$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

종합병원 외래환자의 만족도와 서비스 품질 간의 관계 연구
A Study on the Correlation between Quality of Service and Satisfaction in General Hospital 원문보기

방사선기술과학 = Journal of radiological science and technology, v.42 no.6, 2019년, pp.497 - 505  

이윤석 (가천대학교 일반대학원, 보건정책관리학과) ,  서원식 (가천대학교, 의료경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed whether satisfaction to healthcare service quality that patients experienced in a general hospital affects recommendation on that hospital. As a result of the analysis, healthcare service quality partially affected patients' satisfaction. In addition, the satisfaction was partial...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 이 연구는 종합병원 외래 방문환자에게 제공된 의료서비스 품질이 환자 만족에 미치는 영향과 만족이 추천의도로 이어지는 인과관계에 미치는 영향에 대해 검증하고자 한다.

가설 설정

  • H1. 각 의료서비스 품질에 대한 만족도 평균은 같을 것이다.
  • H2. 환자가 경험한 만족도는 추천의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
서비스란 무엇을 말하는가? 서비스란 한 당사자가 다른 당사자에게 소유권의 변동 없이 제공해 줄 수 있는 무형의 행위나 활동을 말하는 것으로서 대체로 저장하거나 운반할 수 없다[11]. 의료서비스는 정의하는 범위에 따라 건강을 증진 시키려는 활동에서 좁은 범위에서는 진료행위로 볼 수 있으나, 일반적으로 의료기관에서 제공되는 의료서비스는 질병의 발생을 예방 및 진단하여 질병 발생 시 치료를 위하여 의료기관에 방문하는 순간부터 치료 후 퇴원하는 기간까지 모든 과정에서 일어나는 행위라 볼 수 있다[12].
부대시설에 대한 만족으로 기대되는 점은 무엇인가? 이훈영 외[13]의 연구에서는 부대시설에 대한 만족은 외래 및 입원환자 모두에게 유의한 결과가 나왔다. 이는 단순한 시설 투자에 대한 이미지 바뀜이 아니라 고객 만족을 통한 진료수익 증대에 대한 기대감도 높아진다고 하였다.
병원 이미지가 의료서비스 품질과 재이용 의사에 관한 연구를 통한 결과는 어떠한가? 환자 만족(patient satisfaction)은 환자 본인과 가족 주변 사람뿐만 아니라 의료기관의 경영 활동에도 중요한 요소로 주목을 받고 있다. 박수익[9]의 연구 “병원 이미지가 의료서비스 품질과 재이용 의사에 관한 연구” 에 대한 결과를 보면 의료서비스 품질에서 신뢰성, 대응성, 확신성, 공감성은 환자만족도에 영향을 미치는 것으로 분석되었고, 의료서비스 가치와 의료서비스 품질에서도 유형성, 신뢰성, 공감성, 대응성은 환자 만족에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 위휘수[10]의 연구에서는 재이용 의도와 경영성과를 종속변수로 시설과 환경, 이용 편리성, 의료전문성, 직원 친절성, 설명과 배려를 독립변수로 하여 분석한 결과 의료서비스 품질은 의료서비스 가치와 고객 만족에 정(+)의 영향을 미쳤고 의료서비스 품질의 신뢰성은 재이용 의도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Lee CK. The degree of participation in shared decision-making and patient [master's thesis]. Gachon University; 2008. 

  2. Choi GS. Structural modeling of quality, satisfaction, value and purchase intention in health care service [Dissertation]. Yonsei University; 1999. 

  3. Lee EM, Ahn SM. Comparison of factors affecting job stress and satisfaction of medical technician: focus on Incheon area. Korean Society of Radiological Science. 2018;42(1):25-30. 

  4. Kim JH. Management performance and promotion plan of small and medium-sized hospitals. Korean Institute of Hospital Management. 2005:1-92. 

  5. Park BS. Analysis on hospital management performance using the DEA efficiency and profitability indices [Dissertation]. Hanyang University; 2010. 

  6. Jung MJ. A Study on factors affecting profitability of general hospitals by bed-size [master's thesis]. Gachon University; 2011. 

  7. Cho YH, Park YS. The effect of perceived medical services quality by outpatient on the hospital image, satisfaction and re-use intention. The Korea Contents Society. 2018;18(4):516-29. 

  8. Shin SH, Lee KG, Kim CT. The mediation effects of emotional attachment and patient satisfaction in outpatients choice of small-and medium-sized hospitals. Korea Journal of Business Administration. 2016;29(12):1849-69. 

  9. Park SI. A study on the effect of hospital image and medical service quality of medical service reuse [Dissertation]. Yeungnam University; 2009. 

  10. Wee HS. A Study on the healthcare quality's on revisit intention and business performance [Dissertation]. Mokpo National University; 2019. 

  11. Cho HJ. Analysis of factors affecting on the satisfaction of patients in university hospitals [master's thesis]. Choung-ang University; 2009. 

  12. Cho HR. The effects of medical service characteristics on medical service performance by mediating relationship quality in hospital service setting [Dissertation]. Dankook University; 2017. 

  13. Lee HY, Jung KT, Oh KS. The effect of medical service quality on customer satisfaction. Service Marketing Association. 2008;1(1):108-25. 

  14. Lee GH. Patient satisfaction for development of the marketing strategies of a medium-sized hospital [master's thesis]. Kyungwon University Graduate School; 2009. 

  15. Nelson P. Advertising as information. Journal of Political Economy. 1981:729-54. 

  16. Yin J. Interactivity of internet-Based communications: Impacts on-Business consumer decisions [Dissertation]. Georgia State University; 2002. 

  17. Richins LM. Negative word of mouth by dissatisfaction consumer. A pilotstudy Journal of Consumer Research. 1983;24:127-46. 

  18. Jang DK, Cho SK. Is the mid-point of a likert-type scale necessary?: comparison between the scales with or without the mid-point. The Korea Association for Survey Research. 2017;18(4):1-24. 

  19. Kim MG, Choi YK, Ahn JW, Kim KS. Factors affecting international patient's satisfaction with Korea medical services, revisit and recommendation intention. The Korea Society of Health Policy and Administration. 2017;27(1):63-74. 

  20. Kim HE. A study of ouptpatient satisfaction in a hospital in Cheju city. Journal of Jeju Halla University. 1997;21:333-49. 

  21. Jin YC. Research of patients satisfactory factor in outpatient medicals service. Administration Graduate School Hanyang University; 2005. 

  22. Cho YH, Park YS. The effect of perceived medical services quality by outpatient on the hospital image, satisfaction and re-use intention. The Korea Contents Society. 2018;18(4):516-29. 

  23. Randal L, Senior M. Training for Service Quality in the Hospitality Indurstry. 1996:164-82. 

  24. Shim BG, Kang SH. A study on service quality, satisfaction, service value and repurchase in healthcare service. Hanyang University Industrial Management Institute. 2002;14:139-53. 

  25. Kim EY, Cho SY. The relationship among motives for the selection of a hospital, satisfaction with services in a hospital and the revisit intention of outpatients. Journal of Korean clinical nursing research. 2004;10(1):145-59. 

  26. Youn KI, Kang IH. The asymmetric relationship between hospital service attributes and patient satisfaction: an implication to important-performance analysis application. Korea Hospitality and Tourism Academe. 2009;18(3):267-80. 

  27. Dong KR, Chung WK, Kim CB, Park YS, Kim HS, Im IC, Lee CL, et al. The causes analysis for the number of patients waiting in general S-ray room: Focus on utilization of Quality Improvement (QI). Korean Society of Radiological Science. 2008;31(4):337-46. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로