최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국조경학회지 = Journal of Korean institute of landscape architecture, v.46 no.5, 2018년, pp.69 - 81
강태순 (호남대학교 조경학과)
Recently, user participatory workshops have been applied as a way to plan landscape spaces that reflects the needs and demands of the users. It is also required to improve the quality of the FECC (Forest Experience Center for Children), which is growing rapidly. Therefore, the purpose of this study ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
산림청 유아숲체험원이란? | , 2017). 특히 산림청 유아숲체험원은 유아가 산림의 다양한 기능을 체험함으로써 정서를 함양하고, 전인적 성장을 할 수 있도록 지도․교육하는 시설로, [산림교육의 활성화에 관한 법률] 제12조에서 지정되어 2018년 2월 현재 전국 144개소가 조성․운영되고 있다. 이러한 양적인 증가로 인해 최근 유아숲체험원과 같은 숲놀이공간에 대하여 유아의 필요와 요구를 고려한 질적 향상이라는 연구의 필요성이 대두되고 있다. | |
사용자의 필요와 요구가 반영된 조경공간계획을 위한 방법으로 사용자 참여디자인 워크숍이 적용되는 이유는? | 사용자의 필요와 요구가 반영된 조경공간계획을 위한 방법으로 최근 사용자 참여디자인 워크숍이 적용되고 있다. 공간의 실질적인 사용자가 직접 계획 및 설계에 참여함으로써 그 공간에 대한 사용자의 요구가 적극적으로 반영되어 공간의 질적 향상을 꾀할 수 있을 뿐만 아니라, 참여자들에 미치는 물리적 환경에 대한 만족도와 공간 활동 참여도 등이 향상되기 때문이다(Park and Moon, 2000). 유아관련 놀이공간 계획에서도 참여 디자인 워크숍을 적용한 연구들이 있다. | |
숲놀이 활동이 유아에게 주는 긍정적인 효과는? | 최근 숲놀이 활동에 대하여 유아의 신체 및 운동능력 발달에 효과가 있고(Fjortoft, 2004), 유아의 지적능력 즉, 언어, 음악, 논리수학, 공간, 자연친화적 지능 등을 높이며(Park, 2012), 유아의 친사회적 행동에 영향을 미쳐 사회적 상호관계 능력을 향상시킬 뿐만 아니라(Yoo, 2013), 유아들의 주의집중력을 높이는 효과(Lee and Kim, 2011)까지 큰 것으로 나타났다. 이와 같이 많은 연구를 통해 숲놀이의 효과가 검증되면서 숲놀이 활동을 담는 숲공간의 조성이 다양한 사업주체들에 의해 양적 증가를 보여주고 있으며, 현재 산림청과 서울특별시가 적극적으로 관련 사업을 실행하고 있다(Kang et al. |
Choi, J. Y.(2012) The Effects of Phonics Learning Using Pictogram on Young Children's Achievement and Interest in English: Focused on Association Mnemonics. Master's Thesis, Chung-Ang University. Korea.
Choi, M. W. and B. S. Choi(2004) A case study on the planning process of 'A' Kindergarten's playground applied user participatory design. Journal of the Korean Housing Association 15(4): 87-97.
Choi, M. W. and H. R. Byun(2006) A case study on the relationship between children's play behaviors and outdoor play environments of child care center in Daejeon. Journal of the korean association of human ecology 15(6): 919-935.
Davis, L., A. White and J. Knight(2009) Nature Play: Maintenance Guide. Scotland: Play England by NCB.
Fjortoft, I.(2004) Landscape as playscape the effects of natural environments on children's play and motor development. Children, Youth and Environments 14(2): 21-44.
Hue, Y. S. and S. B. Im(2010) A design model on outdoor space of elementary school based on participatory approach: Case study on Seoul Don-Am elementary school. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 38(5): 1-11.
Hue, Y. S.(2008) Design Model on Outdoor Space of Elementary School based on Participatory Approach. Master's Thesis, Seoul National University. Korea.
Jang, J. B.(2002) Preschooler's Cognitive and Social Play Behaviors According to Indoor and Outdoor Environment. Ph.D. Dissertation, Sookmyung Women's University. Korea.
Kang, T. S., M. W. Lee. and M. S. Jeong(2017) Post occupancy of the forest experience centers for children. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 45(2): 109-123.
Kim, A. Y.(1997) A Study on the Design Prototype of Day-Care Center Playground. Master's Thesis, Seoul National University. Korea.
Kim, M. J.(2000) A Study on the Quality of Outdoor Play Environments in Kindergartens and Children's Behavior. Master's Thesis, Dong-a University. Korea.
Kim, S. S.(1998) Children's Play Behavior according to the Quality of Outdoor Play Environments in Kindergartens. Master's Thesis, Yonsei University. Korea.
Ko, Y. J.(2007) A Study on the Design of Outdoor Playground Space in Childcare Centers by User Meeds Analysis. Master's Thesis, Hannam University.
Korea Forest Service(2008) Developing the Programs and the Effective Management Method for Forest Kindergarten. Policy Research Report.
Korea Forest Service(2014) Design and Management Manual of the Forest Experience Center for Children for the Revitalization of Forest Education.
Korea Society of Environmental Restoration Technology(2014) A Study for Development of the Ecological Playground Design Model. Final Research Report.
Kwon, O. S. and H. K. Yoon(1996) A study on the hangul reading development in 4 aged, 5 aged children. Journal of Chaild & Family Welfare Study 1: 1-26.
Lee, H. J.(2000) A Study on the Preference of Children for Outdoor Play Equipment and Children's Play Behaviors according to the Outdoor Play Equipment. Master's Thesis, Duksung Women's University. Korea.
Lee, M. H. and E. S. Kim(2011) The effects of forest education on children's attentiveness. Journal of the Korean Society for Eco Early Childhood Education 11(3): 149-170.
Lee, M. W.(2011) Landscape Planning. Seoul: Kimoondang Press.
Linden, S. J. and B. Barbarasch(2012) Nature play area guidelines. Natural Resources Department.
Moore, R.(2017) Nature Play & Learning Places. National Guidelines. Raleigh, National Wildlife Federation and Natural Learning Initiative.
Park, H. S., W. M. Lee, S. N. Kim, J. C. Kim and K. H. Lee(2017) The development and application of children's participation design workshop for child-friendly neighborhood: Focusing on the growth and development of children. Korea Spacial Planning Review 93: 149-167.
Park, S. H. and K. H. Moon(2000) A study on the interior space of apartment housing applying resident's participation designing method. Korean Institute of Interior Design Journal 25: 68-76.
Park, S. J.(2012) Forest Activity's Effect on Young Children's Multiple Intelligence. Ph.D. Dissertation, Catholic University of Daegu. Korea.
Park, W. J and J. Y. Park(2008) A study on the technique and tool of participation design for outdoor playground in kindergarten. Journal of Architectural Institute of Korea Planing Part 24(4): 97-105.
Parten, M. B.(1932) Social participation among preschool children. The Journal of Abnormal Psyshology 27(3): 243-269.
Piaget, J.(1962) Play, Dreams, and Imitation in Childhood. New York: Norton.
Smilansky, S.(1968) The Effects of Sociodramatic Play on Disadvantaged Children: Preschool Children. New York: Wiley.
Yoo, K. J.(2013) The Effect of Nature Kindergarten Activities on Children's Social Behavior and Emotional Expression. Master's Thesis, Seoul National University of Education, Korea.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.