y. J. Cho, "The effects of perceptions of multicultural on efficiency esteem of multiculture in elementary school students", Journal of Korean Practical Arts Education, Vol.23, No.3, pp.43-58, 2010. UCI: http://uci.or.kr/G704-000635.2010.23.3.013
E. M. Guyton, M. V. Wesche, "The multicultural efficacy scale: development, item selection, and reliability", Multicultural Perspective, Vol.7, No.4, pp.21-29, 2005. DOI: https://dx.doi.org/10.1207/s15327892mcp0704_4
N. H. Kim, S. Y. Lim, "Relationship between multicultural awareness, multicultural attitude and multicultural efficacy among nursing students", Multicultural Education Studies, Vol.7, No.4, pp.169-184, 2014. DOI: https://doi.org/10.14328/MES.2014.12.31.169
S. H. Choi, "Factors affecting cultural competence of nursing students", Journal of the Korean Data Analysis
M. S. Kim, D. S. Shin, "Factors Influencing Cultural Competence of Nursing Students", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.18, No.6, pp.3437-3450, 2016. UCI: http://uci.or.kr/G704-000930.2016.18.6.008
S. H. Kwon, M. S. Kim, "Factors influencing multicultural attitude in nursing students", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.18, No.2, pp.1123-1135, 2016. UCI: http://uci.or.kr/G704-000930.2016.18.2.024
M. H. Rho, "The influence of gender and empathy on middle school students multicultural openness and multicultural efficacy", Unpublished master's thesis, Keimyung University, Daugu, 2012.
M. H. Kim, "The relationship between multicultura experience, reflective thinking, multicultural acceptability, and multicultural teaching efficacy amomg home educators of multicultural families", Unpublished doctoral dissertation, Kyungpook National University, Daugu, 2015.
H. J. Kwon, "Analysis on structural relationship among multicultural education, experience, multicultural climate, multicultural efficacy and multicultural acceptability perceived by multicultural education oriented schools elementary students", Unpublished doctoral dissertation, Jungwon University, Chungbuk, 2017.
S. H. Park, S. A. Kim. "Cultural experience and multi-cultural awareness in early adolescent : relationship among openness, acceptance, and respect-focused on G metropolitan city", Korean Journal of Youth Studies, Vol.19, No.7, pp.27-50, 2012. UCI: http://uci.or.kr/G704-000387.2012.19.7.012
K. K. Kim, J. H. Lee, K. H. Yi, "Structural relationships among the variables affecting multicultural acceptance among Korean adults: Focusing on the effects of educational attainment", Korean Journal of Sociology of Education, Vol.25, No.1, pp.1-28, 2015. UCI: http://uci.or.kr/G704-001276.2015.25.1.001
H. S. Park, "Research on determinant of multicultural acceptability among general teenagers", Unpublished master's thesis, Sungkyul University, Anyang, 2015.
N. Y. Yoo, "Study on Social Distance Youth of Multicultural Families - Focused on General Youth in Gimpo City -", Youth Culture Form, Vol.21, pp.174-203, 2009. UCI: http://uci.or.kr/G704-SER000002119.2009..21.002
I. S. Chang, "Formation and transformation of teacher's ethnic identifications and attitudes toward language diversity : a recursive path analysis", Unpublished doctoral dissertation, University of North Carolina Chapel Hill, 2002.
J. H. Kim, "A study on the effect of hands-on interchange activities on multicultural awareness", Unpublished doctoral dissertation, Pusan National University, Busan, 2011.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.