$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국 학교도서관의 독서 흥미유발 프로그램에 관한 연구
A Study of Reading Motivation and Incentive Programs of the School Library in the USA 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.36 no.4, 2005년, pp.233 - 253  

최연미 (성균관대학교 문헌정보학과)

초록

2002년 교육인적자원부가 발표한 "학교도서관 활성화 종합방안"에 힘입어 학교도서관 활성화에 박차를 가하고 있는 때이다. 이에 본 연구에서는 다양한 독서 흥미유발 프로그램을 통해 학교도서관 활성화를 꾀하고 있는 미국 학교도서관의 프로그램들을 국가적 차원의 독서 진흥책, 상업적 지원의 독서 흥미유발 프로그램, 컴퓨터 테스트를 이용한 독서 흥미유발 프로그램, 주 차원 그리고 각 학교의 독서 흥미유발 프로그램으로 나누어 소개하고 이를 우리나라에 적용할 수 있는 방안을 모색해보고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

It Is time to spur on the activation of the school library based on 'The Master Plan for Promoting School Library : Making Good School Library' launched by the Korean Ministry of Education & Human Resources Development in 2002. This study is about the introduction of reading motivation and incentive...

주제어

참고문헌 (36)

  1. Anderson, Gary M. "Read Aloud Program Spurs Parent Participation." Reading Today. Vol. 23, Issue 2(Oct/Nov. 2005), p.23 

  2. Baker, Linda. "The Role of Parents in Motivating Struggling Readers." Reading & Writing Quarterly, Vol.19, Issue 1(Jan-Mar. 2003), pp.87-106 

  3. Carter, Betty. "Hold the applause." School Library Journal. Vol. 42, Issue 10(Oct. 1996). pp.22-25 

  4. "Catch'em reading program builds self-esteem." Curriculum Review. Vol. 29. Issue 5(Jan. 1990). p.28 

  5. Corbett, Tammy. "Kids Reading: It's Going to the Dogs!." Behavior Analysis Digest. Vol. 16, No. 1(Spring. 2004). pp.1-2 

  6. Engwall. Barb. "The Carrot to Read: Computerized Reading Incentive Programs." Library Talk, Vol. 12. Issue 5(1999). pp.28-31 

  7. Fawson, Parker C. and Moore. Sharon. A. "Reading Incentive Programs: Beliefs and Practices." Reading Psychology, Vol.20, Issue 4(Oct-Dec. 1999). pp.325-340 

  8. Kelly-Vance,· Lisa and Schreck, Donna. "The Impact of a Collaborative Family/School reading programme on student reading rate." Journal of Research in Reading, Vol.25. Issue 1(2002). p.44 

  9. Krashen. Stephen. The Power of Reading. Colorado : Libraries Unlimited, Inc, 1993 

  10. Lance. Keith Curry, Welborn. Lynda and Hamilton Pennell, Christine. The Impact of School Library media Centers on Academic Achievement. Coloradeo : Colorado Department of Education, 1993 

  11. Lawson. Susan. "Accelerated Reader Boosts Student Achievement." California School Library Association Journal, Vol.23. No.2(2000). cited Academic Search Premier 

  12. Mack. Carol. "Books and Beyond takes reading to new heights." Pro Principal, Vol. 15. Issue 5(Feb. 2003). pp.4-6 

  13. Paul. T. D. National reading study and theory of reading practice. Madison, WI: Institute for Academic Excellence, 1992 

  14. Penuel, B. Program evaluation summary: Accelerated Reader. Nashville : Metropolitan Nashville Public Schools, 1997 

  15. Poock. M. M. "The Accelerated Reader: An Analysis of the Software's Strengths and Weaknesses and How It Can Be Used To Its Best Potential." School Library Media Activities Monthly. Vol.14. Issue 9(1998). pp.32-35 

  16. "Program Stress Community, Parent Involvement." Reading Today. Vol. 2. Issue 1(Aug/Sep. 2004). pp.17 

  17. "Reading Incentives From Minnesota Schools." Library Imagination Paper, Vol. 23, Issue 2(Spring. 2001), pp.4 

  18. "Reading Incentives Programs Found to Be "Hightly Commercial." School Library Journal. Vol. 41, Issue 6(Jun 1995), pp. 20. cited Academic Search Premier 

  19. "RIF Program Expands Projects in 50 States." School Library Journal. Vol. 24. Issue 9(May. 1978). p.15 

  20. Shanahan. Sherrell. Wojciechowski. Judy and Rubik. Gina. "A Celebration of Reading: How our school read for one million minutes." Reading Teacher, Vol. 52, Issue 1(Sep. 1998). pp.93-96 

  21. "Shining Examples." Reading Today, Vol. 19. Issue 6(Jun-Jul. 2002). p.7. 

  22. Smith. Ester G. Texas School Libraries: Standards, Resources, Services, and Students' Performance. Austin : Texas State Library and Archives Commission. 2001 

  23. "Spotlight Excellence." Reading Today, Vol. 18, Issue 2(Oct/Nov. 2000). pp.20-22 

  24. Topping, Keith J and Paul, Terry D. "Computer-Assisted Assessment of Practice at Reading: A Large Scale Survey Using Accelerated Reader Data." Reading & Writing Quarterly, Vol. 15, Issue 3(Jul-Sep. 1999), pp.213-231 

  25. "While you were reading." American Libraries, Vol. 26, Issue 7(Jul/aug. 1995), pp.629 

  26. Williams, P., Reese, C., Campbell, J., Mazzeo, J., & Phillips, G. NAEP Reading 1994: A First Look. Washington DC: Government Printing Office & National Center for Education Statistics, 1994 

  27. "104 Ways to Promote Reading." PSLA 2003-2004 Professional Development Workshop School Library Media Specialists: Our Battle to Have a Role in the Literacy Movement. http://www.psla.org/pslaworkshops/fall2003_files/waystopromo.doc [cited 2005. 10. 20] 

  28. http://scholastic.com [cited 2005. 10. 15] 

  29. http://www.4j.lane.edu/eef/grants/grants2003/springcreek_buddy.html. [cited 2005. 10. 20] 

  30. http://www.akla.org/akasl/bb/bbabout.html. [cited 2005. 10. 20] 

  31. http://www.bookadventure.org [cited 2005. 10. 15] 

  32. http://www.coe.uga.edu/gcba/award/about.html. [cited 2005. 10. 20] 

  33. http://www.comingareaschools.com/kentphillips/reading.htm. [cited 2005. 10.20] 

  34. http://www.ed.gov/print/programs/readingfirst/index.html. [cited 2005. 10. 28] 

  35. http://www.pen.k12.va.us/VDOE/suptsmemos/2000/infl49.html. [cited 2005. 10. 28] 

  36. http://www.readingcounts.com [cited 2005. 10. 15] 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로