최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.10, 2018년, pp.213 - 222
This study was conducted to derive the traffic accident risk index through the recognition of the elderly driver's driving pattern to reduce the traffic accident rate of elderly drivers and to reflect them in the renewal and return policy of driver's license accordingly. First, the traffic accident ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
최근 제안되는 고령운전자의 교통사고 예방을 위한 배제적 접근 방안은 무엇인가? | 최근 고령운전자의 교통사고를 예방을 위한 배제적 접근 방안으로 면허갱신주기의 조정, 적성검사의 정밀화, 운전면허 조건의 변경, 자발적 운전면허 반납 및 교통안전 이수 프로그램의 의무화 등이 제안되고 있다[13-15]. | |
고령운전자의 법규위반별 사고건수는 어떠한가? | 고령운전자의 도로사정별 교통사고 특성을 분석해 보면, 곡선로, 교차로(특히 좌회전)에서의 교통사고가 일반인 대비 유의하게 사고율이 높게 나타났는데 이는 전방 신호등의 분석, 조향능력과 전방차량과의 거리유지 등이 동시에 필요한 복합 운전부하일 때 불리한 것을 알 수 있다[7-9]. 또한 법규위반별 사고건수를 분석해 보면, 신호 위반, 안전거리 미확보, 교차로 운행방법 위반으로 인한 고령자의 교통사고 빈도가 높았다[8,10]. | |
고령운전자 안전대책에 대한 보정적 접근의 정의는 무엇인가? | 고령운전자의 안전대책은 고령운전자가 정신/신체적인 기능부족으로 교통사로에 더 취약한 집단이라는 가정 하에 통행과 관계된 권리를 한정하는 배제적 접근과 고령운전자의 문제를 교통환경 및 안전운전지원 기술을 통해 해결하는 보정적 접근이 있다[4]. 하지만 배제적 접근은 고령자의 독립성, 자율성 및 이동의 자유를 제한하는 것이므로 이에 대한 고령자의 저항은 매우 강하다[11,12]. |
J. H. Kim. (2018). Population Policy Outlook 2018. Health and welfare policy forum, 255(2018), 61-74.
K. B. Kim. (2014). The Characteristics of Traffic Accidents and Reduction Methods by Elderly Drivers to Prepare for the Aging Society. Journal of the Korea Contents Korean Journal of Research in Gerontology Association, 14(7), 151-160.
W. S. Ji & C. K. Lee. (2003). A Traffic Accident Prevention Countermeasures for Older Drivers: Focusing on Driver's License System. Journal of the Gyeonggi Research Institute, 12, 1-166.
I. S. Kim. (2014). A Study on the Driving Characteristics of Senior Drivers. Korean Journal of Research in Gerontology, 23, 151-169.
Y. S. Lim & J. W. Lee. (2012). A Reaction Research on the Visuospatial Ability and the Situation Awareness of Older Drivers in Driving. Journal of the Korean Gerontological Society, 32(4), 1087-1099.
Y. S. Lim. (2012). A Research Related to the Information Processing Abilities and the Situation Awareness of Drivers in Driving - Using a Path Analysis. Journal of the Transport Research, 19(3), 47-61.
Y. J. Lee & S. K. Lee. (2005). Developmental Changes in Highway Design for Older Drivers Research. Journal of the Korean Society of Civil Engineers, 25(3D), 409-421.
S. O. Kim, I. J. Chang & C. K. Lee. (2009). Analysis of the Vulnerable Roadway Designs for Elderly Drivers and Its Improvement Schemes. Journal of the Korean ITS Society, 8(6), 163-173.
Y. T. Lee, M. H. Kim & J. W. Son. (2009). April), Analysis of the Vulnerable Roadway Designs for Elderly Drivers and Its Improvement Schemes. Conference of the Korean Society Of Automotive Engineers, (pp. 982-173). Deagu.
M. H. Kim & J. W. Son. (2008, April). Driving Behavior Analysis of Elderly Driver for Development of Elderly-Friendly Vehicle Safety. Conference of the Korean Society Of Automotive Engineers, (pp. 1721-1726). Busan.
J. S. Oh, B. J. Ryu & W. Y. Lee. (2016). Major Factors Affecting Driving and Psychosocial Characteristics of Elderly Drivers. Journal of Transport Research, 23(4), 35-48.
Y. S. Kim & G. H. Youn. (2014). Is it Appropriate to Limit the Validity of Older Driver's License for Commercial Use?. Korean Journal of Research in Gerontology, 23(2014), 195-218.
O. S. Baek. (2015), Legal Analysis of driving restrictions on elderly drivers - Focused on the elderly drivers' license system. Journal of Chung-Ang Low Association, 17(4), 165-199.
J. W. Park & J. W. Moon. (2012). Welfare and Transportation Policy of the Elderly in Advanced Countries and Implications - Focusing on the case of Japan. Seoul : http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02411781
Kwan Choi & M. C. Kim. (2017). Australian Older Driver's Licence Management System Analysis and Lessons for the South Korean Accident Prevention Policies. Korean Journal of Research in Crime Psychology, 13(1), 255-276.
C. H. Kim. (2017, August). A Study of Laws for Prevention of Traffic Accidents by Elderly Drivers. Conference of the Korea Public Land Law Association, (pp. 887-926). Seoul.
S. W. Park et al. (2009). A Survey on the Actual Conditions and Driving Aptitude of the Elderly Motor Drivers. Seoul : National Rehabilitation Center Publishing.
M. H. Kim. (2016, April). A Research on Precise Development of Driver Aptitude according to Elderly Person Driving Characteristics. Seoul : Traffic Safety Corporation Publishing.
J. K. Hong. (2015). Threat Issues of Intelligent Transport System in the V2X Convergence Service Environment. Journal of the Korean Convergence Society, 6(5), 33-38.
J. H. Lee & M. G. Cho. (2017). A Study on Emergency Medical Information Management Methods for Elderly Patients using QR code and Finger-print Recognition. Journal of Convergence for Information Technology, 7(6), 135-141.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.