$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응과의 관계
Relationships among the Self-Efficacy, Major Satisfaction and Adjustment to College Life of Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.7 no.4, 2019년, pp.253 - 263  

정경순 (경남정보대학교 간호학과) ,  박의정 (경남정보대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The purpose of this study was to identify the self-efficacy, major satisfaction, and degree of adjustment to college life of nursing students and the relationships among the foregoing. Methods : This study was conducted with 319 nursing students in B city from May to June 2019. The collect...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생을 대상으로 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응 간의 관계를 알아보기 위한 서술적 상관관계연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응의 정도를 파악하고 이들 변수 간의 관련성을 파악하기 위한 서술적 상관관계 연구이다. 간호대학생의 자기효능감은 2.
  • 이에 본 연구에서는 간호대학생의 자기효능감, 간호학전공에 대한 만족도와 대학생활 적응과의 관계를 파악하여 대학생활 적응을 위한 방안 모색의 기초자료로 제공하고자 시도되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
자기효능감이란? 극심한 스트레스를 받거나 어려움에 노출될 때 적응을 도와주는 개념 중의 하나가 자기효능감이다. 자기효능감은 특정 과업을 성취하기 위해 필요한 행동을 조작하고 수행하는 자신의 능력에 대한 개인의 신념으로 어떤 행동을 선택하거나 지속하는데 가장 중요한 영향을 미치는 심리적 요인 중 하나이다(Bandura, 1977). 자기효능감이 높은 간호대학생은 자신에게 주어진 학업과 과제를 잘 수행할 수 있으며 사회구성원으로서의 역할까지도 잘 수행할 수 있다(Kang & Ko, 2016).
SPSS/WIN 22.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석한 방법은? 1) 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율로 분석하였다. 2) 대상자의 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응정도는 평균, 표준편차로 분석하였다. 3) 대상자의 일반적 특성에 따른 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응은 t-test, ANOVA로 분석하였고, 사후 검정은 Scheffe’s test를 사용하였다. 4) 대상자의 자기효능감, 전공만족도, 대학생활 적응간의 관계를 알아보기 위하여 Pearson’s correlation coefficient로 분석하였다. 5) 통계적 유의성을 분석하기 위해 유의수준은 α=.05로 설정하였다.
전공만족도란? 최근 심각한 취업난에도 불구하고 간호학과의 높은 취업률로 간호대학생의 상당수가 개인의 성향이나, 적성, 흥미, 직업가치관 등을 고려하지 않고 간호학과를 선택하고 있으며 이로 인해 간호학과 전공에 대한 만족 및 대학생활 적응의 어려움을 경험하고 있다(Kim & Jang,2012). 전공만족도는 자기 스스로 계획한 진로나 직업의 기대와 현재 자신이 소속한 학과를 비교하여 평가하는 과정으로(Moon과 Lee, 2016), 대학생이 전공에 만족하지 못하는 경우 성적 저조, 대학생활에 대한 부적응, 소외감 등의 문제가 발생할 수 있다. 반면 전공에 만족하는 학생들은 스스로 진로를 결정하기 위해 적극적으로 노력하며 대학생활 적응뿐만 아니라 졸업 이후 사회생활 및 직장생활에도 적응을 잘한다(Son 등, 2011).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (37)

  1. Ahn JY, Lim HK(2005). College adjustment of female students. Journal of the Korean Association of Human Ecology, 14(1), 233-239. 

  2. Bae SH, Park JS(2013), The recognition of achievement and importance of nursing program outcome among nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Edu, 19(2), 203-214. 

  3. Bandura A(1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev, 84(2), 191-215. 

  4. Byun EK, An ES(2019). Relationships between self-efficacy, humor sense, emotional regulation strategies, college adjustment of nursing students. Asia-Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(8), 75-84. 

  5. Choi HJ(2017). Moderating and mediating effects of nursing professionalism between major satisfaction and college life adaptation among nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 18(6), 68-77. 

  6. Choi SO, Park JK, Kim SH(2015). Factors influencing the Adaptation to the college life of nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Edu, 21(2), 182-189. 

  7. Eo YS, Choi SS(2011). Ego-identity, self-efficacy and the independence of his parents with college adjustment in freshman of nursing school. Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(6), 3073-3084. 

  8. Ha HS(2000). A study of department satisfaction and school satisfaction of undergraduate students. Graduate school of Seoul National University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  9. Han SH(2016). Effecting factors adjustment of nursing students to college life. Asia-Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(11), 59-69. 

  10. Hong HY(1995). The relationship of perfectionism, self-efficacy and depression. Graduate school of Ewha Woman's University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  11. Hwang MJ, Bang YS(2019). A study on professor trust, achievement motivation, and self-efficacy among allied health students: focusing on the G university. Journal of Korea Entertainment Industry Association, 13(1), 157-166. 

  12. Jung HJ, Chae MJ(2018). Influence of self-efficacy and academic stress on adjustment to college life among nursing students. Asia-Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(8), 403-417. 

  13. Kang KS, Ko YS(2016). Effects of self-efficacy, major satisfaction on nursing professionalism in nursing students. Korean J Health Commun, 11(2), 179-189. 

  14. Kim BH, Shin JH(2016). The influence of major choice motivation and major satisfaction degree on department adaptation of mature learners in the nurse Dept. of colleges. Journal of Humanities and Social Science 21, 7(5), 141-166. 

  15. Kim DJ, Lee JS(2014). Influence of ego-resilience and self-efficacy on satisfaction in major of nursing student. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 20(2), 244-254. 

  16. Kim EA, Jang KS(2012). Developing a prediction model regarding adjustment of nursing students to college life. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 18(2), 312-332. 

  17. Kim KH, Kim ES(2012). The influence of nursing student's self-leadership, self-esteem on clinical practice stress and stress coping. Journal of the Korean Data Analysis Society, 14(3), 1519-1533. 

  18. Kim SO(2016). The relationship among self-efficacy, career decision making types and career decision level of nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 22(2), 210-219. 

  19. Kim SO(2018). Effects of positive coaching on self-efficacy, self-readership, learning flow of nursing students. Asia-Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(8), 393-401. 

  20. Lee MR, Kim MJ(2018). The influences of college adaptation, satisfaction of major and clinical practice on vocational identity in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 19(6), 197-208. 

  21. Lee KO, Jeong GS(2017). Correlation among self-efficacy, career attitude maturity, and campus life satisfaction in nursing college students. J Korean Soc Integrative Med, 5(3), 91-99. 

  22. Moon MJ, Lee SH(2016). The relationships between academic self-efficacy, academic burnout and adjustment to nursing students' college life. Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(10), 1-11. 

  23. Nam MH, Lee MR(2014). Factors influencing subjective happiness index of health behavior, self esteem and major satisfaction by nursing students. Journal of Digital Convergence, 12(10), 363-374. 

  24. Park EJ, Jeong GS(2018). The relationship of ego-resilience, self-efficacy and satisfaction of department on nursing students. J Korean Soc Integrative Med, 6(3), 113-121. 

  25. Park HT(2014). A study on the effect of emotional intelligence on adjustment to college life in first year nursing college students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 15(3), 1576-1583. 

  26. Park SH, Han SH(2016). Effect of self-resilience and professional self-concept, major satisfaction on nursing student's adjustment to college life. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(8), 517-526. 

  27. Park SJ, Choi HS(2018). The effect of case-based SBAR communication training program on critical thinking disposition, communication self-efficacy and communication competence of nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 19(11), 426-434. 

  28. Park SY(2017). Development and validation of the college life adjustment instrument for nursing students. Graduate school of Dankook University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  29. Seo YS, Jeong CY(2016). Effect of career coaching program for career decision making self efficacy, self-leadership, and employment-stress of nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(12), 138-145. 

  30. Sherer M, Maddux J, Mercandante B, et al(1982). The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Report, 51, 663-671. 

  31. Son BH, Kim YM, Jun IG(2011). A study on nursing students job-esteem, work values and satisfaction of their major. Korean J Occup Health Nurs, 20(3), 240-249. 

  32. Son HC, Lim KK, Jeong SI(2016). The effect of authentic leadership on self-efficacy : Focused on the mediating role of self-regulated learning. Creation and Innovation, 9(3), 129-169. 

  33. Song HS, Na ES, Jeon YH, et al(2016). Factors influencing college life adaptation in nursing students. The Korean Society of Living Environmental System, 23(1), 72-81. 

  34. Song YJ(2014). The effect of major selection motivation major satisfaction and professor-student interaction of university students on their school life adjustment. Graduate school of Donga University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  35. Whang SJ(2006). The relationship between clinical stress, self-efficacy, and self-esteem of nursing college students. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 12(2), 205-213. 

  36. Yang SH, Sim IO(2016). Relationship between problem solving ability, critical thinking disposition, creativity, self efficacy and nursing process competence of nursing students. J Korea Contents Assoc, 16(5), 612-622. 

  37. Yang SK, Jung MR(2016). The influences of academic-burnout, self-efficacy, major satisfaction on nursing professionalism in nursing students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(11), 613-629. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로