최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.10, 2018년, pp.377 - 385
The purpose of this study is to identify the relationship between the emotional leadership of directors and the organization culture and to examine differences in the level of emotional leadership of directors. The research results were as follows: Firstly, the relationship between emotional leaders...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
리더십이란? | 리더십은 집단 구성원들이 리더를 믿고 따르는 것과 동시에 구성원들 스스로도 주도적이 되어 조직의 효과성을 극대화하도록 기여하는데 필요한 능력이라고 할 수 있다. | |
학교조직은 어떠한 성격을 지니는가? | 교육기관은 일반 조직과는 다른 조직의 성격을 지니고 있다. 학교조직은 전문가들을 대상으로 리더십을 발휘해야하는 기관으로 관료적인 제도를 따르고 있는 것처럼 보이지만 교사들의 고유의 영역까지 리더가 영향을 미치기 위해서는 다양한 노력을 해야하는 조직이기도 하다. | |
감성지수에 따른 리더쉽의 특징은 무엇인가? | 그는 리더의 차이는 감성능지수에 따라 차이가 있다고 주장하면서 감성지수를 자기인식, 자기관리, 사회적인식, 인간관계의 영역을 포함하여 사람들과 공감하는 능력이 필요한 리더십으로 보았다. 자기인식 능력은 자신을 명확하게 아는 능력이며 자기관리능력은 자신의 감정을 파악하고 자신이 하고자하는 목표를 위해 감정을 효과적으로 관리할 수 있는 능력이다. 사회적 인식능력은 감정이입이 되어 타인의 감정을 명확하게 인식하고 부응할 수 있는 능력을 말한다. 마지막으로 관계관리 능력이란 다른 사람과의 사회적 관계를 효과적으로 관리하는 능력으로 새로운 방향으로 이끌고 변화를 위해 팀워크의 협력체계를 조성하며 갈등을 관리할 수 있는 능력을 말한다[8]. |
P. G. Northouse, Leadership: theory and practice. 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 2007.
R. J. Park, E. S. Choi, "The Exploration of Leadership of School Principal, Organizational Culture and Organizational Effectiveness", The Journal of Lifelong Education and HRD, Vol.5, No.3, pp.175-198, 2009.
I. G. Yeo, S. S. Kim, "Study on the Effect of Leadership Style by Role of Trust on Organizational Performance - Based on Securities Corporation", Korean Journal of Business Administration, Vol.18, No.2, pp.557-581, 2005.
I. S. Tae, T. H. Kim, "The Moderating Effects of Ethical Climates on the Relationships between Emotional Leadership and Behavioral Performances", Journal of Business Research, Vol.33, No.1, pp.249-273, 2018.
F. J. Yammarino, W. D. Spangler, B. M. Bass, "Transformational leadership and performance: A longitudinal investigation", The Leadership Quarterly, Vol.4, No.1, pp.81-102, 1993. DOI: https://dx.doi.org/10.1016/1048-9843(93)90005-E
D. Goleman, R. Boyatzis, A. McKee, Primal Leadership: Realizing the Importance of Emotional Intelligence, Harvard Business School Press. 2005.
S. G. Choi, A Study on the Relationships among Principal's Emotional Leadership, School Organizational Culture, and Teacher Efficacy. Dong_A University Graduate School Doctor's Degree. 2010.
H. Seo, S. H. Song, "The relation between directors' emotional leadership and the organizational effectiveness of early childhood education institutions as perceived by early childhood teachers", Korean Journal of Early Childhood Education, Vol.30, No.4, pp.145-169, 2010. DOI: https://dx.doi.org/10.18023/kjece.2010.30.4.007
N. Y. Han. A study on the relationship between leadership of community welfare centers' leaders and organizational effectiveness : Focused on the Transformational Leadership and Transactional Leadership, Ehwa womans university graduate school of social welfare doctor's degree. 1999.
T. P. Lee. Preschool teacher's satisfaction of work according to guidance of kindergarten director. Chungang university graduate school of education Master's degree. 2001.
Y. K. Yeo. (The) effect of the leadership style of the chief of kindergarten on teacher job stress and separation intention. Chongshin university graduate school master's degree. 2003.
U. J. Jang. The Effect of Leader 's Leadership on Teacher Efficacy and Teacher Satisfaction. Soongsil University Graduate School of Education master's degree.2005.
Song, L. H. A study of the causal trlationships among principal's emotional leadership, LMX(Leader-Member Exchange), TMX (Team- Member Exchange), CMX (Customer-Member Exchange), and school organizational effectiveness. Inha University Graduate School Doctor's Degree. 2018.
E. K. Song. The Causal Relationships between the Directors' Emotional Leadership, the Preschool Teachers' Role Conflicts, their Teacher Efficacy and their Organizational Commitment. Daegu university graduate school doctor's degree.
T. F. Pettigrew, "The Ultimate Attribution Error: Extending Allport's Cognitive Analysis of Prejudice", Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.5, No.4, pp.461-476, 1979. DOI: https://dx.doi.org/10.1177/014616727900500407
Schein, E. H. Organizational Culture and Leadership (2nd ed.). San Francisco: JosseyBass. 1992.
H. D. Choi, The Job Satisfaction according to the Organization Culture of Workers in Health and Welfare Town for the Elderly. Daegu hanny university graduate school doctor's degree. 2010.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.