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AR 시스템 기반 자동차 교육 플랫폼 연구
A Study on Education Platform for Automobile Students Using AR System 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.12, 2019년, pp.243 - 250  

루오잉 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과) ,  장완석 (우한이공대학교 예술디자인대학) ,  반영환 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과)

초록
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디자인 분야에서 온라인, 모바일을 통한 융합교육의 보급이 빠르게 확장되고 있다. 특히 증강현실 기술을 응용한 교육 프로그램 개발이 점차 널리 사용되고 있다. 이 글은 우선, 증강현실 기술의 현재 상태와 장점을 검토함으로써 교육 응용 분야에서 증강현실의 필요성을 강조한다. 둘째, 필자는 새로운 유형의 교육 시스템인 "AR + E" 교육 클라우드 플랫폼 시스템을 제안한다. 이 시스템은 일반 종이 교과서, 범용 휴대용 이동 단말기와 APP 등 3가지로 구성된다. 본 연구는 자동차 정비 전공 학생들을 대상으로 하여 "AR + E" 교육 시스템의 유용성 및 성능 실험을 통해 "AR + E" 시스템이 학습 효과에 미치는 영향 연구 조사하였다. "AR + E"시스템은 전통적인 학습 그룹과의 비교 실험을 통해 AR 대화식 미디어를 사용하여 학습자의 학업 성과를 향상시킬 뿐만 아니라, 재미와 참여도 및 연속성을 향상시키는 결과를 얻게 되었다. 끝으로, 사용자 경험, 행위와 기호에 대한 관찰과 인터뷰를 통해 AR 기반 교육 프로그램 소프트웨어를 디자인하고 개발하여 제안하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the popularization of online learning, mobile learning and blended learning model, augmented reality technology is increasingly widely applied in the field of education today. This article stresses the necessity of applying augmented reality to education by summarizing the current situation and...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
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문제 정의

  • The author believes that future iterative design of the “AR+E system” will continue to use AR technology to present future educational method, valuably combine with individualized teaching, and create a learner-centered learning environment.
  • The purpose of the experimental study of this project is to study whether the use of "AR+E learning system ”(hereinafter referred to as "AR+E system”) helps learners learn and operate automobile engine and helps them improve their ability to learn, ability to acquire knowledge and practical operating skills, thus reinforcing their professional confidence and sense of achievement.

가설 설정

  • 3. Are you more willing to use “AR+E learning system”rather than a traditional model to learn about the structure and principle of engine?
  • H0 :(μ1-μ2) = 0, there is no evidence supporting the viewpoint there is a significant difference between the traditional group and the AR group in academic records.
  • H1 :(μ1-μ2)> 0, AR group is obviously better than that of the traditional study group in terms of academic records.
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참고문헌 (15)

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