최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기임상간호연구 = Journal of Korean Clinical Nursing Research, v.25 no.3, 2019년, pp.285 - 293
박민희 (목포시의료원) , 조숙희 (국립목포대학교 간호학과)
Purpose: This descriptive study aimed to identify the relationships among grit, job satisfaction, and the intention to stay of clinical nurses in Korea. Method: Data collected from a total of 239 experienced nurses in four general hospitals of the Jeolla province. The t-test, ANOVA, and Pearson's Co...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
노력의 지속성이란 무엇인가? | 먼저 열정에 해당하는 흥미의 유지성이란 목표와 흥미를 쉽게 또는 자주 바꾸지 않고 일관되게 지속하는 경향성을 뜻한다. 또한 끈기에 해당하는 노력의 지속성이란 목표 달성을 위한 열심뿐만 아니라 그 과정에서 마주하게 되는 실패나 좌절, 역경에도 불구하고 노력을 꾸준히 계속하는 경향을 말한다[5]. | |
간호사의 직무만족은 어떤 장점이 있는가? | 간호사의 직무만족은 즐겁고 긍정적 태도로 조직의 목표를 달성하고 이직의도를 줄이며, 업무를 효율적으로 수행하여 병원 경쟁력에 영향을 미치며 수준 높은 의료 서비스로 환자 만족도를 높인다[9]. 하지만 간호사를 대상으로 그릿과 직무만족 및 재직의도의 관계를 확인한 연구는 거의 찾아볼 수가 없다. | |
간호사에 대한 그릿과 직무만족 및 재직의도의 관계를 확인한다면 무엇에 기여할 수 있을 것인가? | 하지만 간호사를 대상으로 그릿과 직무만족 및 재직의도의 관계를 확인한 연구는 거의 찾아볼 수가 없다. 장기적인 목적을 가지고 끈기와 열정을 느끼고 수행해가는 간호사의 그릿과 직무만족에 대한 이해는 간호사를 좀 더 명확히 파악하여 재직의도 향상에 기여할 수 있을 것이다. |
Lee SS, Nam SJ, Kim YA, Shin SJ, Choi HR, Cheon MH, et al. Survey of working condition of hospital nurse [Internet]. Seoul: Hospital Nurses Association; c2018 [cited 2018 Sep 30]. Available from: https://khna.or.kr/home/pds/utilities.php?bo_tableboard1&wr_id8037&page2.
Duckworth A. Grit: The power of passion and perseverance. New York, NY, Scribner; 2016.
Robertson-Kraft C, Duckworth A. True grit: Trait-level perseverance and passion for long-term goals predicts effectiveness and retention among novice teachers. Teachers College Record(1970). 2014;116(3). http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentId17352.
Lee MR, Lee HW, Tak JH. The mediating effect of resilience on the relationship between the self-efficacy and grit of pre-service early childhood. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2017;17(2):491-512. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.2.491
Duckworth AL, Peterson C, Matthews MD, Kelly DR. Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology. 2007;92(6):1087-1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
Cowin L. The effects of nurses' job satisfaction on retention: An Australian perspective. The Journal of Nursing Administration. 2002;32(5):283-291.
Lim HJ. An exploratory study on grit's structure and its validity. Asian Journal of Education. 2017;18(2):169-192.
Slavitt DB, Stamps PL, Piedmont EB, Haase AM. Nurses' satisfaction with their work situation. Nursing Research. 1978;27(2):114-120.
Lee YM. Activities, stress and job satisfaction of triage nurses working in university affiliated hospitals [master's thesis]. Seoul: Yonsei University; 2009. p. 1-59.
Kim MJ. The Effect of nursing organizational culture on nurses' intention of retention[master's thesis]. Seoul: Hanyang University; 2006. p. 1-66.
Eskreis-Winkler L, Shulman EP, Beal SA, Duckworth AL. The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. The Journal of Frontiers in Psychology. 2014;5(36):1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00036
Lee JH, Jin SJ, Ju HJ. Impact of the organizational commitment and organizational culture of nursing and turnover intention on the job satisfaction of public hospital nurses. Health and Social Science. 2011;30:205-230.
Nam HA. Exploration of the relations with emotional labor of clinical nurses, social support, and job satisfaction. The Journal of Korea Society for Wellness. 2014;9(4):69-79.
Tak J. Psychological testing. 2nd ed. Seoul, Hakjisa: 2007.
Korea Health Industry Development Institute. The 2017 survey on national health care resources [Internet]. Cheongju: Korea Health Industry Development Institute; 2017 [cited 2018 Jun 20]. Available from: http://www.mohw.go.kr/react/jb/sjb030301vw.jsp?PAR_MENU_ID03&MENU_ID032901&page1&CONT_SEQ344184
Kang HM, Park SY. Difference of job satisfaction and turnover intention according to grit duster type in early childhood teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2018;18(21):787-806. https://doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.21.787
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.