$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

시각적 표현이 비례식과 비례배분 학습에 미치는 효과
The Effects of Visual Representations on Learning Proportional Expressions and Distributions 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series C : Education of primary school mathematics, v.21 no.4, 2018년, pp.445 - 459  

손경훈 (반곡초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 시각적 표현의 활용이 비례식비례배분 학습에 미치는 영향을 탐구하고자 수행하였다. 이를 위해 시각적 표현에 집중하여 싱가포르 교과서와 한국 교과서의 '비례식과 비례배분'단원을 분석하고, 분석 결과를 바탕으로 한국 교과서를 시각적 표현을 중심으로 재구성하였으며, 재구성한 교재를 활용한 집단과 기존의 한국 교과서를 활용한 집단의 성취도 차이를 분석하였다. 먼저 두 교과서의 분석에서 한국 교과서는 총 85면에 6종 38개의 시각적 표현이 제시되어 있었고, 싱가포르 교과서에는 127면에 8종 152개의 시각적 표현이 활용되고 있었다. 이 결과를 바탕으로 한국 교과서를 재구성하였는데, 재구성한 단원에는 14면에 8종, 49개의 시각적 표현이 포함되었다. 마지막으로 재구성한 교재를 활용한 집단과 기존 교과서를 활용한 집단 간의 학습의 차이를 알아보기 위한 평가 후 결과를 독립표본 t-검정으로 분석한 결과 두 집단 간의 평균에 유의미한 차이를 확인할 수 있었다. 그룹간 성취 변화를 비교하고자 Mann-Whiteny 검사를 실시하였고, 상 중 하 수준별 집단 중 중위집단에서 가장 많은 효과가 있는 것으로 드러났다. 본 연구는 교과서의 시각적 표현을 분석하고 이를 통해 교재를 재구성, 현장에 투입함으로써 시각적 표현이 비례식과 비례배분의 학습에 긍정적 영향을 준다는 것을 밝혀냈다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to provide a method to help elementary school students learn ratio-related concepts effectively through visual representations. This study was conducted to identify the differences in the composition of ratio-related concepts between Korean and Singaporean textbooks, rec...

주제어

참고문헌 (38)

  1. Bruner, J. S. (1964). The course of cognitive growth. American Psychologist, 19(1), 1-15. 

  2. Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching problem solving: What, why & how. Palo Alto, CA: Dale Seymour Publications. 

  3. Cho, Y. (2000). A plan for expanding problem solving abilities through schematization and adaptation of word problem. Thesis of Master's Degree. Graduate School of Busan National University of Education. 

  4. Choi, B. et al,. (2006). A comparative analysis of elementary mathematics textbooks of Korea and Singapore: Focused on the Geometry and Measurement Strand. School Mathematics, 8(1), 45-68 

  5. Fong, H. K., Gan, K. S., & Chelvi, R.(2009). My Pals Are Here 5A. Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  6. Fong, H. K., Gan, K. S., & Chelvi, R.(2009). My pals are here 5B. Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  7. Fong, H. K., Gan, K. S., & Chelvi, R.(2009). My pals are here 6A. Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  8. Glasersfeld, E. V. (1987). Preliminaries to any theory of representation. Problems of representation in the teaching and learning of mathematics, 215-225. 

  9. Goldin, G. A., & Kaput, J. J. (1996). A joint perspective on the idea of representation in learning and doing mathematics. Theories of mathematical learning, 397-430. 

  10. Janvier, C. E. (1987). Problems of representation in the teaching and learning of mathematics. In This book stems from a symposium organized by CIRADE of Universite du Quelbec a Montreal. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 

  11. Jeon, K.(2005). A study on the strategy of Diagram drawing to solve the word problems in mathematics. Thesis of Master's Degree. Graduate School of Gyeongin National University of Education. 

  12. Jeong, E. (2003a). An educational analysis on ratio concept. Journal of Educational Research in Mathematics, 13(3), 247-265 

  13. Jeong, E. (2013). Study on proportional reasoning in elementary school mathematics. Journal of Educational Research in Mathematics, 23(4), 505-516. 

  14. Jeong, H. (2014). The effect of the visual representation program on the mathematical word problem solving capacity. Thesis of Master's Degree. Graduate School of Korea National University of Education. 

  15. Kang, M., Park, K, & Lew, H. (1991). Specification and sequentialization of mathematical solving strategies. Journal of Korean Education, 18(1), 85-102. 

  16. Karplus, R., Pulos, S., & Stage, E. K. (1983). Proportional reasoning of early adolescents. Acquisition of mathematics concepts and processes, 45-90. 

  17. Kim, K., Paik, H. (2010). Comparison of the curricula and the texbooks concerning the proportion and ratio area between Korea and Singapore. School Mathematics, 12(4), 473-491. 

  18. Kim, M. (2007). An analysis of children's proportional reasoning in proportional problems with Iconic representations. Mathematical Education, 46(2), 141-153. 

  19. Kim, S., & Na, G. (2008). Teaching the concept of rate and ratio: Focused on using the reconstructed textbook. Journal of Educational Research in Mathematics, 18(3), 309-333. 

  20. Kim, S. (2011). A Study on the effects of visual representation on elementary school students' proportional reasoning ability: With a focus on the fifth and sixth graders. Thesis of Master's Degree. Graduate School of Gyeongin National University of Education. 

  21. Kim, Y., & Chang, H. (1996). A study on the representations in mathematics learning: Focused on the development of a representation model. Journal of Educational Research in Mathematics, 6(2), 185-196. 

  22. Lee, D., & Park, B. (2002). Visualization and Intuition in Mathematics Education. Journal of Educational Research in Mathematics, 12(1), 71-79. 

  23. Lesh, R. (1987). The evolution of problem representations in the presence of powerful conceptual amplifiers. Problems of representation in teaching and learning mathematics, 197-206. 

  24. Mandler, J. M. (1983). Structural invariants in development. Piaget and the foundations of knowledge, 97-124. 

  25. Ministry of Education. (2015). Mathematics textbook 6-1. Seoul: Chunjae Inc. 

  26. Ministry of Education. (2015). Mathematics textbook 6-2. Seoul: Chunjae Inc. 

  27. Noelting, G. (1980). The development of proportional reasoning and the ratio concept(I), Educational Studies in Mathematics, 11, 219-254. 

  28. Park, G., & Pang, J. (2008). A survey on the comprehension of basic knowledge of mathematics of 6th graders in elementary school by essay test. Mathematical Education, 47(2), 181-195. 

  29. Park, J., Park, D., & Kim, S. (2011). The effects of school level background variables on math and science achievement in middle schools. Research of Educational Evaluation, 14(1), 127-149 

  30. Park, S. (2003). The psychology of learning mathematic and strategy of teaching and learning. Seoul: Kyungmoon Books. 

  31. Shin, J. (2005). A plan to teach the concept of ratio for elementary schoolers. Thesis of Master's Degree. Graduate School of Gyeongin National University of Education. 

  32. Seo, E., Pang, J., & Lee, J. (2017). An analysis of lessons to teach proportional reasoning with visual models: Focused on ratio table, double number line and double tape diagram. The Journal of Educational Research in Mathematics. 27(4), 791-810 

  33. Skemp, R. (1986). The psychology of mathematics learning. Suffolk: Penguin Books. 

  34. Smith III, J. p. (2002). The development of students' knowledge of fractions and ratios. In L. Bonnie (Ed.), Making sense of fractions, ratios, and proportions (2002 Yearbook, pp. 3-17). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  35. Streefland, L. (1985). Search for the roots of ratio: Some thoughts on the long term learning process (towards... a theory). Educational Studies in Mathematics, 16(1), 75-94. 

  36. Yee, S. P., & Bostic, J. D. (2014). Developing a contextualization of students' mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 36, 1-19. 

  37. Yim, J., & Lee, H. (2015). Visual representations for improving proportional reasoning in solving word problems. Journal of Educational Research in Mathematics, 25(2), 189-205. 

  38. Yu, H., & Woo, J. (1995). A didactical - phenomenological analysis of rational number concept and the direction of its learning-teaching. The Journal of Educational Research in Mathematics, 5(2), 129-141. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로