전시방문객의 소셜미디어 공유의도에 관한 연구 -디뮤지엄의 Plastic Fantastic과 Instagram을 중심으로- A Study on the Social Media Sharing Intention by Exhibition Visitors -Focused on D Museum Plastic-Fantastic and Instagram-원문보기
Today, visitors of art galleries like to share their life in their communities than interacting with artwork. Meantime, image sharing of an exhibition on social media has become more important than actual watching of the artwork. Accordingly, most of the galleries have started paying more attention ...
Today, visitors of art galleries like to share their life in their communities than interacting with artwork. Meantime, image sharing of an exhibition on social media has become more important than actual watching of the artwork. Accordingly, most of the galleries have started paying more attention in organizing an exhibition environment for proof-shots to attract more visitors. We initially conducted research about the internet environment from the late 1990s to the recent years and analyzed the changing watching patterns of the exhibition since the advent of social media. Secondly, for empirical case analysis, we selected 'Plastic Fantastic' held in D-Museum as the target of analysis. The analysis targeted 500 recent postings that were discovered on Instagram on March 4, 2018, as 'Plastic-Fantastic'(in Korean). The methods of analysis included classification types of image, hashtag, and text on Instagram and were arranged in an order of relation to the exhibits. Based on the image analysis, 44.2% of the images involved exhibition displays; the others included a person or other goods. Based on the results of the text and hashtag analysis, only 3.6% of posting included information about the exhibition and 56.4% had non-related inflow hashtags only with image. The behavior of these shares is likely to gradually lose the inherent meaning of the exhibition and to the value rather than imparting the artistic thrill that viewers derive from art. Exhibition should try to seek deep interaction between the display, audience, and social media users, rather than encouraging the visitors to take proof-shots.
Today, visitors of art galleries like to share their life in their communities than interacting with artwork. Meantime, image sharing of an exhibition on social media has become more important than actual watching of the artwork. Accordingly, most of the galleries have started paying more attention in organizing an exhibition environment for proof-shots to attract more visitors. We initially conducted research about the internet environment from the late 1990s to the recent years and analyzed the changing watching patterns of the exhibition since the advent of social media. Secondly, for empirical case analysis, we selected 'Plastic Fantastic' held in D-Museum as the target of analysis. The analysis targeted 500 recent postings that were discovered on Instagram on March 4, 2018, as 'Plastic-Fantastic'(in Korean). The methods of analysis included classification types of image, hashtag, and text on Instagram and were arranged in an order of relation to the exhibits. Based on the image analysis, 44.2% of the images involved exhibition displays; the others included a person or other goods. Based on the results of the text and hashtag analysis, only 3.6% of posting included information about the exhibition and 56.4% had non-related inflow hashtags only with image. The behavior of these shares is likely to gradually lose the inherent meaning of the exhibition and to the value rather than imparting the artistic thrill that viewers derive from art. Exhibition should try to seek deep interaction between the display, audience, and social media users, rather than encouraging the visitors to take proof-shots.
본 연구는 전시의 방문 목적이 전시내용의 관람보다는 소셜미디어 공유 자체를 위한 수단으로 변질되는 사례를 분석하고 이를 위해 가치 있는 전시보다는 인증샷이 잘나오는 환경을 조성함으로써 더 많은 관람객을 수용하고자 하는 점을 확인해보고자 한다. 이를 위한 연구방법으로 첫째, 전시에서의 공유의 의미와 소셜미디어 발달에 따른 변화양상을 선행연구를 통해 이론적으로 고찰하고, 둘째, 관람자의 소셜미디어 인증을 유도하는 최근 사례를 수집하고, 셋째, 연구의 대상이 된 전시의 인스타그램 게시물을 해시태그로 검색 한 후 이미지와 텍스트를 형태 별로 분류한 뒤 선행연구와 비교하여 실증자료로 제시하고자 한다.
이를 위한 연구방법으로 첫째, 전시에서의 공유의 의미와 소셜미디어 발달에 따른 변화양상을 선행연구를 통해 이론적으로 고찰하고, 둘째, 관람자의 소셜미디어 인증을 유도하는 최근 사례를 수집하고, 셋째, 연구의 대상이 된 전시의 인스타그램 게시물을 해시태그로 검색 한 후 이미지와 텍스트를 형태 별로 분류한 뒤 선행연구와 비교하여 실증자료로 제시하고자 한다. 이를 통해 변질되어가는 전시가 원래 목적을 되찾고 소셜미디어를 통한 마케팅 활동 속에서 관람객의 참여와 소통은 유지하되 전시의 본질적인 내용이 더 주목받는 방향으로 발전되는 환경의 조성에 이바지 하고자 한다.
제안 방법
본 연구는 전시의 방문 목적이 전시내용의 관람보다는 소셜미디어 공유 자체를 위한 수단으로 변질되는 사례를 분석하고 이를 위해 가치 있는 전시보다는 인증샷이 잘나오는 환경을 조성함으로써 더 많은 관람객을 수용하고자 하는 점을 확인해보고자 한다. 이를 위한 연구방법으로 첫째, 전시에서의 공유의 의미와 소셜미디어 발달에 따른 변화양상을 선행연구를 통해 이론적으로 고찰하고, 둘째, 관람자의 소셜미디어 인증을 유도하는 최근 사례를 수집하고, 셋째, 연구의 대상이 된 전시의 인스타그램 게시물을 해시태그로 검색 한 후 이미지와 텍스트를 형태 별로 분류한 뒤 선행연구와 비교하여 실증자료로 제시하고자 한다. 이를 통해 변질되어가는 전시가 원래 목적을 되찾고 소셜미디어를 통한 마케팅 활동 속에서 관람객의 참여와 소통은 유지하되 전시의 본질적인 내용이 더 주목받는 방향으로 발전되는 환경의 조성에 이바지 하고자 한다.
대상 데이터
2018년 3월 21일 기준, 인스타그램에서 ‘#Plastic Fantastic’을 검색하여 총 89,655건의 게시물을 찾을 수 있 었으나, 본 전시와 관련이 없는 해외사진을 배제하기 위해 국문해시태그인 '#플라스틱판타스틱'으로 검색하여 20,849건의 게시물을 분석 대상으로 삼았다. 연구의 범위는 시시각각 변화하는 소셜미디어의 특성을 고려하여 다음과 같이 한정했다.
연구의 범위는 시시각각 변화하는 소셜미디어의 특성을 고려하여 다음과 같이 한정했다. 디뮤지엄 미술전시관 현황은 2017년 12월 3일과 2018년 2월 11일에 방문수집 된 자료를 바탕으로 하였고, 인스타그램의 게시물은 전시가 마무리되는 시점인 3월 4일까지의 검색자료를 최근 작성순의 정렬에 따라 노출된 상위 500개의 게시물을 분석대상으로 삼았다.
연구대상으로는 대림미술관의 한남동 분관인 디뮤지엄의 전시 '플라스틱판타스틱'을 선정하였다. 플라스틱제품은 예술적 감상가치가 비교적 낮은 공산품임에도 불구하고, 본 전시가 2017년 현재 인스타그램을 통해 많은 게시물들이 공유되는 바 이를 실증사례의 연구 대상으로 삼았다.
성능/효과
연구의 결과는 첫째, 연구대상의 전시관에서는 온라인 회원 가입에 혜택을 부여함으로써 더 많은 온라인 회원을 유치하고자 하고 있으나, 타 해외 미술관과 비교했을 때에는 구체적인 정보의 전달력에 다소 차이가 있어, 디뮤지엄의 온라인 플랫폼은 단순 공유유도가 아닌 심도 있는 정보전달의 매개체로서의 역할이 필요해보였다. 둘째, 관람자의 소셜미디어 이미지 공유가 미술관의 예술적 분위기의 전달의 역할은 하고 있으나, 일부에서 작품과의 정보 공유보다는 타인과의 소통을 위한 관람 행태가 나타났다. 셋째 이러한 이미지와 함께 쓰인 텍스트와 해시태그를 함께 분석한 결과 전시와 무관한 유입어구가 과반수이상 사용되었다.
둘째, 관람자의 소셜미디어 이미지 공유가 미술관의 예술적 분위기의 전달의 역할은 하고 있으나, 일부에서 작품과의 정보 공유보다는 타인과의 소통을 위한 관람 행태가 나타났다. 셋째 이러한 이미지와 함께 쓰인 텍스트와 해시태그를 함께 분석한 결과 전시와 무관한 유입어구가 과반수이상 사용되었다. 이는 텍스트의 사용이 전시에서 긍정적인 영향을 미친다고 분석된 선행연구와는 달리 유입어구로 검색된 이미지를 매개로 본인이 속한 사회에서의 자신의 문화 향유자적 위치를 중요시하고 있는 것으로 연구되었다.
본 연구에서는 디뮤지엄에서 개최한 ‘Plastic Fantastic’에서 인스타그램 공유 사례를 실증적으로 분석하여 소셜미디어의 확산 및 활용이 전시와 관람자의 전시 관람에 어떠한 변화를 거쳐 왔고, 어떠한 의도로 공유되는지를 알아보았다. 연구의 결과는 첫째, 연구대상의 전시관에서는 온라인 회원 가입에 혜택을 부여함으로써 더 많은 온라인 회원을 유치하고자 하고 있으나, 타 해외 미술관과 비교했을 때에는 구체적인 정보의 전달력에 다소 차이가 있어, 디뮤지엄의 온라인 플랫폼은 단순 공유유도가 아닌 심도 있는 정보전달의 매개체로서의 역할이 필요해보였다. 둘째, 관람자의 소셜미디어 이미지 공유가 미술관의 예술적 분위기의 전달의 역할은 하고 있으나, 일부에서 작품과의 정보 공유보다는 타인과의 소통을 위한 관람 행태가 나타났다.
후속연구
전시의 기획과 관람이 소셜미디어를 통해 이루어지는 것은 사회의 자연스러운 흐름이지만, 소셜미디어에 공유하기 위함이 최우선적인 목적으로 전도되어서는 안 된다. 본 연구가 미술전시의 목적인 예술적 가치전달을 잃지 않으면서도 관람객의 참여와 소통을 유지하는 올바른 상호작용으로의 소셜미디어 활용 방안을 모색하는 것에 도움이 될 것으로 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
소셜미디어란 무엇인가?
소셜미디어란 사람들이 자신의 생각이나 의견 관점 등을 타인과 자유롭게 공유할 수 있는 개방화된 온라인 툴과 미디어 플랫폼을 일컫는다(Kim, 2017). 소셜미디어 내에서는 지금까지 등장해왔던 다른 미디어보다 비교적 훨씬 용이하게 타인과 접근할 수 있으며 개인의 사회적 상호작용(social network)을 통해 생각과 의견 등이 쉽게 확산될 수 있다.
소셜미디어의 장점은 무엇인가?
소셜미디어란 사람들이 자신의 생각이나 의견 관점 등을 타인과 자유롭게 공유할 수 있는 개방화된 온라인 툴과 미디어 플랫폼을 일컫는다(Kim, 2017). 소셜미디어 내에서는 지금까지 등장해왔던 다른 미디어보다 비교적 훨씬 용이하게 타인과 접근할 수 있으며 개인의 사회적 상호작용(social network)을 통해 생각과 의견 등이 쉽게 확산될 수 있다. 소셜미디어의 발달과정은 형태나 사용방식에 따라 3세대로 분류할 수 있는데, 1세대 소셜미디어는 사용자의 기존 오프라인 인맥을 온라인으로 연결한 싸이월드 미니홈피나 블로그를 예로 들 수 있고, 2세대는 불특정 다수로 관계가 확대된 참여형 소셜미디어로 트위터, 페이스북을 대표사례로 들 수 있으며, 3세대의 경우 사용자가 관심 있는 주제를 공유하는 형태의 큐레이션형 소셜미디어로 핀터레스트, 인스타그램, 링크드인 등을 예로 들 수 있다(Lee, 2016).
전시에서 바이럴 마케팅을 주도하도록 하고 있고, 관람객은 소셜미디어에서 전시 이미지 공유를 통해 자신의 문화적 수준을 높아보이게 하는 기회를 얻음과 동시에 전시를 홍보하는 마케터의 역할도 동시에 수행하고 있는데 이러한 공유 형태의 문제점은 무엇인가?
최근의 전시는 소셜미디어를 큰 영향력을 미치는 매체로 판단하여 공유를 적극적으로 유도하고 관람객 스스로가 바이럴 마케팅을 주도하도록 하고 있고, 관람객은 소셜미디어에서 전시 이미지 공유를 통해 자신의 문화적 수준을 높아보이게 하는 기회를 얻음과 동시에 전시를 홍보하는 마케터의 역할도 동시에 수행하고 있다. 그러나 이러한 공유의 행태는 전시관람 고유의 의미와 가치를 변질시키는 우려가 있고, 미술품에서 얻는 예술적 감흥보다는 단지 소셜미디어에 공유하여 생성되는 2차적 이미지 우선시하는 경향을 보이고 있다.
참고문헌 (20)
인생 사진 찍으러 전시회 갈래? [Why don't you go to museum for the bestshot?]. (2017). Retrieved November 4, 2017, from https://univ20.com/77354, 2017
About D-Museum. (2016). Retrieved December 12, 2017, from http://www.daelimmuseum.org/dmuseum/infoMuseum.do
About Followers. (2018). Retrieved April 9, 2018, from http://www.instagram.com/
About us. (2018). from https://www.instagram.com/about/us/
Ahn, M., Cho, Y., Hwang, Y., Cha, H., & Kim H. (2009) User centered design and development strategies for participatory learning media. Proceedings of 2009 Journal of HCI Korea symposium 2009, (pp.926-932). Gangwon: Journal of HCI Korea
Hashtag trend in the second-half of 2017. (2018). Retrieved fromwww.Gundolle.com
Hwang, K. (1998). Interactive museum and the use of interactive exhibits, 博物館學報, Vol.- No.1, 229-244.
Jang, H. & Shin, H. (2016) The impact of emotional factors of social network service posting on information users' response. The Journal of Eurasian Studies, Vol. 13(1), 301-314.
Kim, D. (2017). Strategic proposal of digital content marketing in social media environment in digital age. The Journal of Europe Culture Arts, 16(2), 55-75.
Kim, J. (2011). The effect of social media as museum's communication tool and development of social media strategies for museum. A Collection of Treatises Culture and Policy, 25(2), 35-62.
Lee, C. (2017). 보드리야르의 소비사회 이론 관점에서 분석한 인스타그램 [Instagram based on Baudrillard's theory of consumption]. Ewha Womans University, Scranton Collage, ATE, 21-37.
Lee, E. (2017). Model proposal for expanding experience and strategy implementation through social platform of art museum-case analysis of MoMA and Tate. Korea Science & Art Forum, Vol. 30, 321-333.
Lee, J. & Yeo, W. (2017) Public relations strategy of university museum for communication with visitors in the digital age: A case study of the Ewha Womans University Museum. The Korean Association of University Museums 89(85), 7-31.
Lee, J., Le, H., & Lee, H. (2017). 해시태그[#]를 이용한 연관 규칙 분석 연구[Related rules analysis research using hashtag[#]]. Proceedings of Spring Integrated Research Conference on Management Information, (pp. 683-688). Chungbuk: Korea Association of Management Information.
Lee, M,. Seo, H. & Kim, H. (2012). Why do people post the mentions with their picture of voting on Twitter?. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 56(6), 246-277.
Lee, S., Yoon, Y., & Kim, M. (2017). Participatory flow and behavioral intention of continuous participation along the characteristic of using SNS of convention and exhibition. International Journal of Trade Fairs and Exhibition Studies, 12(1), 69-90.
Lee, Y. (2016). SNS hashtag tracking : Global fashion brands' use of instagram (Unpublished master's thesis). Hanyang University, Seoul, Korea.
Sung, H., & Sung, J. (2016). An analysis of market Maven's shopping behavior and multi-channel usage in the fashion retailing market. Journal of Fashion Business, 20(2), 134-148.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.