최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국사물인터넷학회 논문지 = Journal of the Korea Internet of Things Society, v.5 no.2, 2019년, pp.89 - 94
The purpose of this study was to empirically analyze the motivation of university lifelong education and the factors that are important in selecting it. In the motivation for participation of adult learners, learning new knowledge and skills in the first place and learning new things in the second p...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
본 연구의 측정도구는? | 본 연구를 위해 기존의 선행연구[14, 15]를 바탕으로 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 측정도구는 성인학습자 정보습득 경로(명목척도 2문항), 대학의 이미지(명목척도 1문항), 지인추천 의사(명목척도 1문항), 참여 동기(5점 리커트척도 8문항, 명목척도 1문항), 기관선택시 고려요인(5점 리커트척도 8문항, 명목척도 1문항) 등 총 22문항으로 구성되어 있다. 본 연구에서 참여 동기의 Cronbach’s α는 . | |
교육부에서 대학의 평생교육체제 지원사업을 추진하고 있는 배경은 무엇인가? | 성인학습자의 고등교육에 대한 학습 요구가 급증하게 되었으며 국가적인 차원에서도 국가경쟁력 확보를 위해 인적 자원개발을 위한 교육적 요구가 증대되어 대학의 계속 교육적 역할과 기능에 대한 요구가 전체적으로 증대되었다. 이로 인해 대학의 기능이 과거의 엘리트를 위한 교육에서 점차 대중을 위한 교육으로 확대되어야 하며 학문 중심적 교육에서 직업적 능력을 향상시킬 수 있는 인적자원교육이 강화될 것을 요구받고 있다[6]. | |
전문성 확보를 통한 프로그램 다양성과 질을 높이기 위해 무엇이 필요한가? | 성인학습자의 참여동기에서는 1순위로 새로운 지식과 기술 습득, 2순위로 새로운 것을 배우는 것 자체가 좋아서, 3순위로 함께 배우는 활동을 하기 위해로 나타났다. 전문성 확보를 통한 프로그램 다양성과 질을 높이기 위해 교수 및 직원에 대한 학교의 적극적인 투자가 필요할 것이다. 성인학습자들은 자신과 교류하고 있는 체계에서 정보를 습득하고 있으며, 나아가 대학의 교수 등의 홍보로부터 정보를 파악하는 것으로 나타났다. |
Veritas Alhpa, School age population cliff 2021 starts in earnest: 'Expected less than 70,000 first-year high school students', Veritas Alhpa,, 7,12, 2018.
K.M,Park, "An influence of relationship marketing of lifelong education institution on the satisfaction and continuous participation intention of adult learners", The Graduate School of Education, Chung-Ang University, 2012.
lifelong leartning and future education bureau, 2019, Basic plan for lifelong education system support project, Seoul: National Institute of Lifelong Education.
Y.M.Park, "The Influence of Relationship Marketing of Lifelong Education Center and Adult Learners' Involvement on the Intention of Continuous Participation", Master Thesis of Soongsil University Graduate School, 2015.
S.Y.Kwon, "Study on the Relationship between Achievement Goal Orientation and Self-regulated Learning of Adult Learners: Comparing Adult Learners on Continuing Education Program with Undergraduate Students", education engineering research, 24(4), pp.27-52. 2008.
H.J.Lee, "New Directions of University Continuing Education through case study of USA and Japan", 6(1), pp.1-24, 2010.
H.S.Kim and E.S.Choi, "The Practical Implication of Lifelong Education in Community Schools: Focusing on the Cases of Lifelong Education Activities in Community Schools", 5(1), pp.31-53, 2009.
B.H.Lee and E.S.Choi, "A Study on the Analysis of the Trends of Policy Process of Lifelong Education in Korea - with special reference to the lifelong education policy for community development", 5(3), pp.221-246.
S.O.Park, S.S.Yoo, Y.S.Hyun, S.S.Lee and S.Y.Park, "Performance Evaluation of Lifelong Education Policy Project: Analysis of the Project to Provide Lifelong Education Programs for the Marginalized", 6(3), pp.131-159, 2010.
C.B.Yang and K.S.Joen, "The lifelong Education ordinance through analysis of the effectiveness of amended Lifelong Education - Focused on Maintenance condition of local government Lifelong education trends", 10(1), pp.89-117, 2012.
C.S.Hwang, "A study of satisfaction factor of adult degree learners : Credit Bank System learners", 1(1), pp.95-112, 2005.
K.L.Kang, "Study on the exploration process of forming self-identity through learning experiences of freshman graduate students who are office worker adult learners", 18(20), pp.269-302, 2018.
J.E.Woo, S.W.Joo, S.M.Kang, Y.M.Yoo, "An Analysis of the Experiences of Adult Learners in the field of Speech Education: A Study on Transformative Learning Theory", 19(5), 957-986, 2019.
K.H.Lee, "Analysis of adult learners' participating factor and institution characteristic perception in types of lifelong education institution, Master Thesis of Sookmyung Women's University Graduate school", 2013.
J.H.Lee, "Mediated effect of experiences in educational institution on the relationship between participative motivation and persistence of adult learners in university based lifelong education centers, Master Thesis of Yeungnam University Graduate school", 2016.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.