최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.10, 2018년, pp.453 - 463
This study investigated the effects of an Augmented Reality(AR) implemented book on flow of reading, interest in history, and acquisition of history knowledge. Perceptions of AR infused books were investigated as well. Researchers provided a history book implementing AR and the same book without any...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
증강현실이란 무엇인가? | 역사 학습에 활용 가능한 테크놀로지로 최근 보편적으로 확산된 증강현실(Augmented Reality)을 들 수 있다. 증강현실은 현실 세계에서의 맥락성을 유지하며 3차원의 가상 객체를 통해 증강된 정보를 학습자에게 제공하는 기술이다. 증강현실은 기존의 PC 기반에서 지배적으로 활용되어오던 그래픽 인터페이스에서 벗어나 실제 세계의 사물을 가지고 가상객체를 조작하는 실물형 인터페이스와 함께 사용할 수 있다. | |
학습을 위해 증강현실을 활용 시 학습효과에 도움이 되는 점은 무엇인가? | 학습을 위해 증강현실을 활용할 때 다음의 세 가지 속성이 학습효과 제고에 도움이 된다[17]. 첫째, 텍스트와 기호를 사용하여 실제 세계에 존재하는 객체에 대한 설명을 제공해 준다(real world annotations). 예를 들어 날아가는 로켓을 보여주면서 그 속도와 관련된 그래프를 보여줄 수 있다. 둘째, 책에서 시각적 자료를 특정 텍스트와 함께 보여주는 등의 맥락적 시각화 (contextual visualization)가 가능하다. 셋째, 시각적 자료에 대한 조작(vision-haptic visualization)이 가능하여 3D모델을 손으로 직접 만져서 돌려보는 등의 상호작용을 가능하게 한다. | |
증강현실의 장점은 무엇인가? | 증강현실의 장점은 실제 세계와 사용자 간의 상호작용, 그리고 실제 세계에 대한 사용자의 지각력을 높여 주면서, 사용자가 쉽게 감지할 수 없는 가상의 정보를 제공하는 장점을 지닌다[15]. 이로 인해 증강현실은 현재보다도 문화, 게임, 교육 등 다양한 분야에서 더 폭 넓게 활용될 것으로 전망되고 있으며, 특히 교육 분야에서 가상현실 등의 최신 테크놀로지보다 활용 가능성이 높아 많은 관심을 받고 있다[16]. |
J. Kim. (2015). History and reality of Korean history by general education curriculum in university - Around the time another discourse analysis. Korean Journal of General Education, 9(4), 371-399.
J. Lee. (2001). History education must change. Seoul: Hyean.
H. Ryu. (2005). Place learning in history and memory of the past - An analysis of elementary school students' representation of a historical place. Studies on History Education, 2, 177-219.
K. Noh, H. Jee & S. Lim. (2010). Effect of augmented reality contents based instruction on academic achievement, interest and flow of learning. The Journal of the Korea Contents Association, 10(2), 1-13.
H. J. Suh. (2008). Relationships among presence, learning flow, attitude toward usability, and learning achievement in an augmented reality interactive learning environment. The Journal of Educational Information and Media, 14(3), 137-165.
J. Kang. (2017). Application method of cultural heritage contents exhibition combining augmented reality technology. Journal of the Korea Convergence Society, 8(5), 137-143.
M. J. Kim. (2006). Exploring history with children's trade books. Social Studies Education 45(3), 41-60.
H. Lee, S. Cha & H. Kwon. (2016). Study on the effect of augmented reality contents-based instruction for adult learners on academic achievement, interest and flow. The Journal of the Korea Contents Association, 16(1), 424-436.
J. Y. Son. (2013). A research review on usage and effectiveness of smart learning for students with disabilities in Korea. Special Education Research, 12(3), 79-105.
Y. H. Hung, C. H. Chen & S. W. Huang. (2017). Applying augmented reality to enhance learning: A study of different teaching materials. Journal of Computer Assisted Learning, 33(3), 252-266.
P. Milgram & F. Kishino. (1994). A taxonomy of mixed reality visual display. IEICE Transactions on Information and Systems, 12(12), 1321-1329.
R. Azuma, Y. Baillot. R. Behringer, S. Feiner, S. Julier, M. Billinghurst & H. Kato. (2001). Recent advances in augmented reality. Washington, DC: Naval Research Laboratory.
B. Kye & Y. Kim. (2008). Investigation on the relationships among media characteristics, presence, flow, and learning effects in augmented reality based learning. Journal of Educational Technology, 24(4), 193-224.
Y. Lee. (2015) Problem of definition on mixed reality and its alternative, and relationship of virtual/augmented reality. Journal of Korea Design Knowledge, 34, 193-202.
G. Lee& S. Lee. (2017). Virtual reality based cultural tourist attractions converging with souvenir. Journal of Convergence for Information Technology, 7(3), 111-116.
E. Newman. (2017). Top 6 Digital Transformation Trends In Education. Retrieved from, https://www.forbes.com/sites/danielnewman/2017/07/18/top-6-digital-transformation-trends-in-education/#568698602a9a
M. E. Santos, A. Chen, T. Taketomi, G. Yamamoto, J. Miyazaki & H. Kato. (2014). Augmented reality learning experiences: Survey of prototype design and evaluation. IEEE Transactions on learning technologies, 7(1), 38-56.
B. E. Shelton. (2003). How augmented reality helps students learn dynamic spatial relationships. Doctorial dissertation. University of Washington, Washington.
M. B. Ibanez, A. Di Serio, D. Villaran & C. D. Kloos. (2014). Experimenting with electromagnetism using augmented reality: Impact on flow, student experience, and educational effectiveness. Computers & Education, 71, 1-13.
J. Lee & C. Lee. (2002). Teaching history using cartoons. Journal of Research in Curriculum Instruction, 6(2), 85-101.
M. Csikszentmihalyi. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row.
B. Lee. (2010). An analysis on the affecting factors, reading disposition of reading flow of elementary and secondary students. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(4), 51-72.
I. Suk & E. Kang. (2007). Development and validation of the learning flow scale. Journal of Educational Technology, 23(1), 121-154.
M. Csikszentmihalyi. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper Collins.
Y. Woo. (2012). The current state and future direction of interest research in academic setting. The Korean Journal of Educational Psychology, 26(4), 1179-1199.
J. Kang. (2014). The effects of history centered reading education in school libraries on elementary school students' interest in history. Korea Journal of Reading Education, 2(1-2), 179-200.
G. Norman. (2010). Likert scales, levels of measurement and the "laws" of statistics. Advances in Health Sciences Education, 15(5), 625-632.
J. Cohen. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd Ed.). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
A. Woolfolk. (2006). Educational Psychology (11th Ed.). Boston: Allyn Bacon.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.